Black Friday drukte? Met vlag en cape doorstaan

Afgelopen 24 november stonden onze helden en heldinnen van support in de startblokken. Waarom? Om onze klanten en partners bij te staan tijdens Black Friday. Nu staan we natuurlijk altijd in de startblokken om de beste support te leveren, maar Black Friday is toch altijd net wat spannender dan een doorsnee vrijdag. Dit  vanwege de grotere bezoekersaantallen die webshops aantrekken.

Black Friday – Hét startsein voor de feestdagendrukte

Black friday is een Amerikaans fenomeen, maar ook in Europa wordt er steeds meer mee gedaan. Deze dag na de (Amerikaanse) Thanksgiving, wordt in rap tempo hét begin van de feestdagendrukte voor veel retailers. Hoewel het eigenlijk traditiegetrouw wordt opgevolgd door Cyber Monday, is (offline) Black friday ook door webwinkeliers omarmd. Slim, want het valt vlak voor Sinterklaas en cadeautjes inslaan met hoge kortingen is natuurlijk een goede combinatie.

Byte zag de traffic in week aanlopend naar Black Friday al toenemen, en op de dag zelf hadden een aantal klanten van ons flinke pieken in bezoekersaantallen:

Black Friday server load

We adviseerden onze klanten in oktober om op tijd de feestdagendrukte voor te bereiden. Goede reclame campagnes, kortingsacties en advertenties zijn factoren die bijdragen bij het draaien van een goede omzet, maar je hostingomgeving is net zo belangrijk. Al die extra traffic moet ook opgevangen worden en je wilt natuurlijk dat je shop ook tijdens die drukte net zo snel is als normaal en al zeker niet down gaat.

Friday werd Friyay

Onze supportafdeling sprak de dagen voor Black Friday al een aantal klanten over hoe ze hun shop het beste op Black Friday konden voorbereiden. Het was die vrijdag 24 november daarom ook niet veel drukker dan normaal op onze support afdeling. Veel klanten hebben op ons advies hun pakket (tijdelijk) geüpgraded naar een groter pakket. Zo konden ze de grotere aantallen bezoekers makkelijk aan, doordat ze genoeg capaciteit hadden.

“De meeste drukte was op shops op Hypernode, en daar hoefden we ons niet druk om te maken. Die hadden capaciteit genoeg doordat ze tijdig waren geupgraded” – Cipriano (TKCT)

Nu wilde het toeval dat Black Friday samen viel met ons themafeest in de avond. Thema? Superhelden! We stonden dus letterlijk als superhelden in de startblokken om onze klanten in stijl te helpen met hun Black Friday gerelateerde vragen en werden in de avond beloond met een topfeest. En dat zag er zo uit:

black friday byte magento

 

Upgrade nu nog voor de kerstdrukte

De sinterklaasdrukte is dan net voorbij, maar kerst nadert met rasse schreden. Wil je er zeker van zijn dat je shop de feestdagen met vlag en wimpel doorstaat? Upgrade dan nu je shop naar een groter pakket. Blijkt het dat je veel ruimte en resources hebt? Dan kun je elk moment van de dag weer downgraden. Zo zit je dus altijd goed en betaal je nooit te veel.