10 redenen om over te stappen naar Magento 2

Magento 2 kwam in 2016 uit en lijkt langzaamaan bezig aan een gestage opmars in webshopland. De testfase is inmiddels al ruimschoots afgerond en de kinderziektes zijn eruit. Bovendien zijn inmiddels al veel webshops succesvol overgestapt naar Magento 2. Een goed moment dus om eens te kijken naar de belangrijkste veranderingen ten opzichte van Magento 1 en de uitwerkingen hiervan. Het resultaat? 10 redenen om over te stappen naar de nieuwe versie. Wij zijn in ieder geval fan!

#1 Responsive webdesign

Een nieuwigheid aan Magento 2 die gelijk opvalt, is dat het platform volledig responsive webdesign ondersteunt. De interface van het basisthema is volledig responsive gemaakt, een aanpassing die er erg gaaf uitziet! De thema’s stellen developers ook in staat hun webshop volledig responsive te maken.

Zo wordt Magento 2 toegankelijk voor alle soorten apparaten; van computers tot tablets en mobiele telefoons. Wel belangrijk als je bedenkt dat we vandaag de dag veel meer doen op mobiele apparaten.

Het aanbod aan beschikbare thema’s voor Magento 2 is sinds de release ook gestaag gegroeid. Op het moment van schrijven zijn er duizenden verschillende thema’s beschikbaar, zowel algemene als thema’s die speciaal zijn toegesneden op een specifiek soort webshop.

Voorbeelden van goede en populaire responsive thema’s voor Magento 2 zijn onder andere Porto, Craft 2.0, Ves Evolution, Ves Need, Ves Fasony, Ves Sportshop, SoNice, Zewelry, Pixtron, Vigoss en Yume.

Responsive-webdesign-Byte-Magento2

#2 Veiligheid: Support Magento 1 gaat stoppen

Door een aantal aanpassingen in de bestandsstructuur is Magento 2 een stuk veiliger geworden. Dit komt voornamelijk door de nieuwe “pub”-map. De root van Magento is alleen nog via deze map toegankelijk, en niet meer middels http-requests. Dit stelt developers ook makkelijker (en dus sneller) in staat de code te beschermen tegen verschillende veiligheidslekken. Het doorvoeren van veiligheidsupdates is gemakkelijker geworden, waardoor deze sneller toegepast worden in je shop.

Voor de veiligheid is het sowieso aan te raden over te stappen naar Magento 2, want de support voor Magento 1 verdwijnt waarschijnlijk tegen het einde van 2018 (hoewel dit nog niet helemaal duidelijk is). Dit betekent dat er vanaf dat moment ook geen security patches voor de oudere Magento-versies meer beschikbaar zijn.

Daarna nog doorgaan met Magento 1.9 is dan ook vragen om problemen. Zeker omdat Magento erg populair en open source is, vormt het een populair doelwit voor hackers. De gevolgen van een hack kunnen ingrijpend zijn. Denk bijvoorbeeld aan gestolen wachtwoorden of klantgegevens die zomaar op straat komen te liggen.

#3 Verbeterde bestandsstructuur en nieuwe technieken

In Magento 2 is de bestandsstructuur nogal veranderd. In eerste instantie zijn alle basisviews verschoven naar de modulestructuur. Dit betekent dat iedere module zijn eigen view directory heeft waarin je alle template-, layout-, js- en css/less-bestanden, uit alle verschillende modules, kan aanroepen. Deze verandering maakt het leven vooral veel makkelijker voor ontwikkelaars die veel customized Magento-thema’s maken.

Waar in Magento 1.x de technieken verouderd en alles behalve spannend zijn, zitten er in Magento 2 leuke nieuwe snufjes zoals ondersteuning van PHP 5.x en 7, een standaard less CSS preprocessor en ondersteuning van jQuery. Deze noviteiten leiden uiteindelijk tot een betere performance. Door het gebruik van HTML 5 kunnen de thema’s geheel responsive gemaakt worden en door CSS3 liggen er veel nieuwe visuele mogelijkheden klaar voor developers.

#4 Visual Design Editor

Een belangrijke verandering voor webshopeigenaren is de nieuwe Visual Design Editor (VDE). Dit is een functie in Magento 2 die je de mogelijkheid geeft om gemakkelijk zelf, geheel visueel en met het gebruik van “drag and drop”, aanpassingen te doen aan je thema in het CMS.

Voor veel webshopeigenaren is dit reden tot het vieren van een feestje. Ze zijn met deze functionaliteit namelijk veel minder afhankelijk van hun webdeveloper.

 

#5 CSS preprocessing

Om ervoor te zorgen dat developers hun CSS makkelijk kunnen uitbreiden en onderhouden biedt Magento 2 standaard CSS preprocessing. Het gebruik van een CSS preprocessor versnelt de front-end ontwikkeling, vooral bij ingewikkelde thema’s.

In Magento 2 wordt standaard gebruik gemaakt van Less als CSS preprocessor, maar developers kunnen ook gebruik maken van Sass of Compass.

#6 Magento UI Library en interface

Magento 2 heeft een flexibele front-end bibliotheek met vrijwel alle basiselementen uit de Magento 2 front-end. Al deze elementen kan je aanpassen naar je eigen wensen.

Voorbeelden van standaard interface-elementen die je kunt aanpassen zijn breadcrumbs, dropdowns, pop-ups, tooltips, buttons, navigatie, formulieren en nog veel meer…

Dit biedt developers de mogelijkheid veel sneller een bestaand thema naar hun eigen hand te zetten of nieuwe thema’s te maken.

