Maak jouw shop succesvoller door te leren van het kerstsucces van Cadeau.nl

Cadeau.nl kijkt terug op een fantastische kerstperiode en geeft ons een kijkje in hun succesvolle keuken. Zij draaiden, net als veel andere webshops, overuren rond de feestdagen van december. Maar zelfs met een aanzienlijke toename van het aantal bezoeken (met pieken rond de tienduizenden webrequests per dag) hield hun webshop het hoofd koel met een consequente TTFB van onder de 1 seconden. Hoog tijd om eens met hun te praten over hoe ze dit voor elkaar kregen en jullie inzicht te geven in hun geheimen.

Het (niet zo geheime) geheim van cadeau.nl

Mischa Tan (directeur): “Ik geloof dat het succes van cadeau.nl komt doordat we ons continu uitdagen om de beste ervaringen aan onze klanten te bieden. Al zien we onze klanten niet fysiek, al hun pakjes gaan wel door onze handen heen. We zijn ons ervan bewust dat het kopen van een cadeautje voor veel mensen speciaal is. Het is voor ons dan ook echt een doel om alles zo fijn en persoonlijk te laten verlopen. Zo pakken we alles voor je in en krijgt iedere pakbon een persoonlijk berichtje mee. Ook de laadtijden van de webshop zijn daar een onderdeel van. We eisen van onze shop dat het altijd gebruiksvriendelijk en snel blijft, zelfs als het heel druk wordt.”

Kies je leveranciers bewust
“We zijn er in de loop van de jaren achter gekomen dat als je altijd de beste ervaring voor je klanten wilt leveren, je meestal niet alles kunt uitbesteden. Dat is ook de reden dat we ons eigen magazijn hebben en daarmee de verzending en onze (geroemde) klantenservice zelf verzorgen. Voor alles wat we wel uitbesteden, zoals hosting, kiezen we onze leveranciers erg nauwkeurig en werken we samen met topbedrijven als Byte en PostNL. Je bent als ondernemer zelf verantwoordelijk om goed na te denken over de leverancierspartijen waarmee je zaken doet. Niet alleen jij, maar ook je klanten moeten op de blaren zitten als je voor een prijsvechter kiest en het vervolgens fout gaat” aldus Mischa.

“We eisen van onze shop dat het altijd gebruiksvriendelijk en snel blijft, zelfs als het heel druk wordt.”

Het kerstsucces van dit jaar is geen toeval

Mischa: “Alles is optimaal verlopen en we zijn heel erg tevreden. De soepele techniek achter de webshop heeft daar zeker bij geholpen, al is het feit dat onze webshop zo goed heeft gepresteerd natuurlijk geen toeval. We hebben er hard aan gewerkt. Er gebeurt namelijk niet veel in cadeautjesland tot aan november en december. Met die twee maanden zijn we de rest van het jaar bezig, en op het moment suprême moet alles goed verlopen. Je bent met kerst afhankelijk van een heleboel omzet, uit een heleboel bezoekers in een hele korte periode. Het is dan kritisch dat je technische infrastructuur blijft draaien. Je moet op dat moment op kunnen vertrouwen op je gereedschap en wij vertrouwen dan volledig op de hypernodetechnologie van Byte. Daarmee blijft onze webshop niet alleen altijd stabiel draaien, maar ook continu snel.”

“Je bent met kerst afhankelijk van een heleboel omzet, uit een heleboel bezoekers in een hele korte periode. Het is dan kritiek dat je technische infrastructuur blijft draaien.”

Een robuuste shop voor de kerstdagen

“We hebben vooral hard gewerkt om onze omgeving robuuster te maken. Zo zijn we een flinke tijd terug al overgestapt naar een groter hypernodepakket en zijn we op een andere manier met Magento gaan werken. Nu klussen we zelf geen features meer in de installatie maar gebruik we alleen breed geaccepteerde plugins die goed onderhouden worden. Dat betekent soms dat we qua techniek niet helemaal voorop in de markt lopen, maar wel een stuk stabieler zijn” aldus Mischa.

