Lancering Fairphone 3

Veel webshops hebben te maken met bezoekerspieken door bijvoorbeeld acties, feestdagen of productlanceringen. Juist op piekmomenten moet een webshop bereikbaar zijn én blijven voor bezoekers, maar hoe doe je dat? Fairphone stond afgelopen augustus voor deze uitdaging tijdens de lancering van de Fairphone 3. Dankzij een grondige voorbereiding en een nauwe samenwerking tussen onder andere Hypernode, Magento partner TIG en Fairphone kon de grote vraag naar de nieuwe smartphone moeiteloos opgevangen worden. De details lees je in deze zeer gedetailleerde klantcase!

Over Fairphone

Fairphone produceert een duurzame smartphone, met als belangrijkste doel om de elektronica-industrie naar een duurzaam en eerlijk productieproces te bewegen. Een productieproces waar het klimaat, het kwetsbare ecosysteem van onze planeet en de rechten van de mens centraal staan. En met succes! Inmiddels bezitten meer dan 100.000 mensen een Fairphone, bestaat hun community uit 250.000+ leden en heeft het bedrijf 70 werknemers uit 20 landen.

De uitdaging: lancering van Fairphone 3 aan meer dan 250.000 fans

Eind augustus werd de Fairphone 3 gelanceerd, de derde generatie duurzame smartphones. Een uniek product waar wereldwijd veel belangstelling voor is. Fairphone weet uit ervaring dat een productlancering leidt tot een extreme bezoekerspiek op de webshop. Het is essentieel dat de webshop ook tijdens piekmomenten goed blijft presteren zodat enthousiaste bezoekers zonder problemen de nieuwste smartphone kunnen bestellen. De webshop moet over voldoende resources beschikken om alle bezoekers goed te kunnen bedienen.

De voorbereiding: hoe bepaal je hoeveel hosting resources benodigd zijn?

Enkele weken voor de lancering zijn Fairphone, webdevelopment bureau TIG en Hypernode om de tafel gaan zitten. De voorbereidingen van de launch waren toen al in volle gang, de volgende stap was een beslissing maken over de hosting van de webshop. Hoeveel resources zijn er nodig om de webshop probleemloos te laten presteren in de dagen vóór en na de lancering? Om daarover een beslissing te kunnen maken werd eerst een schatting gemaakt van het aantal bezoekers. Daarnaast is ook een draaiboek van de dag van de lancering zelf gemaakt.

Draaiboek Lancering Fairphone 3

Draaiboek Lancering Fairphone 3

Marco Jorritsma, IT en Projectmanager bij Fairphone: “E-commerce manager Chiel heeft een overzicht van een aantal historische pageload & checkout gegevens in enigszins vergelijkbare situaties gemaakt. Deze hebben we gebruikt om een aantal mogelijke scenario’s in te schatten. Omdat iedere lancering anders verloopt en de impact van downtime op sales enorm is, hebben we besloten om zoveel mogelijk risico’s uit te sluiten door te investeren in hosting en wachtrijmanagement.

Tip 1: maak gebruik van historische data

Het verwachte aantal (gelijktijdige) webshopbezoekers werd berekend op basis van historische data. Fairphone had 3 scenario’s uitgewerkt en aan elk scenario een kanspercentage gehangen.

De verschillende communicatiekanalen van Fairphone zoals social media, mailings, PR en betaalde media zijn meegenomen bij de inschatting. Door media slim in te zetten kan het aantal gelijktijdige bezoekers van een webshop gemanaged worden, bijvoorbeeld door nieuwsbrieven in batches te versturen.

