Klantcase: Vivapura.shop stapt over naar Magento 2

Afgelopen oktober stapte de webshop Vivapura.shop over van Magento 1 naar Magento 2. De migratie van de shop is uitgevoerd door LAB51, een webbureau gespecialiseerd in Magento 2. Ik vroeg Frank Daamen en Pascal Adriaansen van LAB51 de oren van het hoofd over deze case. Waarom de overstap, waarom nu, en waar liepen jullie tegen aan? En nog belangrijker: merkt de klant de migratie al in de omzetcijfers?

VivaPura_webshopDe webshop van Viva Pura bestaat sinds 2014. Het is een beauty webshop met exclusieve beautymerken die vaak alleen via salons of huidspecialisten te verkrijgen zijn. Zo heeft Viva Pura zo’n 800 producten op het gebied van gezichtsverzorging, huidverzorging, oogverzorging en lichaamsverzorging. De gedachte van Viva Pura is dat het verzorgen van de huid helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn. Ze voorzien iedere klant van gratis advies door een van hun huidspecialisten.

Maandelijks komen er zo’n 5.000 bezoekers waarvan 40% terugkerende bezoekers zijn. De shop draait op het Hypernode platform van Byte.

De migratie naar Magento 2

Waarom de overstap naar Magento 2? 

Pascal: “Zoals je weet is Magento 2 sneller, veiliger en beter opgezet. Alle seinen op groen om de overstap te maken dus.”

En waarom nu?

Pascal: “Er stonden nieuwe ontwikkelingen op het programma voor Viva Pura. Met in het achterhoofd dat Magento per eind 2018 stopt met het ondersteunen van Magento 1, hebben we onderzocht of nu een goed moment was om de overstap naar 2.0 te maken. We merkten dat de meeste kinderziektes in Magento 2 genezen zijn en dat de community een stuk positiever en actiever is. Daarnaast stelden we vast dat de meeste modules in Magento 2 beschikbaar waren. We zijn er dus voor gegaan en Viva Pura draait nu sinds 1 oktober 2016 op Magento 2.”

Waar liepen jullie tegen aan tijdens de migratie?

Pascal: “We hoefden enkel klanten, producten en orders te migreren, voor de rest konden we van de grond af aan opnieuw beginnen. Het thema en de modules zijn dus allemaal opnieuw gebouwd en/of uitgezocht bij de module vendors.”

“Toen we begonnen waren een aantal modules nog niet beschikbaar voor Magento 2 of waren deze nog niet op hetzelfde niveau als de Magento 1.x versies. Gelukkig hebben we vooral met Mirasvit vrij nauw samen kunnen werken om de meeste showstoppers te fixen. Ook andere modulemakers zijn gelukkig gedurende onze migratie hard aan het werk geweest om hun modules meer in de buurt te brengen van de Magento 1.x versies.”

“Helaas bleek de data migratie tool van Magento nog wat bugs te bevatten waardoor bijvoorbeeld attributen niet netjes gemigreerd werden. Dit hebben we toen handmatig via de database moeten oplossen.”

Wat viel je mee?

Pascal: “Het lastigste was de toen nog matige documentatie voor bepaalde onderdelen: voornamelijk voor aanpassingen in de checkout hebben we veel zelf uit moeten zoeken. Maar: ten opzichte van Magento 1.x mogen we blij zijn dat er eindelijk officiële documentatie is, want het maakt het leven van een developer ook een stuk makkelijker.”

De resultaten van de Magento 2 shop

Wat betekent de migratie naar Magento 2 voor jullie als webbouwer?

Frank: “Magento 2 dwingt ons als het ware netjes te werken, wat veel voordelen met zich mee brengt. Door de sterk verbeterde documentatie, duidelijke developer best practices en standaardondersteuning voor tools als Composer, LESS compilation etc. is het ontwikkelen met Magento een stuk aangenamer geworden. Helaas hebben we ook nog te kampen met een redelijk ingewikkeld en tijdrovend deployment proces en veel bugs in de core, waardoor je best veel tijd kwijt bent aan debuggen.

