Aantal kerst-bewuste webshops klein

Met een flink netwerk van webshopbeheerders en design en e-commerce specialisten zijn we bij Byte best aardig op de hoogte van de gangbare Do’s en Don’ts op het gebied van e-commerce. Actief inspelen op seizoenstrends is een absolute Do. Fysieke winkels hebben dit altijd al uitbundig gedaan, maar hoeveel webshops doen dat eigenlijk? Toen we dit vorig jaar onderzochten waren we verrast door het resultaat. Slechts een fractie van de webshops past zich aan aan de naderende feestdagen!

Die zorgwekkende uitkomst was onze aanleiding vorig jaar om de verkiezing tot Beste Kerstshop 2010 te organiseren. Hiermee wilden we webshops die niets aan kerst deden eens flink wakker schudden, en kerst-bewuste webshops fijn in het zonnetje zetten. Nu zijn we een jaar verder en hebben we opnieuw bekeken hoe het ervoor staat met de kerstsfeer in de thuiswinkelbranche.

Weinig shops passen zich aan aan de feestdagen

Als proef op de som hebben we net als vorig jaar gekeken naar webshops die dit jaar één of meerdere Nationale Thuiswinkel Awards hebben gewonnen. Deze worden ieder jaar uitgereikt aan Nederlandse webwinkels die daarmee bekroond worden als beste in hun categorie.

Uit ons onderzoekje bleek dat er maar 9 van de 25 verschillende webshop waren die slim inspeelde op de komende Kerst of Sinterklaas. Dit jaar was de uitkomst 15 shops van de 35 verschillende awardwinnaars  (zowel XS als XL) , dat is nog niet eens 50%!

Overigens onze complimenten aan de shops die wel inspelen op Sinterklaas of Kerstmis. Van de XL shops waren dit: simplycolors.nl, conrad.nl, wehkamp.nl, greetz.nl, otto.nl, yvesrocher.nl, vakantieveilingen.nl, transavia.nl, bol.com, agradi.nl, mooieriemen.nl en coolblue.nl!

Er zit schot in de zaak, maar we zijn er nog niet…

Een aantal van 12 in 2011 ten op zichte van 9 in 2010 betekent wel dat het er iets beter voor lijkt te staan, maar het is natuurlijk nog lang niet genoeg! We hadden echt verwacht dat webshops steeds meer moeite zouden doen om ook online hun klanten in kerststijl te laten rondwinkelen. Maar begin december blijken er dus toch nog heel weinig webwinkels aandacht te besteden aan een kerst layout, – assortiment of – actie.

Meld je shop aan voor de verkiezing tot Beste Kerstshop!

Ook dit jaar is het duidelijk nodig wat extra aandacht aan deze trend (of juist het ontbreken ervan) te besteden. Dit doen we door de verkiezing tot Beste Kersthop van het jaar een vervolg te geven. Ben jij een trotse kerstshop eigenaar en wil je laten zien dat jij wel bewust bezig bent met de komende Kerst? Meld je dan nu gratis aan op www.beste-kerstshop.nl, dit kan nog tot en met volgende week donderdag!

 op

Jonna versterkte tot augustus 2016 het marketing- en communicatieteam door te schrijven over nieuwe online ontwikkelingen, onze klanten, partners en producten. Als verantwoordelijke voor alle informatie op de website zorgde ze ervoor dat dit altijd actueel en aantrekkelijk blijft. Ze houdt enorm van grapjes, muziek en beulen in de sportschool maar wordt het meest gelukkig van een gezellige vrijmibo op het dakterras van Byte.