Tip 2: reguleer de bezoekersstroom zoveel mogelijk

Virtual Waiting Room Fairphone

Virtual Waiting Room op de website voorafgaand aan lancering Fairphone 3

Bezoekersaantallen volledig beheersen is nooit mogelijk, er zal altijd een onzekere factor blijven. Social Media influencers kunnen bijvoorbeeld een grote invloed hebben op het aantal bezoekers, zelfs dagen na de lancering. Daarnaast kent Fairphone de zogenaamde ‘wachters’. Dit zijn bezoekers die een webpagina blijven verversen door op F5 te drukken nog voordat de launch heeft plaatsgevonden. Dit kan een hoge load opleveren nog voordat de productlancering. heeft plaatsgevonden. Op ons platform bieden we hiervoor een oplossing aan: smart request handling. Deze techniek zorgt ervoor dat enkel de relevante requests worden uitgevoerd om een hoge load te voorkomen.

Om de bezoekersstroom beter te kunnen reguleren besloot Fairphone om een virtual waiting room vóór de webshop te zetten. Daarmee had Fairphone de volledige controle over het aantal bezoekers dat gelijktijdig de shop mocht bezoeken. De virtual waiting room kon op elk moment weer tussen de bezoeker en webshop vandaan gehaald worden.

Tip 3: zet ietsje ruimer in dan je verwacht

Gekozen is om een aantal dagen voor de lancering het hostingpakket te upgraden naar een pakket met meer dan 10 keer zoveel resources. Zou dat nog niet voldoende zijn dan was een verdere upgrade altijd nog mogelijk. Bij teveel resources kon Fairphone op elk moment weer downgraden.

De combinatie van een pakket upgrade en de virtual waiting room gaf Fairphone meer dan voldoende zekerheid dat de webshop altijd bereikbaar zou zijn voor bezoekers – mits er geen problemen met de Magento applicatie zouden optreden :-).

D-Day: de lancering van Fairphone 3

Op 27 augustus 12:00 was het dan eindelijk zover: de lancering van de Fairphone 3! Een aantal uur voor de lancering zette Fairphone de webshop op slot. Iets voor 12:00 uur stonden er al zo’n 2.000 mensen in de virtual waiting room te wachten totdat ze toegelaten zouden worden tot de webshop.

Fairphone, Total Internet Group (TIG) en Hypernode hielden nauw contact middels een gezamenlijk chatkanaal. Fairphone hield met behulp van een Queue IT dashboard de bezoekersaantallen in de gaten, TIG controleerde de order- en betaal flow en Hypernode monitorde de server. Hierdoor konden er heel snel besluiten worden genomen over de hoeveelheid bezoekers die werd toegelaten tot de webshop.

Virtual Waiting Room pre launch

Dashboard Virtual Waiting Room voorafgaand aan launch Fairphone 3

Om 12:00 uur werden er 75 bezoekers per minuut toegelaten tot de webshop. Binnen 10 minuten werd dit aantal verdubbeld naar 150 bezoekers per minuut. In de onderstaande grafiek kun je zien dat de load mooi geleidelijk toeneemt naarmate er meer bezoekers werden toegelaten tot de webshop.

Virtual Waiting Room after launch

Dashboard Virtual Waiting Room stap van 75 bezoekers max. inflow naar 150 bezoekers

Hypernodes’ supportafdeling heeft tijdelijk niet kritieke monitoring services uitgeschakeld die invloed zouden kunnen hebben op de performance van de webshop. Hierdoor werden er uiteindelijk 450 bezoekers per minuut toegelaten tot de webshop van Fairphone.

Magento maximum load vs bezoekersaantallen

Het maximaal aantal Magento bezoekers (rood) vs. het aantal bezoekers per minuut (groen)

 

Resultaat Lancering Fairphone 3

Status Hypernode gedurende de lancering van de Fairphone 3

De bovenstaande grafieken laten mooie resultaten zien. De gemiddelde response tijd zit netjes onder de 1 seconde en de lancering is zonder problemen verlopen. De dagen volgend op de lancering bleven zowel Fairphone als Hypernode de bezoekersaantallen en server monitoren. Na enkele dagen is besloten om het hostingpakket iets te downgraden, gevolgd door nog een downgrade een aantal dagen later.

