Black Friday – twee Magento showcases op het Hypernode platform

Het is ontstaan in Amerika en wordt ook in Europa steeds populairder: Black Friday. Het is de dag na Thanksgiving en het wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Met extreme kortingen lokken winkeliers de bezoekers naar hun winkel. Ook webshops doen hier actief aan mee. Belangrijk voor hen is echter dat ze hun hosting er op voorbereiden. Het is een drama als op het moment suprême de shop aan zijn eigen succes ten onder gaat. Twee webshops op het Hypernode platform leverden ons dit jaar tijdens de periode rond Black Friday (27 november) interessante dagen op: hificorner.nl (audioapparatuur) en davidnieper.co.uk (dameskleding voor 50+).

Een week voor Black Friday, op 20 november, kregen we bij Byte een telefoontje van hificorner.nl. De shop werd elders gehost, maar was erg ontevreden over de kwaliteit en performance. Ze waren hard op zoek naar een andere hoster, en dat moest nog voor Black Friday. Hun eisen: het moet managed zijn, ze willen er geen omkijken naar hebben en de performance moet optimaal zijn. Dankzij eerdere gesprekken hadden ze al vertrouwen in Byte, maar er moest ook nog een geschikte Magento specialist komen die hen door Black Friday zou loodsen. Vanwege de spoedklus en de monitoring leek ons SupportDesk de perfecte partij. Byte, SupportDesk en hificorner.nl zijn op maandag 23 november bij elkaar gaan zitten om het aanvalsplan te bespreken.

Welke hostingoplossing?

De uitdaging was om in no time (4 dagen) een volledig nieuwe omgeving op te zetten waarmee Black Friday een groot succes zou worden. Deze omgeving moest een flinke bezoekersstroom kunnen verwerken. Want hificorner.nl zou in elk geval een banner op het populaire tweakers.net hebben en een mailing naar meer dan 35 duizend adressen versturen, verdeeld over verschillende perioden. Er werd dus veel verkeer verwacht in piekmomenten. Dit vereist een hostingomgeving die dit aankan en voortdurende monitoring om in te kunnen grijpen wanneer nodig.

Met de statistieken van de voorgaande jaren waren er twee opties: een Dedicated Cluster of de Magento Go Big XXL op het Hypernode platform. In overleg is uiteindelijk gekozen voor de Hypernode. De doorslaggevende factor hierin was dat dit de meest flexibele oplossing was om in zo’n korte periode volledig gedeployed en up-and-running te krijgen. Daarnaast kon het huidige SSL certificaat eenvoudig meegenomen worden.

Eis: piekbestendigheid

De extreme bezoekerspieken konden we bij Hypernode opvangen door er een CDN oplossing van Cloudflare voor te plaatsen. Hiermee was het mogelijk om het kijkverkeer te scheiden van het koopverkeer. Het kijkverkeer werd naar een statische omgeving geleid, volledig gecached door Cloudflare. Klanten die overgingen tot een aankoop werden naar het dynamische gedeelte geleid, dat werd afgehandeld door de Hypernode.

Donderdagnacht 00:00 uur

Op de homepage van hificorner.nl stond een grote Black Friday teller die aftelde tot donderdagnacht 00:00 uur. Op de site kon je ook al enkele dagen bekijken wat er in de uitverkoop zou zijn. De echte audiofielen zaten dus klaar om zo snel mogelijk hun slag te slaan. Om 12 uur ‘s nachts liep het bezoekersaantal direct in rap tempo op.

Vrijdagochtend

De volgende ochtend (Black Friday) gingen de eerste mailings de deur uit. Vanaf dat moment is er een constante bezoekersstroom van 300 tot 350 bezoekers geweest. Dit bleef het hele weekend. Als er weer een mailing uit ging steeg het tot een bezoekersaantal van 450.

 

hifhicorner_black_friday_byte

 

Ray van SupportDesk zat er met zijn neus bovenop om de Hypernode strak in de gaten te houden. Wat bleek? “De node zat praktisch uit zijn neus te eten”, aldus Ray. De prestatie was geweldig, ook bij de enorme piekmomenten steeg de laadtijd niet boven de 800 ms (zie onderstaand screenshot uit New Relic). Terwijl het kijkgedeelte werd opgevangen door Cloudflare, werd het koopgedeelte moeiteloos afgevangen door Hypernode. Dat liep echt als een zonnetje. Met een goede koopervaring voor de klanten tot gevolg en de grootste omzet voor hificorner.nl ooit!

 

hifhicorner_black_friday_Byte_2

 

Later op de ochtend: een kokende node van davidnieper.co.uk

Terwijl Ray langzaam met een gerust hart achterover begon te leunen, kreeg hij een telefoontje van onze techneut Cipriano (beter bekend als Cipri). Cipri zag wat rare activiteit op het Hypernode platform, wat een totaal ‘kokende’ node bleek te zijn van Davidnieper.co.uk. Deze shop, onder het beheer van SupportDesk, stond op een Magento Go Big XL node, maar klapte er volledig uit. Alle processen op de node stonden in het rood en bezoekers kregen 500 errors. Ze konden met geen mogelijkheid meer de shop in komen.

