Een klantcase: Magento 1, Magento 2 of Shopware?

De laatste tijd krijg ik vragen van MKB ondernemers voor welk platform ze moeten kiezen, want de huidige webshop is gebouwd in Magento 1. Wat is dan wijsheid? Dat verschilt per geval. Ik neem jullie mee in een zoektocht voor een kennis van mij. 

Deze blogpost is geschreven door gastauteur Wouter Dieters, Consultant e-commerce bij SupportDesk B.V. (wouter.dieters@supportdesk.nu / supportdesk.nu)

 

Magento 1 wordt nog tot juni 2020 door Magento ondersteund. Dit houdt in dat er geen nieuwe functies meer bijkomen, maar dat men zorgt dat de huidige functies goed blijven werken en dat de webshop veilig is. Na juni 2020 neemt Mage-one het stokje over wat betreft de veiligheidsupdates van Magento. Ik ben benieuwd hoe lang dit Magento 1 in leven houdt. Dit omdat PHP 7.2 ook eind 2020 “end of life” is. Ik ga er vanuit dat er nog wel een patch voor PHP 7.3. komt. Ik kijk nu niet verder, want PHP 7.4 staat nog niet eens op de kalender.

Voor niet alle shops is de update naar Magento 1.9.4.0+ een oplossing. Dit omdat niet alle extensies werken met PHP 7.2, omdat de webshop dusdanig aangepast is naar de wensen van de klant en/of dat een third party leverancier zijn diensten niet meer update en een up-to-date webshop niet meer werkt met deze dienst.

Vorige week werd ik door een kennis gevraagd wat te doen met zijn Magento 1 webshop. Hij had geprobeerd deze webshop te updaten naar de laatste versie, 1.9.4.1. Zijn programmeur was er achtergekomen dat een aantal extensies niet meer werkt en dat zijn zoekfunctie (third partij) ook niet meer werkt. Dit weekend ben ik met deze kennis gaan kijken naar welk platform voor hem de beste oplossing is. Deze kennis heeft in de afgelopen jaren een leuk bedrag in zijn webshop geïnvesteerd en moet nu opzoek naar een nieuwe oplossing. Hij was hier al enigszins op voorbereid en is 1,5 jaar geleden al begonnen met budget vrij te maken voor een nieuwe webshop.

We hebben een lijstje gemaakt van basisfuncties, gewenste functies en toekomstige functies. De functies waarop we uitkwamen, vonden we in Magento 2 en in Shopware. Een aantal SAAS oplossingen zoals Lightspeed viel af, omdat de klant een aantal functies heeft welke niet in Lightspeed en aanverwanten zitten.

In eerste instantie wilde deze webshopeigenaar over naar Magento 2. Magento is bekend voor hem en daarmee heeft hij goed ervaringen. Ook had hij gelezen dat Shopware nog niet klaar is voor PWA, maar Magento 2 al wel omdat deze vanaf 2.3.0+ GraphQL ingebouwd heeft. Ik heb de klant gewezen op de demo webshop van Vue Storefront en op de demo webshop van Deity. Maar kijkend naar de functies welke de klant nodig heeft, kwamen we erachter dat een aantal gewenste functies toch nog niet beschikbaar is in beide PWA oplossingen. Dit betekent dan dat ontwikkeling duur is, omdat dit speciaal voor de klant ontwikkeld moet worden.

De kennis was nog steeds gecharmeerd van Magento 2. Ik heb hem uitgelegd dat het ontwikkelen van een maatwerk webshop vele maken arbeidsintensiever is dan die van een nieuwe Magento 1 of Shopware webshop. Dit komt door het feit dat er andere technieken gebruikt worden in Magento 2. Een ander belangrijk punt is ook dat Magento de functie- en de veiligheidsupdates nog niet gescheiden heeft in Magento 2. Hierdoor zijn de “cost of ownership” behoorlijk duurder dan een Magento 1 of een Shopware webshop. Zeker wanneer je een maatwerk webshop hebt.