Vernieuwde interface

Een opvallend onderdeel van de nieuwe interface van Magento 2 is de verbeterde gebruiksvriendelijkheid.

Wat er direct uitspringt is dat het menu een natuurlijke splitsing heeft gemaakt tussen het systeem- en shopbeheer. Zo bestaat je shopbeheer voortaan uit menu-items als Producten, Marketing en Content. Configuratie, belastingregels en algemene voorwaarden komen terug in je systeembeheer.

Daarnaast heeft Magento 2 het verdere beheer van je shop een stuk gebruiksvriendelijker gemaakt. Zo is bijvoorbeeld het aanmaken of aanpassen van een product uit je shop een stuk makkelijker geworden door de sterk verbeterde layout.

magento-2-interface

 

#7 Verbeterde snelheid en vindbaarheid

Snelheidswinst

Verbetering van snelheid, dat is een onderwerp waar wij blij van worden. Gelukkig is hier in Magento 2 erg veel aandacht aan besteed. Een greep uit de verbeteringen: de interface-elementen van modules worden geregeld door de modules zelf en daardoor zijn de thema’s van Magento 2 een stuk lichter (en dus sneller). Zo werkt ook de kern van Magento 2 met minder en lichtere elementen, wat voor een significante snelheidswinst zorgt.
Verder heeft Magento 2 standaard Varnish geïntegreerd om de serverbelasting flink naar beneden te schroeven en kan ook gemakkelijk gebruik worden gemaakt van Full Page Caching. Het voordeel hiervan merk je direct, want pagina’s worden in de basis 25 procent sneller geladen. De wachttijd voor het toevoegen van een product aan de winkelwagen is zelfs gehalveerd, wat een gunstig effect heeft op het aantal bestellingen.

Zoekmachinevriendelijk

Magento 2 kent extra toevoegingen voor zoekmachine-instellingen, waardoor je nog gemakkelijker te vinden bent op het web. Zeer welkom is het opgeven van een standaard ‘opzetje’ dat toont hoe al je producten in zoekmachines weergeven worden.

Deze kun je per product nog naar wens aanpassen. Andere nuttige functionaliteiten voor marketeers zijn de aanpasbare robots.txt en de aanwezigheid van een XML-sitemap voor afbeeldingen. Daarnaast levert Speak nog een keur aan aanvullende SEO-extensies.

#8 Automatisch testen

Een volledig nieuwe feature in Magento 2 is het vlekkeloze testingframework dat is toegespitst op performance. Er zijn ongeveer 2,600 integratietesten, 7,700 unit-, 100 JavaScript unittesten en 100 statische testen om je performance te verbeteren. Ook is er de mogelijkheid voor developers om eigen tests te ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je zo zeker mogelijk bent van succes bij livegang.

#9 Steeds meer extensies

Tijdens en kort na de lancering was het aanbod aan beschikbare extensies voor Magento 2 nog karig te noemen. Daar is inmiddels gelukkig verandering in gekomen. Er is een enorme inhaalslag gemaakt, waardoor momenteel al vele honderden uitbreidingen voor Magento 2 beschikbaar zijn.

Dit brede arsenaal aan extensies omvat ook de meest gewilde uitbreidingen, zoals Mageworks SEO Suite, Amasty Improved Layered Navigation, Amasty Special Promotions en Mageplaza Magento Blog Extension. Hierdoor kun je webshops ook in Magento 2 voorzien van talloze extra functionaliteiten.

#10 Magento 2 en business-to-business

Magento 2 is ook prima te gebruiken als b2b-platform. Hiervoor is het systeem uitgerust met verschillende functionaliteiten voor:

  • Accountbeheer: zo is het mogelijk om in het hoofdaccount verschillende rollen en accounts aan te maken.
  • Offerte-afhandeling.
  • Speciale assortimenten en bestellijsten.
  • Het instellen van kredietlimieten.

Daarnaast biedt Magento 2 de mogelijkheid om voor online bestellingen gebruik te maken van SKU-nummers en opnieuw te bestellen vanuit eerder geplaatste orders via Magento Commerce.

Niet zeker of je moet overstappen?

Daarnaast snappen we dat, ondanks ons enthousiasme, de overstap naar Magento 2 niet zomaar gemaakt is. Vooral als je op dit moment al een shop in Magento 1.x hebt draaien. Om je te helpen bij het maken van een overwogen keus doken we in de verschillen tussen Magento 2 en Magento 1 die je voor ogen moet houden als je een overstap overweegt. Zo kun je met een gerust hart besluiten of je al direct aan de slag wilt gaan, of toch nog even afwacht.

Het is in elk geval wel duidelijk dat Magento 2 de toekomst heeft. Veel shops zijn al succesvol overgestapt, en de kinderziektes zijn wel uit het systeem. Dat is ook logisch, want we zijn inmiddels al enkele versies verder. Het aantal thema’s en extensies blijft gestaag groeien, terwijl de support voor Magento 1 op den duur gaat verdwijnen.

 

 op

Suzanne loopt al sinds 2012 rond bij Byte. Ze spreekt dagelijks webwinkeliers en e-commerce bureaus over ontwikkelingen in de markt en welke uitdagingen deze met zich mee brengen. Kennisdeling en samenwerking staan voor haar centraal. In haar vrije tijd houdt ze van hardlopen, Nederlandse hitjes, en we kennen niemand die zo blij kan worden van eten.