3 redenen waarom webwinkeliers steeds vaker investeren in een e-commerce bureau

De laatste jaren zien wij als hostingprovider dat steeds meer webwinkeliers voor het technisch beheer van hun shop de samenwerking aangaan met een e-commerce bureau. Hun reden? Een geslaagde samenwerking met een e-commerce bureau is een investering die zich dubbel en dwars uitbetaalt. Hoe zit dat?

#1 Je shop converteert beter

Zowel Magento als Shopware biedt ongelooflijk veel mogelijkheden. Juist dát is de reden om voor deze software te kiezen boven een SaaS oplossing als Shopify o.i.d. Het biedt alle functionaliteiten die voor een ambitieuze shop nodig zijn om flink te groeien. Maar weet ze allemaal maar eens te benutten! Zelfs development bureaus, die elke dag met hun neus in Magento shops zitten, ontdekken voortdurend nieuwe functionaliteiten waarmee de conversie opgeschroefd wordt. Technieken om de performance te verbeteren, modules om de zoekfunctie van een shop nog beter aan te laten sluiten bij wat de bezoekers willen, betere koppelingen voor voorraadbeheer of betalingsverkeer, of trucjes op gebied van productweergave waarmee upsell en cross sell verbeterd wordt.

E-commerce bureaus werken vaak met groeiplannen, zodat samen met de webwinkelier gestructureerd en gestaag gewerkt wordt aan de groei van zijn/haar shop. Er zijn zelfs bureaus die ook online marketing werkzaamheden voor webwinkeliers uitvoeren. De investering die gedaan wordt met het in de armen nemen van een professionele partij wordt op die manier wel heel tastbaar: namelijk stijgende conversie.

#2 Regelmatig onderhoud is essentieel én bespaart hoge kosten op lange termijn

Een webshop is net als een fysieke winkel. Als het eenmaal gebouwd is, blijft het onderhoud behoeven. Het is nooit ‘af’. Een winkelpand heeft regelmatig technisch onderhoud nodig, omdat bijvoorbeeld het dak gaat lekken, of omdat de CV-ketel aan vervanging toe is. Als je dit niet bijhoudt, krijg je later de deksel op je neus. En soms is het nodig extra beveiligingsmaatregelen te nemen, omdat er een inbraakgolf in de winkelstraat gaande is.

Precies hetzelfde geldt voor een online winkel. Misschien kunnen we zelfs wel stellen dat het voor een online shop nog méér geldt: niets is zo innovatief en gevoelig voor cyber security als de e-commerce wereld. Je móét bijblijven, anders delf je het onderspit ten opzichte van je concurrenten en/of krijg je de rekening later gepresenteerd.

Een aantal voorbeelden waarom het uitvoeren van onderhoud belangrijk is:

  • Als je shop gehacked wordt, is een developer flink wat tijd kwijt aan het oplossen van de hack en het updaten van software. Die kosten lopen veel hoger op dan die van regulier onderhoud. En dan heb ik het nog niet eens over de datalek meldplicht en imagoverlies.
  • Het is een fabel dat het overslaan van meerdere software updates geld bespaart. Sterk verouderde software in één keer naar de nieuwste versie updaten is enorm tijdrovend (tijd=geld) en is vragen om nare foutmeldingen.
  • Update je software helemaal niet, dan komt er een moment dat geen developer meer aan je verouderde shop durft te komen omdat deze als een kaartenhuis in elkaar kan zakken. De enige oplossing is dan nog om een volledig nieuwe shop te laten bouwen.

En de inkopper: natuurlijk kun je dit allemaal zelf doen. Maar dat gaat ten koste van de tijd die je ook kunt besteden aan effectieve sale- en marketingcampagnes. Steeds meer webwinkeliers kiezen er daarom voor om hun tijd en energie zo effectief mogelijk in te zetten.

#3 Profiteer van schaalvoordeel

Wanneer je je shop laat beheren door een partij die meerdere shops beheert, profiteer je van schaalvoordeel. Op meerdere vlakken:

  • Functionaliteiten en verbeteringen: nieuw opgedane kennis die het bureau opdoet bij andere klanten kunnen ze direct ook op jouw shop toepassen.
  • Het doorvoeren van functionele en security updates gaat een stuk sneller, omdat ze het immers al voor meerdere shops hebben gedaan.
  • Licenties voor modules en extensies kunnen soms over meerdere shops verdeeld worden, wat aanzienlijk scheelt in kosten.

Wat kost het?

Dat kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Het is ook volledig afhankelijk van je ambitie. Vaak werken e-commerce bureaus met Service Level Agreements (SLA) tegen een maandbedrag, met daarin een vast aantal uren dat besteed kan worden aan onderhoudswerkzaamheden. Gewenste functionele uitbreidingen van de shop kunnen dan tegen uurtarief of op basis van offerte uitgevoerd worden. Voor ambitieuze webshops ligt vaak het aanbod om op periodieke basis samen de resultaten en groeiplannen door te nemen.

Er zijn ook genoeg webwinkeliers die er voor kiezen om enkel voor losse projecten een e-commerce bureau in te schakelen en het dagelijkse technisch beheer (inclusief onderhoud) zelf uit te voeren. Het is dan wel van belang dat dit ook daadwerkelijk gedaan wordt, want als de shop slecht onderhouden is zal dit de losse projecten aanzienlijk vertragen en bemoeilijken. Het bureau dat wordt ingeschakeld voor dat ene project kan in dat geval moeilijk verantwoordelijkheid nemen voor het algeheel functioneren van de shop. Met andere woorden: dan betaal je alsnog de spreekwoordelijke rekening die je juist dacht uit te sparen.

Hoe kies je een geschikte e-commerce partner?

Beheer jij een shop en werk je nog niet samen met een e-commerce bureau, maar zou je nu wel eens de mogelijkheden willen onderzoeken? Doe dat vooral. Het is heel gebruikelijk om eens vrijblijvend een gesprek aan te gaan.

E-commerce bureaus zijn er in alle soorten en maten. Je kunt een voorselectie maken op de volgende aspecten:

  • Welke dienstverlening verwacht je van het bureau: ‘enkel’ het technisch beheer van je shop voor noodzakelijk onderhoud? Zoek je meer een strategische partner? Heb je behoefte aan expertise op het gebied van online marketing? Zoek je een technisch innovatieve partner zodat je shop altijd mee groeit met de nieuwste conversieverhogende ontwikkelingen?
  • De grootte van het bureau: liever een groter bureau, of toch liever een een/tweemanszaak? Wat past er bij jouw shop en ambitie?
  • Heeft het bureau van jouw voorkeur nog ruimte voor jouw shop?
  • In welke vorm is de dienstverlening gegoten: uurtje-factuurtje, SLA’s, onderhoudscontracten? Wat krijg je ervoor, en wat past er bij jouw wensen?
  • Hoe belangrijk vind jij details als:
    • biedt het bureau de mogelijkheid om 24/7 contact op te nemen bij urgente situaties?
    • Magento (1/2) of Shopware kennis/specialisatie. Hebben ze veel inhoudelijke kennis van de software, hebben ze certificaten behaald waarmee ze dat aantonen?
    • verloop van personeel. Dit is een belangrijke indicatie voor kennis die gewaarborgd blijft binnen een organisatie.
    • welke strategie volgt het bureau: kiezen ze voor gestandaardiseerde oplossingen (waarbij het bovengenoemde schaalvoordeel flink optreedt), of heb je meer behoefte aan maatwerk?
    • Is hun werkwijze projectmatig, systematisch en gestructureerd in elke fase van het project?
    • Geografische locatie: wil je liever een bureau bij jou in de buurt, of maakt dat niet uit?

Weet dat je ons áltijd kunt bellen om te overleggen welke bureaus bij jou zouden passen. Wij hebben, al zeggen we het zelf, goed zicht op het e-commerce bureau landschap in Nederland en Vlaanderen.

Ga met meerdere bureaus in gesprek

We adviseren altijd om bij het inschakelen van een e-commerce bureau met meerdere bureau’s in gesprek te gaan. Alleen dán kun je aanvoelen of de werkwijze en het ambitieniveau van het bureau past bij jou en je shop.

E-commerce bureaus met het Hypernode Certified kwaliteitslabel

Omdat we al jarenlang nauw samenwerken met zowel webwinkeliers als Magento bureaus weten we inmiddels wat de best practices zijn voor het bouwen en beheren van Magento shops. Dat heeft geleid tot de lancering van het Hypernode Certified kwaliteitsstempel. Bureaus die dit kwaliteitsstempel mogen dragen hebben laten zien dat ze veel Magento kennis hebben, shops bouwen en beheren die snel én veilig zijn (en hier volle verantwoordelijkheid voor nemen), en dat ze strakke processen hanteren bij development, deployment en beheer.

Het programma onderscheidt zich op twee punten van de door Magento uitgegeven solution/developer certificaten:

  1. Magento certificeert individuen, Hypernode bureaus.
  2. De Magento certificaten worden eenmalig op basis van een examen uitgedeeld, het Hypernode Certified kwaliteitslabel is een doorlopende kwaliteitscontrole: gecertificeerde bureaus blijven onder strakke monitoring.

Alleen voor Magento bureaus? Tot nu toe nog wel, maar op korte termijn zullen we dit programma ook openstellen voor Shopware bureaus.

Een overzicht van al onze partners en welke hiervan het Hypernode Certified Agency label dragen, vind je op onze website.

 op

Suzanne loopt al sinds 2012 rond bij Byte. Ze spreekt dagelijks webwinkeliers en e-commerce bureaus over ontwikkelingen in de markt en welke uitdagingen deze met zich mee brengen. Kennisdeling en samenwerking staan voor haar centraal. In haar vrije tijd houdt ze van hardlopen, Nederlandse hitjes, en we kennen niemand die zo blij kan worden van eten.