versiebeheer en uren

In de eerste blogpost in deze serie besprak ik met 7 webdevelopment bureau’s hoe zij omgaan met de uren voor onderhoud. Want die uren zijn bepaald niet sexy, de site lijkt er op eerste gezicht geen haar beter van te worden, en toch kost het je klant weer geld. Ik was benieuwd hoe deze partijen dat aanpakken en liet me inspireren door de verschillende invalshoeken.
Waar de partijen echter ook allemaal mee te maken hebben: klanten die überhaupt niet willen betalen voor onderhoud. Dat zul jij als webdeveloper ook herkennen. Je krijgt het belang van updates en onderhoud niet aan ze uitgelegd. Wat doe je daar dan mee? Ik vroeg het ze. 

Wat als klanten überhaupt niet willen betalen voor onderhoud?

Het gebeurt nog steeds: klanten zien echt het nut niet van onderhoud en updates, en willen er niet voor betalen. Wat doe je dan? Emile van Younify: “We leggen dan wel even goed uit wat de gevolgen zijn als je gehacked wordt, maar verder is het wel echt eigen verantwoordelijkheid.

Younify is hierin niet alleen, iedereen bespreekt in zo’n geval het risico van gehacked worden en wat daar bij komt kijken. “We moeten de hack opsporen, oplossen, met Byte zorgen dat de site weer online komt, etc. Dat kost je veel meer tijd en geld dan het maandelijkse bedrag dat we hanteren. Wil je echt dat we geen onderhoud uitvoeren, dan moet je HTML bouwen, zeggen we altijd. Bij een CMS hoort nu eenmaal onderhoud.”, aldus Sander van Perfect Web Team.

Vincent van GJ-R heeft ook een goede tip: “We wijzen ze op de nieuwe wetswijziging die per 1 januari 2016 ingevoerd wordt: Wet Datalek Meldplicht. Je bent gewoon aansprakelijk als je je beveiliging niet op orde hebt.

Geen onderhoud = geen hosting

En als ook die argumenten ze allemaal niet over de streep trekt, en ze geen cent willen uitgeven aan onderhoud en updates? Dirk van Happy Online: “Prima, maar regelen wij ook niet de hosting voor je. Die verantwoordelijkheid willen we niet.” Dat begrijp ik goed. Voor een tikkende tijdbom (‘de vraag is niet of, maar wanneer je gehacked wordt’ wordt dan vaak gezegd) wil je geen verantwoordelijkheid. Ook Josien van De Webcirkel is hier heel helder in: “Wij hanteren als stelregel: als wij de hosting van de website op ons nemen, dan zijn wij ervoor verantwoordelijk. Dus dan is een onderhoudsabonnement gewoon verplicht. Punt.

Bij Verdel ICT & Media hebben ze voor dit soort klanten een creatieve oplossing gevonden: “Voor de klanten die geen serviceovereenkomst willen, hebben we een nieuwe dienst gebouwd die ons helpt om toch met de klant in gesprek te blijven. ansglans.nl. Eens in de zoveel tijd kun je als klant een rapportage van Ans Glans opvragen. We kijken dan weer eens kritisch naar hoe we je website weer flink kunnen verbeteren. Onderhoud hoort daar altijd bij. Het is een mooie manier om toch met de klant in contact te blijven en dit soort onderwerpen aan de orde te stellen.

 

Samenvattend – Klant wil niet betalen voor onderhoud?

  • Bespreek wat de gevolgen zijn als je gehacked bent
  • Gebruik het voorbeeld van de auto, die heeft ook onderhoud nodig
  • Bouw in HTML, bij CMS hoort nu eenmaal onderhoud
  • Wijs klanten op Wet Datalek Meldplicht
  • Geen onderhoud = geen hosting

Gedwongen updates vanuit hostingpartij

Je hebt niet alleen te maken met updates van het CMS of extensies. Ook de server waarop de site draait heeft software dat geüpdatet moet worden, bijvoorbeeld de PHP versie. Het lastige hieraan is dat de update hoe dan ook doorgevoerd wordt, daar heb je als ontwikkelpartij en site-eigenaar geen stem in. Maar het heeft wel consequenties voor de site. Hoe pak je dat aan? En levert dat problemen op?

Bij de ene partij zijn dit soort updates opgenomen in het onderhoudscontract, bij de ander niet. Maar allemaal zijn ze het er over eens dat het eigenlijk een non-issue is als de sites up-to-date zijn. Dan is het nooit een grote ingreep.

Een belangrijk aspect hierin is communicatie. Gert-Jan (GJ-R): “Als je op tijd communiceert weten klanten dat ze tijd hebben om een beslissing te nemen en voelen ze zich erin gekend. En niet voor het blok gezet “over 3 dagen verandert de PHP versie en doet uw webshop het niet meer; tenzij u € xxx,xx betaald”. Dat moeten we niet hebben…

Hierin kan de hostingpartij al een grote bijdrage leveren. Josien (De Webcirkel): “Het is gewoon erg belangrijk dat hostingpartijen dit ruim van te voren aangeven. Laatst kwam ik er bij een site die ergens anders host (niet bij Byte) achter dat de site ineens op een andere PHP versie draaide. Dat is echt niet prettig.

Vervelend is het als zo’n update zich aandient en je een klant hebt die hopeloos achterloopt in onderhoud. Lion (Verdel ICT & Media): “Dan kan het ineens een flinke investering worden. Dat kunnen we dan eigenlijk altijd wel goed uitleggen. In een heel enkel geval lukt dat niet, dan kunnen we ook niets doen. De site gaat dan vanzelf kapot, of ze moeten zelf maar een andere hostingprovider kiezen die nog een oude versie wil draaien. Met alle risico’s van dien natuurlijk.”

 

Samenvattend – Gedwongen updates vanuit hostingpartij

  • Benoem ze in het eerste gesprek en neem ze evt. op in je onderhoudscontract
  • Communiceer ze ver van te voren
  • Zorg dat bij een hostingpartij zit waarbij de dit soort updates ver van te voren aankondigen
  • Als je websites up-to-date zijn is het nooit een grote ingreep

Tips van je concullega’s

Tijdens de gesprekken met de 7 partijen heb ik nog een aantal handigheidjes gehoord die ik jullie niet wil onthouden. Want ook van je concurrenten kun je leren, vandaar het woord concullega’s. Je vindt de tips in de laatste blogpost in deze serie: Hoe ga je als webdevelopment bureau om met onderhoud: 7 tips van je concullega’s.

 

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken