Magento User Group logo

Magento User Group

Onder het mom van pleasure delaying, vond afgelopen dinsdag dan echt de Magento User Group “MUG Reviews en rating, hoe belangrijk is een goede beoordeling en hoe krijg ik ze?” plaats. Het onderwerp zegt het al; alles over online beoordelingen. Dat Muggers diehards zijn is gebleken, want de stortbuien boven Amsterdam waren geen reden om thuis te blijven. Dat waarderen we enorm!

Na een lekkere kop koffie gingen we van start. We hadden Lasse Bourgonje en Aura Kuipers van KiyOh uitgenodigd om meer te vertellen over hun ervaringen met online reviews. Uit peiling in de zaal bleek al snel dat iedereen óf al reviews inzet voor hun Magento shop of hiervan gebruik wil gaan maken, maar nieuwsgierig is naar de diverse mogelijkheden. Kwam goed uit, het doel van de avond was wat moet je nou wel en niet doen op gebied van reviews voor je Magento webshop.

KiyOh wie?

Er zijn diverse aanbieders op gebied van klantbeoordelingen, denk aan Trustpilot, eKomi of Feedbackcompany. Zo is ook KiyOh (wat staat voor “Keep it in your own hands”) gespecialiseerd in klantbeoordelingen. Bedrijven zetten KiyOh in om beoordelingen te vragen aan klanten en te publiceren. Al is KiyOh de enige reviewpartij door Thuiswinkel.org gekozen om de Thuiswinkel Waarborg Reviews te gebruiken. Inmiddels maken ruim 6000 webshops gebruik van KiyOh. Wil je weten hoe KiyOh werkt? Check dan dit filmpje.

MUG Reviews en rating

MUG Reviews en rating

Een paar wist-je-datjes

  • 95% van de online kopers oriënteert zich voordat hij iets koopt
  • 80% van de consumenten laat zich beïnvloeden door online reviews
  • 68% van online shoppers vertrouwt zowel positieve als negatieve reviews
  • 90% van de online shoppers wantrouwt de echtheid van de reviews als er alleen positieve reviews staan
  • slechts 18% van alle webshops maken gebruik van reviews

Waarom reviews inzetten?

  1. Vertrouwen winnen = meer verkopen
    Indien er reviews op je website staan, wekt dit vertrouwen bij de klant en zal eerder tot aankoop overgaan. Uit cijfers van KiyOh kan de conversieratio stijgen met 20% bij inzet van een reviewtool.
  2. Beter vindbaar in Google Adwords/organisch (d.m.v. de gele sterren in de zoekresultaten)
    De gele sterren worden alleen getoond bij minimaal 30 reviews, niet ouder dan 1 jaar en met minimale beoordeling van 3,5 ster.
  3. Waardevolle feedback en tips om dienstverlening te verbeteren
    In reviews van klanten staat (vaak) waardevolle feedback. Deze feedback had je anders niet gehad en kan je nu inzetten om je dienstverlening te verbeteren.
  4. Je concurrent gebruikt het ook
    Je kunt eigenlijk niet meer om de reviewaanbieders heen. Als je het niet gebruikt, merk je dat je concurrenten het wel doen en dat kost je omzet.

 

Hoe ga je om met negatieve feedback?

Bij de inzet van online reviews zijn we allemaal bang voor de negatieve feedback die we mogelijk kunnen krijgen. Maar hoe erg is het nou eigenlijk? Of nog belangrijker hoe ga je ermee om?

Tips voor omgang met negatieve feedback

  • Ben realistisch: niet iedereen tevreden stellen!
  • Vraag aan elke klant een review. Zo hoor je altijd als eerste of men ontevreden is en kun je snel handelen
  • Vaak om kleine onduidelijkheden
  • Slechte review is een kans om te laten zien hoe je zaken oplost
  • Betere verwachting voor de klant. Nadelen voor de ene kan voordeel voor de andere zijn
  • Leer van de feedback en verbeter

Wat wel doen bij negatieve feedback?

  • Neem contact op, vraag de reden, leg uit, los het op
  • Contact opnemen is al de helft! Klanten voelen zich serieus genomen/zijn bereid review bij te stellen
  • Schrijf een reactie bij de review: beschrijf de situatie/hoe het is opgelost/wat je hebt gedaan om het op te lossen. Ook als je er niet uitkomt met de klant

En wat zeker niet doen?

  • Geen contact opnemen
  • De review weghalen

Magento plugin

KiyOh heeft voor Magento webshops (versie 1.4,1.5,1.6,1.7 en 1.8) een gratis koppeling gebouwd om beoordelingen automatisch te verzamelen. Na installatie van de plugin wordt er automatisch een beoordeling gevraagd nadat er in de webshop een bestelling is gedaan.

Planning Magento User Groups H2 2014

De planning voor de tweede helft van 2014 hebben we onlangs op onze Meetup pagina geplaatst. De onderwerpen zijn bepaald op wat de usergroup graag samen wil behandelen, bediscussïeren of meer over wil weten. Iedereen bedankt voor de input!

29 augustus 2014: Magento Workshop ‘hoe krijg ik meer verkeer naar mijn shop’
30 september 2014: Magento & e-mailmarketing
28 oktober 2014: Magento Development met OTAP (MageFlow)
25 november 2014: Magento top 10 extensies
18 december 2014: Magento PSP’s

Lijkt het je interessant om bij een of meerdere MUG’s mee te discussiëren? Klik dan op de link(s) hierboven of bezoek Meetup pagina. We zien je ook in 2014 weer graag bij het Magento Competence Center!

 

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken