Stijging verkeer Hypernode platform

Het coronavirus (COVID-19) raakt onze economie, dat moge duidelijk zijn. Winkelstraten blijven leeg en winkelketens sluiten voorlopig hun deuren. Maar wat heeft dit voor invloed op online verkopen? Als E-commerce hoster zien we opvallende stijgingen in traffic in hele specifieke branches.

Een enorme groei van verkeer

Het totale verkeer op ons platform, bestaande uit meer dan 2500 webshops, is de afgelopen weken zo’n 60% gegroeid. De meeste groei vond de afgelopen drie weken plaats, na aankondiging van de maatregelen door de Nederlandse overheid.

Stijging verkeer Hypernode platform door coronavirus

Groei van het totale verkeer op het Hypernode platform

Dergelijke groei zien we normaal gesproken enkel bij belangrijke e-commerce (piek)periodes zoals Black Friday, Cyber Monday en acties rondom de feestdagen.

Maar als we nog iets verder inzoomen op verschillende branche of productcategorieën, zijn er ook interessante trends en ontwikkelingen te ontdekken. In de onderstaande grafieken is de Y-as de procentuele stijging of daling.

Fitness artikelen

Stijging fitness verkeer Hypernode platform door coronavirus

Groei verkeer van producten in de fitnessbranche

Bordspellen

Bordspellen verkeer Hypernode platform

Groei verkeer bordspel gerelateerde artikelen

Webcams

Webcam verkeer Hypernode platform

Groei verkeer webcam gerelateerde artikelen

Artikelen voor in en rond de tuin

Tuin verkeer Hypernode platform

Groei verkeer van artikelen voor in en rond de tuin

Artikelen in de huwelijksbranche

Totaal trouw verkeer op Hypernode platform

Daling verkeer van artikelen in de huwelijksbranche

Handgel

Handgel verkeer Hypernode platform

Groei verkeer handgel gerelateerde artikelen

Toiletpapier

Toiletpapier verkeer Hypernode

Groei verkeer toiletpapier gerelateerde artikelen

Daarnaast merken we dat er een groep fysieke winkels is die hun producten nu ook online wil aanbieden. Een tiental klanten hebben we, samen met onze partners, in korte tijd al aan een online verkoopkanaal geholpen. We mogen na het zien van de bovenstaande cijfers en de geluiden uit de markt voorzichtig stellen dat de Nederlandse e-commerce op korte termijn een groei laat zien na uitbraak van het coronavirus. Hoe dit op de lange termijn zal uitpakken is nog onduidelijk.