Soms komt het voor dat je als webshopeigenaar veel bezoekers op je site verwacht. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij grote reclamecampagnes. Hartstikke mooi natuurlijk, maar hoe zorg je ervoor dat al die nieuwe bezoekers zich vlot door je site bewegen? Een mooi voorbeeld hiervan speelde zich afgelopen weekend af voor Feyenoordfanshop.nl, toen Feyenoord zich voor het eerst in 18 jaar weer landskampioen mocht noemen.

Omdat er door het aanstaande kampioenschap natuurlijk veel meer bezoekers op de officiële webshop van de club werden verwacht, hadden we van tevoren in samenspraak met feyenoordfanshop.nl en ontwikkelaar RedKiwi de capaciteit van de shop flink uitgebreid. Uiteindelijk is er voor gekozen om deze meer dan te verdrievoudigen. Zoals eigenlijk voor al onze hostingoplossingen kon dit snel en eenvoudig geregeld worden.

Toen na 90 minuten Feyenoord uiteindelijk als landskampioen uit de bus kwam, haastte veel fans zich natuurlijk naar de webshop. De huldiging van de Rotterdammers was immers al een dag later, en zo kon nog snel allerlei merchandise aangeschaft worden.

Met hulp van Byte

Het was op dit moment vanzelfsprekend heel belangrijk dat de webshop snel werkte en in de lucht bleef. Als de shop niet bereikbaar zou zijn, zou heel veel omzet misgelopen worden. Op sommige momenten liep het aantal database aanvragen echter zo op dat onze techneuten bij moesten springen. Zij krijgen in zulke gevallen een melding op hun telefoon waarna ze aan de slag gaan om alle issues te fixen.

Gedurende de dag hebben we nog een aantal keer moeten ingrijpen. We telden op het hoogtepunt zelfs meer dan 2000 gelijktijdige bezoekers. Uiteindelijk is alles voorspoedig verlopen en kon heel Rotterdam keurig van nieuwe sjaaltjes, petjes en vlaggetjes worden voorzien.

Al met al een mooi voorbeeld van hoe door goede voorbereiding en met hulp van onze techneuten zelfs de grootste bezoekerspiek verwerkt kan worden.

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken