kerst cadeau

Online trends laten het al jaren zien: consumenten gaan zich al meteen na de zomervakantie oriënteren op het kopen van cadeautjes voor de komende Sinterklaas en Kerstmis. Bovendien is er op woensdag 15 september ruim 4 miljard euro vrijgekomen door het vrijgeven van het spaarloon. Zou toch leuk zijn als je daar een graantje van kunt meepikken!

Het kan dus behoorlijk lonen als je je als webshopeigenaar nu al instelt op de feestdagen. We geven je hierbij een aantal tips om je webshop goed voorbereid de seizoenen tegemoet te laten gaan!

Je hebt maar 1 kans op een eerste indruk

Zorg dus ook dat die goed is! Je website moet er op zijn allerbest uitzien! Een goed productaanbod en mooi design is natuurlijk van groot belang. Maar daar ben je er nog niet mee. Hou ook vooral het zinnetje “Snel, Safe en Simpel” in je achterhoofd!

Snelheid

Zorg dat je website snel is! Uit onderzoek is gebleken dat een lange laadtijd je online verkopen doet kelderen. Een interessant artikel daarover is bijvoorbeeld Every Second Counts: How Website Performance Impacts Shopper Behavior. Zeker een zwaar en complex e-commerce systeem als Magento is in veel gevallen best traag. Zonde, want met een voor Magento geoptimaliseerd hostingplatform en slimme optimalisatieslagen, kan ook een zeer uitgebreide Magento shop erg snel zijn!

Betrouwbaarheid

Voorwaarde voor het doen van een online aankoop is een veilig gevoel. Niemand wil namelijk het risico lopen dat privé-gegevens zoals wachtwoorden en betaalgegevens worden gekaapt en misbruikt, of dat er na betaling nooit een product wordt geleverd:

  • Zorg voor complete bedrijfs- en contactgegevens, transparante product-, prijs- en leveringsgegevens en bijvoorbeeld een bekend keurmerk. Tips waar consumenten op letten, vind je onder andere op consuwijzer.nl.
  • Een SSL Certificaat is een makkelijke manier om te laten zien aan je webshopbezoeker dat je de veiligheid van klantgegevens op formulieren en in de webwinkel serieus neemt.

Usability

Websitebezoekers willen snel vinden waar ze naar op zoek zijn. Zorg dus dat je website intuïtief in elkaar zit en makkelijk navigeert. Voorkom ook dat je bestelproces al te ingewikkeld en lang is. Als je als bezoeker 20 pagina’s door moet klikken om 1 boek te kopen, is de kans groot dat je ergens onderweg afhaakt.

Leer het zoek- en koopgedrag van je klant kennen

Het zoek- en koopgedrag kan sterk verschillen per product, branche en doelgroep. Neem dus eens de tijd om de trends te herkennen en leer zo het gedrag van je potentiële klanten kennen.

Kijk bijvoorbeeld eens rond op Google Insights for Search. Daarmee kun je onder andere de trendlijn vaan zoekopdrachten in Google onderzoeken. Als je bijvoorbeeld in Nederland zoekt op het woord cadeau in 2009, dan zie je de volgende trendlijn:

Trendlijn "cadeau" Google Insights for Search
Trendlijn “cadeau” Google Insights for Search

De pieken vallen allemaal rond de bekende cadeautjes-feestdagen: Valentijnsdag, Moederdag, Vaderdag, Sinterklaas en Kerstmis. Ga bijvoorbeeld ook zoeken op je productnamen. Parfum heeft bijvoorbeeld redelijk dezelfde piekmomenten als het woord cadeau. Het zoekwoord Rozen piekt juist net voor Valentijnsdag en beleeft  in de decembermaand een dieptepunt.

Heb je nog suggesties nodig voor woorden om op te zoeken? Duik dan eens in de statistieken van de zoekfunctie op je website. Zo weet je waar veel op gezocht wordt, doe je wellicht nog ideeën op voor nieuwe producten en kom je er misschien nog achter dat je klanten op heel andere woorden zoeken dan je dacht.

Je moet natuurlijk niet alleen weten hoe je doelgroep zoekt, maar ook waar. Wat zijn de populaire vergelijkingssites (als die er zijn), relevante blogs, druk bezochte fora? Is je doelgroep actief op social media als Facebook, LinkedIn, Twitter en / of Hyves? Dan kun je ze ook daar bereiken. Interessant is bijvoorbeeld een artikel op DutchCowgirls.nl over de online positionering van Modemerken.

Zorg dat je tijdig begint

Een goedlopende shop heb je niet in een weekje opgezet. En ook klanten komen niet zomaar aanwaaien. Als je dus nu al weet dat jouw branche over een paar maanden een goede periode staat te wachten, dan wil je wel dat dat ook voor jouw shop geldt. Als je pas op het allerlaatste moment de strijd om de klanten instapt, heb je nog net kans om de laatste impulskopers binnen te halen. De kans om op de shortlist te komen van diegenen die voor de daadwerkelijke aankoop uitgebreid heeft gekeken en vergeleken, is echter heel klein. Zonde van die gemiste kans! Je tijdige aanwezigheid en vindbaarheid is dus van groot belang om ook die shoppers binnen te halen. Zorg dan ook voor een tijdige (online) activiteitenplanning.

Presenteer je sterke kanten

Verschillende klanten kunnen voor verschillende acties en verkoopargumenten gevoelig zijn. Sommigen zijn bereid om 20 verschillende shops te bezoeken en gaan tenslotte voor de allergoedkoopste. Als jij dus zeer scherp geprijsde producten aanbiedt, kun je deze groep aanspreken door je prijs duidelijk te vermelden in je (online) uitingen. Als je qua prijs juist aan de bovenkant van de markt zit, zul je juist andere kenmerken onder de aandacht willen brengen.

Als je bijvoorbeeld een levertijd hebt van

Meten, weten en optimaliseren

Van je successen en mislukkingen kun je heel veel leren. Het weten wat er wel en juist niet werkt is echt goud waard, je kunt dan namelijk je tijd en middelen veel gerichter in gaan zetten. Stel vooraf duidelijke doelen en probeer verschillende dingen uit. Vergelijk het resultaat van diverse acties en kanalen en meet ROI (Return On Investment) daar waar mogelijk. Als je weet wat al je inspanningen en acties hebben gekost en opgeleverd, weet je ook wat je voortaan beter van je projectenlijstje kunt schrappen en welke acties juist wel erg rendabel zijn.

Handige zeer uitgebreide  (gratis) webanalyse tools, zijn bijvoorbeeld Google Analytics en Yahoo! Web Analytics. Let op: goed instellen van een webanalytics systeem en de gewenste resultaten eruit filteren, kan best wel eens wat tijd en energie kosten. Maar dan heb je ook wat!

Tot slot… wees voorbereid op drukte

Als je een actie gepland hebt die veel verkeer gaat genereren, zorg er dan ook voor dat je shop daarop is voorbereid. Niks is zo vervelend als je net al dat waardevolle verkeer aan het binnenhalen bent en door de drukte wordt je site tergend traag of gaat zelfs helemaal down! Als je extreem grote pieken verwacht, laat het ons als hoster even weten. We kunnen dan extra ruimte vrijmaken zodat als het echt druk wordt, dit geen problemen geeft voor je site.

Natuurlijk zijn er nog veel meer goede tips en tools. Aanvullende suggesties en tips zijn altijd welkom! We wensen iedereen in ieder geval alvast heel succesvolle feestdagen! :)

  • Suzanne

    Heb je je webshop al helemaal voorbereid op de kerst? Doe dan mee met de verkiezing Beste Kerstshop 2010!
    We hebben deze verkiezing in het leven geroepen om kerstshops die zich goed voorbereiden op kerst in het zonnetje te zetten. Inschrijven kan via http://www.beste-kerstshop.nl!

  • Anoniem

    En ook in 2011 blijken er nog heel wat shops te zijn die de feestdagen aan zich voorbij laten gaan. Zonde! Dus ook dit jaar kunnen de shops die wel slim op de kerst inspelen meedoen aan de verkiezing tot Beste Kerstshop. Je kunt je aanmelden via http://www.beste-kerstshop.nl tot en met volgende week donderdag.