Klantcase: hoogste omzet ooit voor Magento shop Divoza.com

Soms zijn we zo blij met een klantcase dat we het verhaal graag met iedereen delen. In dit geval gaat het om een perfecte samenwerking tussen de e-commerce afdeling van Divoza Horseworld, onze Magento partner Vicus en slimme Magento experts. Het resultaat: een recordomzet voor Divoza.com.

Divoza is bij iedereen die actief is in de paardenwereld een bekende naam. Nick Geersing van Divoza: “Het familiebedrijf Divoza Horseworld heeft de breedste collectie op het gebied van ruitersport van de hele wereld, daarnaast staan kwaliteit en service voorop. Divoza levert aan klanten over de gehele wereld, via een webshop, maar ook via vijf verschillende filialen verspreid door Nederland. We leveren zo’n 7.000 artikelen (56.000 variaties) in verschillende maten en kleuren, op het gebied van dressuur, springen en mennen.

De gang naar de huidige Magento webshop

Divoza was al jarenlang actief in e-commerce. Om met de tijd mee te gaan hebben ze er 3 jaar geleden voor gekozen om een nieuwe webshop te laten bouwen. Nick: “Onze keuze was dit keer op de e-commerce software van Magento gevallen, omdat hier veel mee mogelijk was en je ook niet afhankelijk bent van één partij.

Helaas liep de bouw van de nieuwe shop niet helemaal als gewenst: “De bouw van deze nieuwe Magento shop verliep niet vlekkeloos en heeft flink wat vertraging opgelopen. Toen de webshop eenmaal live was zat deze nog vol met problemen en dit resulteerde helaas er in dat de webshop nog wel eens uit de lucht was. Daarnaast was het zo dat de klant in het afrekenproces wel 20 tot 40 seconden moest wachten. De meeste klanten haken dan allang af. Wat resulteerde in een gigantische omzetdaling.

Divoza komt uiteindelijk terecht bij e-commerce specialist Vicus. Vicus heeft ervoor kunnen zorgen dat de shop snel weer up-and-running was, en voerde direct een aantal mooie optimalisaties door om de shop gezonder te krijgen. Zo schreven ze een theme om die qua code een stuk effectiever kon. Dit gaf al wat snelheidswinst, maar nog niet genoeg, vond Vicus.

Divoza verhuist de Magento shop naar Byte

Ondertussen raakte Vicus geïnteresseerd in ons Hypernode platform en kwam zo met ons in gesprek. Samen kwamen we tot de conclusie dat we met onze gedeelde kennis de Magento shop van Divoza absoluut uit de ellende konden trekken.

Nick: “Vicus raadde ons aan om de webshop te verhuizen naar een andere hostingpartij die gespecialiseerd is in Magento hosting, omdat bij de betreffende partij waar we de website hadden staan de configuratie alles behalve correct was. We hadden een flink aantal dedicated servers staan, maar de website bleef onstabiel. In een gesprek met Sjoerd van Byte garandeerde hij ons dat Byte de webshop sneller en stabieler kon krijgen. Byte leek ons de geschikte partij hiervoor.

We gingen direct aan de slag!

Optimalisaties maakten het verschil

Wij schakelden de hulp in van Erik van Rijn, een ervaren Magento developer waar we vaak mee samenwerken voor dit soort ingewikkelde cases. Hij en onze techie Flip doken in de shop van Divoza en vonden een hoop verbeterpunten:

  • Er werd een GeoIP module gebruikt om bots naar de juiste storefront te krijgen. Deze bleek echter zo ingesteld dan alle bots binnenkwamen op het storefront voor Amerika. Vanaf daar zorgde de GeoIP module dan ervoor dat ze geleid werden naar de juiste store front, op basis van IP. Eén bot kwam dus op twee storefronts: wat leidde tot een dubbele load van bots.
  • De shop gebruikte een zware koppeling voor het bijhouden van de voorraad. Deze leverde veel problemen op en vroeg heel veel capaciteit.
  • Redis en FPC waren beide niet geconfigureerd. Dat hebben we direct gedaan.
  • De afbeeldingen op de site waren enorm zwaar. Deze hebben we met een automatische tool op Hypernode met één klik geoptimaliseerd.
  • We hebben een aantal belastingregels aangepast in de code. Dit pakte veel rekencapaciteit die niet nodig bleek te zijn met een kleine optimalisatie.

Het resultaat: hoogste omzet ooit!

De optimalisaties hadden effect: van een hostingoplossing met meerdere Dedicated servers bij de oude hostingoplossing gingen ze naar een enkele Hypernode (pakket Magento Go Big XXXL). De laadtijd werd 3 à 4 keer zo kort: van een gemiddelde laadtijd van ongeveer 6-8 seconden naar 1.59 seconden. Het gaat hier om totale laadtijd van de pagina, want de TTFB werd zelfs 800 ms.

Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om wat Divoza er in de omzetcijfers van merkt:
Nick: “Nu de webshop weer stabiel draait merken we dat de omzetten weer stijgen en hebben we in de maand september een dag gehad waar we de hoogste online omzet tot dusver hadden. En door de server tijdelijk te upgraden als we acties hebben, zorgen we ervoor dat ook in de drukke periodes de klant snel door de site kan klikken.

We zijn superblij dat we met onze Magento hosting expertise en netwerk vol slimme Magento developers webshops naar een hoogste omzet ooit kunnen leiden. Dat is waar we het voor doen en waar we een kick van krijgen.

Ben jij niet tevreden met je huidige shop en ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact op!

 

 op

Suzanne verzorgt de marketing en communicatie van Byte. Ze stort zich o.a. op het creëren van interessante content (blogs, video, infographics), werkt mee aan productreleases en is verantwoordelijk voor de communicatie naar onze klanten en partners. In haar vrije tijd houdt ze van hardlopen, Nederlandse hitjes, en we kennen niemand die zo blij kan worden van lekker eten.