Een groot succes dankzij grondige voorbereiding, slimme technieken en goede communicatie

Marco Jorritsma, IT en Projectmanager bij Fairphone:

Het inschatten van verwachte piekbelasting is gewoon verrekte lastig. Het helpt dat je met Hypernode de flexibiliteit hebt om bij te schakelen in het geval van nood, maar in dat geval is een (klein) moment van downtime al gebeurd. Door het inzetten van de virtual waiting room service hebben we veel meer controle ervaren en weten te creëren tijdens de lancering van Fairphone 3.

Als de exacte lanceerdatum en tijd gecommuniceerd is, kan een countdown pagina wachtende mensen (die aan het refreshen zijn) tijdelijk opvangen en naar de Queue IT infrastructuur laden. Dit maakte het mogelijk om daarna conservatief te beginnen met het toelaten van klanten via de wachtrij op onze webshop server bij Hypernode.

Op dit punt komt ook onze intensieve samenwerking met Hypernode tijdens de lancering zelf om de hoek kijken. Omdat zij het beste inzicht hebben in performance van onze Hypernode omgeving hebben we via Slack elke keer kort overleg gehad voordat we de inflow naar de shop verdubbelden. Hierdoor hebben we uiteindelijk weten te managen dat er zo goed als geen wachttijd was – waardoor voor de meeste klanten na de eerste countdown nooit meer een wachtrij pagina te zien is geweest.

Daarnaast stelde het ons als IT team in staat om per minuut aan ons team te communiceren wat de belasting van de webshop was, hoeveel mensen er op het moment van lancering in de wacht stonden, hoeveel extra verkeer we konden genereren door onze nieuwsbrieven uit te sturen en daarbij de juiste batchgroottes in te schatten.

Op deze manier kan je actief het dilemma tussen marketing (meer bezoekers op het juiste moment is meer sales en betere communicatie) versus IT (meer belasting is grotere kans op downtime) managen. We zijn erg blij dat op deze manier Hypernode ons heeft geholpen om ons lancering goed te managen en de virtual waiting room zo efficiënt mogelijk in te zetten.

Verwacht jij binnenkort veel bezoekers op je webshop? Lees dan deze tips!

  • Het is misschien een cliché, maar communicatie is key! Zorg dat er duidelijke afspraken zijn tussen jou als shopeigenaar, het developmentbureau en je hostingpartij.
  • Overleg met de technische partij die je webshop beheert of je webshop geoptimaliseerd kan worden. Bijvoorbeeld door de inzet van caching, het tijdelijk uitschakelen van cronjobs om resources te besparen of door langzame database queries op te sporen en aan te pakken.
  • Check ook altijd de Service Level Agreements (SLA’s) van alle betrokken partijen. Wie kun je bereiken buiten kantoortijden mochten er problemen zijn?
  • Maak voor de zekerheid een backup voorafgaand aan de bezoekerspiek. Als er dan iets misgaat, is je shop binnen no-time weer up and running en is het verlies aan data minimaal. Zekerheid voor alles!
  • Kijk of je communicatiekanalen zo kunt inzetten dat je de bezoekersstroom deels kunt managen. Wanneer deel je wat op social media? Kun je een mailing in batches versturen?
  • Zorg ervoor dat je shop is voorbereid op hoge bezoekersaantallen en piekbelasting
  • Houd gedurende een bezoekerspiek de prestaties van je shop goed in de gaten. Bijvoorbeeld met behulp van New Relic. Zo kun je altijd op tijd schakelen en worden problemen vroegtijdig voorkomen.
  • Om de grote aantallen bezoekers op te kunnen vangen, heb je extra resources nodig. Zorg ervoor dat je webshop (te) ruim in zijn jasje zit. Daarnaast kun je, net als Fairphone, gebruik van onze disk swap technologie waardoor je, binnen één minuut kunt up- en downgraden.