Meer inzicht met New Relic
Mischa: “Afgelopen jaar zijn we ook druk bezig geweest met New Relic en A/B testing. New Relic heeft ons belangrijke inzichten gegeven waar we nog veel snelheidswinst konden behalen. Zo kwamen we erachter dat een koppeling met Zendesk bij iedere bestelling een nieuw klantaccount aanmaakte. Dat duurde iedere keer 2 tot 3 seconden waar onze klanten op moesten wachten. Toen we daar achter kwamen hebben we die koppeling eruit gehaald, maar daar waren we zonder New Relic niet zo snel achter gekomen.”

“New Relic heeft het voor ons perfect inzichtelijk gemaakt waar we nog veel snelheidswinst konden behalen.”

Nieuwe mogelijkheden met A/B testing
Mischa: “Met A/B testing zijn we juist vlak voor november en december aan de slag gegaan. Vooral omdat je dan in een korte tijd veel bezoekers op je site krijgt. Toch is het altijd spannend om iets nieuws uit te proberen, zo vlak voor kerst. Het brengt allerlei technische uitdagingen met zich mee die je shop op het belangrijkste moment onderuit kunnen trekken. Maar alles werkte gelukkig goed en we hebben er enorm veel van geleerd wat we volgend jaar weer kunnen inzetten.”

Nieuwe uitdaging: Varnish
“Voor het komende jaar hebben we plannen om ons te verdiepen in Varnish. Niet alleen omdat het je shop nog veel sneller kan maken, maar omdat je daarmee veel meer bezoekers aan kunt. Je moet toch goed voorbereid zijn op een groei van je bedrijf” aldus Mischa.

Tips voor andere webshopeigenaren

Vermijd last minute werk
Mischa: “Ten eerste: Begin op tijd. Laat het niet op een deadline aankomen. Je shop moet eind oktober helemaal klaar zijn en daarna doe je geen grote veranderingen meer. Alleen de noodzakelijke updates. Dat betekent dus dat je goed moet plannen en al ver van te voren moet nadenken over technische veranderingen.”
Zorg voor optimale zekerheid
“Bespaar niet op betrouwbaarheid en stabiliteit. Zorg dat je de zekerheid hebt dat alles blijft draaien. Je hebt op dat moment al genoeg aan je hoofd en alleen als je zeker weet dat alles goed loopt zit je een stuk relaxter, én heb je je handen vrij voor andere dingen. Je kunt jezelf pas echt gaan bezig houden met marketing als je jouw machine stabiel hebt draaien en je jezelf daar geen zorgen over hoeft te maken” aldus Mischa.

“Bespaar niet op betrouwbaarheid en stabiliteit. Zorg dat je de zekerheid hebt dat alles blijft draaien.”

Alle puzzelstukjes moeten in elkaar vallen
Mischa: “En tot slot dat het een vereiste is dat je deze twee tips combineert. E-commerce is natuurlijk meer dan een webshop hebben en vervolgens wachten. Je moet op tijd gaan nadenken over alle onderdelen die hierbij komen kijken. Techniek staat hierbij op nummer één. Want gaat je site op zwart? Dan kun je het helemaal vergeten. Maar zonder marketinginspanningen staat je shop ook stil. Zorg dat je alle stapjes netjes afwerkt, ruim voor de kerstperiode. Kan je jezelf voorstellen dat mijn grootste zorg van afgelopen kerst was dat er magazijnmedewerkers ziek zouden zijn?”

 op

Jonna versterkte tot augustus 2016 het marketing- en communicatieteam door te schrijven over nieuwe online ontwikkelingen, onze klanten, partners en producten. Als verantwoordelijke voor alle informatie op de website zorgde ze ervoor dat dit altijd actueel en aantrekkelijk blijft. Ze houdt enorm van grapjes, muziek en beulen in de sportschool maar wordt het meest gelukkig van een gezellige vrijmibo op het dakterras van Byte.