Black Friday: is jouw webshop er klaar voor?

Blackfriday is voor steeds meer retailers het begin van de drukke feestdagen. Vooral online neemt het uit Amerika overgewaaide concept een vlucht. Door hier slim op in te springen kun je er enorm van profiteren. We vertellen je waar je op moet letten. 

Dat wij Nederlanders zo fan zijn van Black Friday heeft misschien te maken met het feit dat het een week voor Sinterklaas valt. Hiermee beginnen de feestdagen steeds vroeger. Van deze drukke periode kun je met een goede voorbereiding flink profiteren, daarom een paar goedbedoelde adviezen van Byte.

In topconditie voor Black Friday

Op tijd beginnen met het maken van een planning is essentieel. Met de feestdagen in het vooruitzicht zet je natuurlijk alles in werking om zoveel mogelijk verkeer naar je shop toe te trekken. Kortingsacties, advertenties, noem het maar op. Toch is een goed geoliede marketingmachine niet het enige ingrediënt dat je nodig hebt voor een recordomzet. Minstens zo belangrijk is het om jouw shop in topconditie te krijgen.
Tijdens de feestdagen is de concurrentie moordend. Heb je al veel tijd en energie geïnvesteerd in een uitgebreide marketingcampagne, dan is het super zonde als al die nieuwe bezoekers niet converteren. Een trage site of, nog erger, een onbereikbare site wil je dus ten alle tijd voorkomen.
Allereerst willen we je daarom adviseren de huidige performance van je shop onder de loep te nemen. Haal je het onderste uit de kan? De automatische Image Optimizer op Hypernode helpt je al een eind op weg, maar is Varnish ook juist geïnstalleerd? Een overzicht van alle tools die we je bieden om je shop te optimaliseren vind je hier.

Hoeveel bezoekers verwacht je?

Daarnaast is het belangrijk een inschatting te maken van het verkeer dat je webshop krijgt te verwerken. Deze inschatting kun je het beste maken op basis van historische data. Kijk dus naar voorgaande bezoekerspieken rond de feestdagen. Ging je shop in het rood of bleek je huidige hostingpakket voldoende?
Dit geldt ook voor het plannen van acties. Ben je van plan om een kortingsactie op te zetten met Black Friday? Kijk dan naar de respons die voorgaande acties hadden. Deze bieden je bieden je vaak de beste indicatie voor het verkeer dat je kunt verwachten naar aanleiding van je actie. Moeite met het maken van een inschatting? Je webspecialist kan je zeker helpen met de voorbereidingen.
Tip: vaak zijn hoge bezoekerspieken het gevolg van advertenties of nieuwsbrieven, een hoge piekbelasting kun je voorkomen door nieuwsbrieven gespreid te versturen. Heb je een dergelijke actie gepland? Vergeet dan niet je hosting hierop aan te passen.

Upgraden: beter te groot dan te klein

Mocht je ervoor kiezen tijdelijk op te schalen naar een groter hostingpakket met meer capaciteit, dan raden wij eigenlijk altijd aan te kiezen niet te laag in te zetten. Beter een te grote broek dan één waar je uit scheurt toch? Blijkt het dat je veel overcapaciteit hebt, dan kun je bij Byte elke dag afschalen. Zo zit je dus altijd goed en betaal je nooit te veel.
Gaat er toch iets mis?
Zaterdagmiddag en het loopt storm in je shop? Om te voorkomen dat je shop er buiten werktijd plotseling uit-klapt en je shop er uren uit ligt, is het belangrijk goede afspraken te maken met je webontwikkelaar over beheer en onderhoud buiten reguliere werktijden.

De moraal van het verhaal: door slim in te spelen op de populariteit van Black Friday kun je een recordomzetten draaien. Hiervoor dien je echter wel goed samen te werken met je webspecialist en hoster. Deel hen dus in al je snode plannen voor de komende feestdagen!