”

“Magento 2 heeft een vrij steile leercurve, maar we konden toch al vrij snel uit de voeten met het ontwikkelen van thema’s en modules. We leren met vallen en opstaan, heen en weer tussen de documentatie en core code en ondersteuning vanuit de community, nog elke dag wat nieuws.”

Wat ervaart Viva Pura zelf na de overstap? 

Frank: “Vooral meer snelheid en gemak. De laadtijd van een productpagina ligt nu slechts rond de 15-30 milliseconden. Dat is echt heel netjes. Vooral als je je bedenkt dat een gemiddelde paginalaadtijd bij bijvoorbeeld Coolblue op 500 milliseconden ligt.”

De laadtijd van een productpagina van vivapura.shop
De laadtijd van deze productpagina van vivapura.shop ligt rond de 16 ms.

 

Frank: “En het beheer van je shop is dus in Magento 2 een stuk gebruiksvriendelijker gemaakt. Zo is bijvoorbeeld het aanmaken of aanpassen van een product een stuk makkelijker geworden door de sterk verbeterde layout. Daarnaast heeft het menu een natuurlijke splitsing gemaakt tussen het systeem- en shopbeheer.”

Dashboard Magento 2
Het dashboard van Magento 2 is een stuk gebruiksvriendelijker dan dat van Magento 1. Elementen als contentbeheer, productbeheer en marketing zijn duidelijk van elkaar gescheiden.

 

De conversieratio van Viva Pura steeg in Magento 2 met bijna 100%
De conversieratio van Viva Pura steeg in Magento 2 met bijna 100%.

Frank: “En nog toffer: de shop presteert een stuk beter sinds de migratie naar Magento 2. Het conversiepercentage voor de maand november 2016 ligt op 4,44%. Ten opzichte van november 2015 (2,27%) is dit een stijging van bijna 100%. In vergelijking met oktober 2016 is het een stijging van meer dan 35%. Door verbeteringen in de check-out, productpagina’s en het klantaccount hebben we goede hoop dat dit percentage in de maand december 2016 nog hoger zal zijn.”

Tips van een ervaringsdeskundige

Welke tips heb je voor de webwinkelier en/of Magento ontwikkelaar die met de migratie aan de slag wil gaan, of nog twijfelt?

Frank: “Magento 2 is sneller, veiliger en beter opgezet. Alle seinen staan echt op groen om de overstap te maken. Maar waar je wel rekening mee dient te houden is dat de gehele Magento core is vernieuwd. Dit betekent dat je webshop in zijn totaliteit opnieuw opgezet moet worden. Dit kan een hele opgave zijn, voornamelijk wanneer er in het verleden veel is geïnvesteerd in maatwerkoplossingen. Ondanks dat er al veel Magento 2 extensies beschikbaar zijn en de meeste ontwikkelaars hebben aangegeven hun thema’s en modules voor Magento 2 uit te brengen, kan het dus ook voorkomen dat nog niet alle functionaliteiten beschikbaar zijn. Controleer dit dus van tevoren.”

Wat is je advies aan een webwinkelier die een nieuwe Magento shop wil laten ontwikkelen?

Frank: “Dan is het verstandig om meteen voor Magento 2 te kiezen. Op die manier kun je de komende 5 tot 10 jaar vooruit en hoef je na november 2018 niet alsnog over te stappen.

“Maar dit advies wil ik ook geven aan als je van plan bent grote investeringen te doen in je huidige webshop. Begin dan opnieuw in Magento 2. Elke euro die je investeert in je bestaande webshop kan je immers na november 2018 weggooien.”

 op

Suzanne verzorgt de marketing en communicatie van Byte. Ze stort zich o.a. op het creëren van interessante content (blogs, video, infographics), werkt mee aan productreleases en is verantwoordelijk voor de communicatie naar onze klanten en partners. In haar vrije tijd houdt ze van hardlopen, Nederlandse hitjes, en we kennen niemand die zo blij kan worden van lekker eten.