Ray en Cipri hebben alles uit handen laten vallen om uit te zoeken wat hier aan de hand was. Wat bleek: de shop had er die ochtend ook een Black Friday mailing uitgedaan naar ruim 35 duizend adressen (niet gespreid, maar in één bulk), en had dit niet gecommuniceerd naar Byte of hun technisch beheerder SupportDesk.

Maar één oplossing: live migratie

Wat te doen? Niks doen en de storm over laten waaien zou betekenen dat de shop zeker uren plat zou liggen, een groot drama. Er zat maar één ding op: ter plekke een live migratie inzetten naar de grootste Hypernode (Magento Go Big XXL). Er was één groot voordeel: davidnieper.co.uk draaide al standaard met een CDN-oplossing van Cloudflare ervoor. Dit was een grote redding. Een migratie naar een andere node betekent namelijk een DNS wijziging en die kan normaal gesproken wel 24 uur duren. Uren die je op Black Friday natuurlijk niet hebt. Dankzij de Cloudflare oplossing konden ze de DNS live switchen zonder problemen. Direct over tot actie dus: de maintenance flag werd opgegooid en binnen een half uur / drie kwartier hebben Ray en Cipri davidnieper.co.uk gemigreerd naar een grotere node. DNS switchen en YES, de shop kwam weer op (11:45 uur).

 

DavidNieper_Black_Friday_Byte

 

Vrijdagmiddag 12:00 uur

Binnen enkele seconden stond echter ook de grotere Hypernode te loeien. De bezoekers die nog steeds stonden te wachten stroomden tegelijk binnen. De 500 errors waren niet meer aan de orde, maar de laadtijd liep op tot ongeveer 1 minuut.

Dit was opvallend. davidnieper.co.uk draaide nu op exact dezelfde configuratie als hificorner: een Magento Go Big XXL, Cloudflare en dezelfde bezoekersaantallen. Waarom rookte de node van davidnieper.co.uk dan zo? Wat bleek: David Nieper had totaal geen caching aan staan. Geen Magento caching, geen Lesti FPC, niks. Nicholas van davidnieper.co.uk vertelde me: “Bij onze vorige hostingpartij hadden we Varnish aan staan. Dat moesten we op deze omgeving nog installeren, maar zo ver waren we nog niet. De marketingafdeling wist echter niets van het feit dat we eerder altijd Varnish gebruikten en hebben dus ook niet de noodzaak gevoeld om ons te waarschuwen voor de impact van de actie.

Het resultaat: PHP maakte overuren en slokte alle capaciteit op. Helaas mocht SupportDesk geen wijzigingen in de code aanbrengen en was het duimen dat de Hypernode zich zou houden. En dat deed ‘ie. Wel met ietwat langere laadtijden. Maar geluk bij een ongeluk: de doelgroep van davidnieper.co.uk heeft geduld. De aanvankelijke onbereikbaarheid van de shop en daarna de laadtijden van 1 minuut joegen de klanten niet weg. En davidnieper.co.uk stond te juichen: ze hebben de grootste omzet behaald sinds 2013!

Een Hypernode succesverhaal

Deze twee cases leerden ons dat we op een aantal zaken heel erg trots mogen zijn:

  • Hypernode als platform. Met een goede configuratie, optimale caching en goede code kan een Hypernode moeiteloos massa’s bezoekers aan en blijft de laadtijd onder de 800 ms. De flexibiliteit van het platform is ook uniek: “Er is geen enkele oplossing die zo snel up-and-running is qua configuratie als de Hypernode”, aldus Ray.
  • De samenwerking van Byte en haar partners. Omdat we nauw samenwerken met verschillende partijen, iedere partij zijn eigen krachten heeft en we korte lijntjes hebben, kunnen we klanten echt een fantastische service bieden. We hebben met elkaar de beste oplossing voor hificorner.nl opgetuigd in heel korte tijd.
  • Onze proactieve monitoring. Het is Cipri die al vroeg aan de noodbel trok toen de node van davidnieper.co.uk begon te roken en contact opnam met Ray en de klant. “Dit is de eerste keer dat een hoster mij belt. Echt geweldig.”, aldus Nicholas van davidnieper.co.uk.

En wat leert het ons nog meer? Dat shopeigenaren serieus rekening moeten gaan houden met Black Friday. Door er slim op in te spelen kunnen er gigantische omzetten gedraaid worden. En dat je goed moet samenwerken met je technisch beheerder en je hoster, en hen dus van te voren deelt in je plannen  … 😉

 

 op

Suzanne loopt al sinds 2012 rond bij Byte. Ze spreekt dagelijks webwinkeliers en e-commerce bureaus over ontwikkelingen in de markt en welke uitdagingen deze met zich mee brengen. Kennisdeling en samenwerking staan voor haar centraal. In haar vrije tijd houdt ze van hardlopen, Nederlandse hitjes, en we kennen niemand die zo blij kan worden van eten.