Er zijn in de loop der tijd wel veel ontwikkelingen op dit vlak die er voor zorgen dat een Magento 2 shop redelijk snel en betaalbaar opgetuigd kunnen worden. Zie dit eerder geschreven blog door Byte over hoe je in 1,5 maand kunt overstappen op Magento 2. Deze oplossingen houden in dat je als webshopeigenaar snel kan beschikken over een (basis) Magento 2 webshop (binnen 6-8 weken). Dit alles is leverbaar voor een scherpe prijs. Staat je webshop eenmalig, dan kun je hierop door ontwikkelen met het geld dat je verdient.

Een nadeel van Magento 2 is dat het enkel in de Commerce versie, de betaalde versie, een fatsoenlijk content manager heeft. Voor Magento 2 Open Source versie, de “gratis” versie, zijn er ook wel third party oplossingen, maar die zitten niet standaard in een Magento 2 installatie. Shopware heeft wel een gebruiksvriendelijke content manager, welke al in de basisversie zit. Binnen Shopware heet deze functie Shopping Worlds. Voor deze webshopeigenaar is het van belang dat zijn marketingteam de webshop zelf eenvoudig kan beheren, zonder tussenkomst van een programmeur (niet dat dit altijd bij Magento 2 zo is, maar wel veel sneller). Shopping Worlds biedt ook de mogelijkheid om voor ieder device een aparte layout te maken. Op deze manier creëer je op ieder device de juiste beleving.

Naast het feit dat Shopware dus standaard een gebruiksvriendelijke content manager heeft, is voor deze webshopeigenaar het ontwikkelbudget en de cost of ownership erg belangrijk.

Een Shopware webshop bouw je in een vergelijkbare tijd als een nieuwe Magento 1 website. Hoeveel uren dit is, is afhankelijk van de wensen van de klant.
Voor veel functies zijn er goede extensies. Voor Shopware is er namelijk ook een uitgebreide webshop vol met extensies. Voor de bouw (eenmalig) van een B2C webshop moet je uitgaan van een budget vanaf € 20.000, – tot € 30.000, -. Daarbij komen de eenmalige licentiekosten van Shopware. Na 1 jaar betaal je bij Shopware voor de updates en ondersteuning. Dit begint bij € 49, – per maand: voor meer informatie klik hier.

Wat betreft de cost of ownership: Shopware biedt de functie- en de veiligheidsupdates apart aan. Veiligheidsupdates worden uitgevoerd wanneer je deze optie in de webshop aanvinkt. Functie-updates kun je doorvoeren wanneer je dat als webshopeigenaar wilt doen, maar Shopware adviseert dit wel iedere 3 maanden te doen zodat je systeem up-to-date is. Naast vernieuwingen zitten er namelijk ook fixes in voor fouten van bestaande functies. Waar je bij een eigen (maatwerk) Magento 2 installatie bij iedere update veel uren kwijt bent om dit te updaten, is dit bij Shopware binnen enkele uren gedaan. Ook hierbij kan het zijn dat je meer tijd nodig bent, dit is dan weer afhankelijk van de mate van maatwerk.

Voor bovenstaande webshopeigenaar ga ik nu uitzoeken wat een webshop met zijn eisen moet gaan kosten in de laatste versie van Shopware 5.5. Maar Shopware is niet voor iedereen de beste oplossing. Magento 2 met of zonder PWA frontend kan voor jou ook de beste oplossing zijn. Kijk naar de mogelijkheden, je budget en volg je gevoel.

 

 op

Suzanne loopt al sinds 2012 rond bij Byte. Ze spreekt dagelijks webwinkeliers en e-commerce bureaus over ontwikkelingen in de markt en welke uitdagingen deze met zich mee brengen. Kennisdeling en samenwerking staan voor haar centraal. In haar vrije tijd houdt ze van hardlopen, Nederlandse hitjes, en we kennen niemand die zo blij kan worden van eten.