versiebeheer-updates

Hoe ga je als webdevelopment bureau om met onderhoud? Hanteer je onderhoudscontracten, schrijf je voor elke update een offerte of werk je op basis van nafacturatie? En wat doe je met klanten die echt het nut niet zien van onderhoud en er niet voor willen betalen? Deze onderwerpen besprak ik in de vorige twee blogposts van deze serie met 7 webdevelopment bureau’s, partners van Byte. In deze gesprekken bleken partijen handige trucjes te hanteren die ze graag nog willen delen. Hieronder 7 tips van je ‘concullega’s’.

Tip 1. Mail je al je klanten bij updates

Je kunt ervoor kiezen om je klanten bij elke update op de hoogte te brengen, of het nu een reguliere of security update betreft. Uit elk contactmoment immers kunnen nieuwe opdrachten rollen. Bovendien weten je klanten vaak niet eens dat er een update beschikbaar is. Maak echter nog wel de keuze of je bij elke beschikbare update mailt, of alleen als het een security issue betreft.

Insect Creatieve Reclame mailt haar klanten bij elke update, ongeacht of het een reguliere of security update is: “We voegen er direct een offerte bij en wijzen natuurlijk ook altijd even op de mogelijkheid om een onderhoudscontract af te nemen”. Door direct de offerte erbij te versturen kan er extra snel actie ondernomen worden én verlaag je de drempel voor de klant om er op in te gaan.

Bij Happy Online mailen ze al hun klanten alleen als het een security issue betreft. “We sturen dan direct een nieuwsbrief naar al onze klanten. Hierin staat: ‘Neem je een technisch onderhoudscontract af bij ons, dan zullen wij vandaag je shop updaten. Neem je dat niet af, neem dan contact met ons op om je shop te laten updaten’”. Ik kan me goed indenken dat je als klant dan ziet hoe prettig het is dat dit gewoon voor je geregeld wordt. Nou ja, als je een technisch onderhoudscontract hebt dan … Misschien toch maar doen …

Younify kiest ervoor klanten bij reguliere updates niet te mailen, maar deze te bespreken tijdens regulier overleg met de klant. “Je hoeft ook niet altijd op de allernieuwste versie te draaien”. Dit gaat natuurlijk niet op als het een security issues betreft: “Dan waarschuwen we wel al onze klanten per mail. We sturen dan direct een offerte uit die men in ons service panel kan accepteren. Als deze geaccepteerd is gaan we direct aan de slag.”, aldus Emile. Dit kost wat voorwerk, maar het verlaagt de drempel om akkoord te geven voor de uren aanzienlijk.

Tip 2. Laat zien wat je doet

Als mensen een vast bedrag per maand betalen, willen ze wel graag zien wat ze ervoor krijgen. Dat kan vooraf of achteraf.

Een goede reden om het vooraf te doen noemt Vincent van GJ-R: “Als we bijvoorbeeld gaan updaten dan mailen we een datum en tijdstip. Voordeel hiervan is dat ze weten wanneer we aan hun site werken. We hebben wel eens meegemaakt dat we tegelijk in de site aan het werk waren en dat er daarom iets mis ging. Dat voorkomen we hiermee.

Je kunt er ook voor kiezen elke maand een rapportje te schrijven: “Een klein rapportje over wat we hebben gedaan. Het laat ook gewoon zien wat je doet. Dat geeft vertrouwen.”, aldus Josien van De Webcirkel.

Tip 3: Breng onderhoud in het eerste gesprek al ter sprake

Dit is iets wat iedereen noemt. Het voorkomt een hoop gedoe. Sander van Perfect Web Team: “Onderhoud moet je niet pas benoemen als de site af is, maar direct in het eerste gesprek meenemen en onderdeel maken van de offerte.” Gert-Jan (GJ-R): “Klanten krijgen bij ons bij het eerste gesprek te horen dat updates bij een open source pakket als Magento erbij horen.” En als je niet met onderhoudscontracten werkt, hier een goede tip van Emile (Younify): “We adviseren proactief om budgettair rekening te houden met één update per jaar.

Tip 4: Leg vast wat er in het onderhoudscontract zit

Dirk (Happy Online): “Neem in je contract op dat de major updates er niet bij in zitten. Zoals bijvoorbeeld een update naar magento 2.0. En leg ook vast dat het testen bij de klant ligt.

Tip 5: Kies voor het woord ‘abonnement’

Een interessante tip van Josien (De Webcirkel) die ook mij triggerde: “Wij kiezen heel bewust voor het woord ‘abonnement’.Technisch onderhoud’ klinkt zo ingewikkeld en ‘contract’ is zo negatief. Niemand wil een contract toch? Abonnement klinkt veel klantvriendelijker.

Tip 6: Magento? Gebruik MageReport

Een handige tip die ik vaker heb gehoord de laatste tijd. MageReport.com is een (gratis) dienst door Byte ontwikkeld. Je voert je URL in en je shop wordt gecheckt op ruim 10 security issues. Bekende (patches bijvoorbeeld) en minder bekende (cache leak bijvoorbeeld). We bereiden deze tool voortdurend uit met nieuwe checks. Emile (Younify) gebruikt deze tool om zijn klanten te overtuigen van het belang van onderhoud: “Ik haal al onze Magento klanten erdoor en ga met dat rapport naar de klant.”, aldus Emile. Je hebt dan zwart op wit dat de shop onveilig is en dat er wat aan gedaan moet worden.

Tip 7: Joomla? Gebruik Watchfull

Tijdens de gesprekken is meerdere keren specifiek voor Joomla! ontwikkelaars verwezen naar de tool Watchful. Dit is een betaalde dienst speciaal gemaakt om het versieupdates van Joomla! sites met al haar extensies en plugins te vergemakkelijken. Zowel Perfect Web Team als De Webcirkel en GJ-R zijn jubelend over deze tool. Josien: “Bij de laatste grote Joomla! update kon ik met Watchful zo 20/25 sites in 10 minuten updaten. Ideaal.” Helaas is er echter nog niet zo’n tool voor Magento of WordPress …

Heb jij zelf nog goede tips of wil je delen waar jouw uitdagingen liggen? Zet ze graag in een reactie hieronder!

 

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken