Sinds juni 2020 is de ondersteuning voor de eerste versie van Magento officieel gestopt en is de focus volledig op Magento 2 komen te vallen. Dit heeft het afgelopen jaar vele webshophouders de overstap doen maken naar de nieuwste versie of een populair alternatief voor Magento 2 zoals Shopware. Draait jouw webshop nog steeds op het oude Magento en ben je benieuwd wat Magento 2 te bieden heeft? Wij hebben de 10 belangrijkste redenen om over te stappen voor je onder elkaar gezet.

 

#1 Responsive webdesign in Magento 2

Net als in de meeste moderne website- of webshopbouwers vind je in Magento 2 uiteraard ondersteuning voor responsive webdesign. Zo is het basisthema van zichzelf al volledig responsive, wat gelijk al een enorme boost geeft aan de toegankelijkheid van je webshop!

Zo wordt Magento 2 toegankelijk voor allerlei soorten apparaten; van computers tot tablets en mobiele telefoons. Wel belangrijk als je bedenkt dat we vandaag de dag veel meer aankopen doen op mobiele apparaten.

Het aanbod aan beschikbare thema’s voor Magento 2 is de afgelopen tijd ook gestaag gegroeid. Op het moment van schrijven zijn er duizenden verschillende thema’s beschikbaar, zowel algemene als thema’s die speciaal zijn toegesneden op een specifiek soort webshop.

Voorbeelden van goede en populaire responsive thema’s voor Magento 2 zijn onder andere Porto, Market, Infinit, Ultimo, Claue en Expert.

Responsive-webdesign-Byte-Magento2

#2 Veiligheid: Support Magento 1 gaat stoppen

Door een aantal aanpassingen in de bestandsstructuur is Magento 2 een stuk veiliger geworden. Dit komt voornamelijk door de nieuwe “pub”-map. De root van Magento is alleen nog via deze map toegankelijk, en niet meer middels http-requests. Dit stelt developers ook makkelijker (en dus sneller) in staat de code te beschermen tegen verschillende veiligheidslekken. Het doorvoeren van veiligheidsupdates is gemakkelijker geworden, waardoor deze sneller toegepast worden in je shop.

Voor de veiligheid is het sowieso aan te raden over te stappen naar Magento 2, want support voor Magento 1 is zoals aangegeven al geruime tijd gestopt. Dit betekent dat er vanaf dat moment dus ook geen securitypatches voor de oudere Magento-versies meer beschikbaar zijn.

Je webshop laten draaien op Magento 1.9 is dan eigenlijk ook vragen om problemen. Zeker omdat Magento erg populair en open source is, vormt het een populair doelwit voor hackers. De gevolgen van een hack kunnen ingrijpend zijn. Denk bijvoorbeeld aan gestolen wachtwoorden of klantgegevens die zomaar op straat komen te liggen.

#3 Verbeterde bestandsstructuur en nieuwe technieken

In Magento 2 is de bestandsstructuur nogal veranderd. In eerste instantie zijn alle basisviews verschoven naar de modulestructuur. Dit betekent dat iedere module zijn eigen viewdirectory heeft waarin je alle template-, layout-, JS- en CSS/Less-bestanden, uit alle verschillende modules, kan aanroepen. Deze verandering maakt het leven vooral veel makkelijker voor ontwikkelaars die veel customized Magento-thema’s maken.

Waar in Magento 1 gebruikte technieken verouderd en alles behalve spannend zijn, mag je in Magento 2 rekenen op ondersteuning voor actuele codingstandaarden en de nieuwste versies van bijvoorbeeld PHP en JavaScript. Dit maakt het niet alleen mogelijk om veel makkelijker responsive thema’s met aantrekkelijke visuele effecten te creëren, maar geeft ook een enorme boost in performance van je webshop.

#4 Visual Design Editor

Een belangrijke verandering voor webshopeigenaren is de nieuwe Visual Design Editor (VDE). Dit is een functie in Magento 2 die je de mogelijkheid geeft om gemakkelijk zelf, geheel visueel en met het gebruik van “drag and drop”, aanpassingen te doen aan je thema in het CMS.

Voor veel webshopeigenaren is dit reden tot het vieren van een feestje. Ze zijn met deze functionaliteit namelijk veel minder afhankelijk van hun webdeveloper.

 

#5 CSS preprocessing

Om ervoor te zorgen dat developers hun CSS makkelijk kunnen uitbreiden en onderhouden, biedt Magento 2 standaard CSS preprocessing. Het gebruik van een CSS preprocessor versnelt de frontend-ontwikkeling, vooral bij ingewikkelde thema’s.

In Magento 2 wordt standaard gebruikgemaakt van Less als CSS preprocessor, maar developers kunnen ook gebruikmaken van Sass of Compass.

#6 Magento 2 UI Library en interface

Magento 2 heeft een flexibele front-end bibliotheek met vrijwel alle basiselementen uit de Magento 2-frontend. Al deze elementen kan je aanpassen naar je eigen wensen.

Voorbeelden van standaardinterface-elementen die je kunt aanpassen zijn breadcrumbs, dropdowns, pop-ups, tooltips, buttons, navigatie, formulieren en nog veel meer …

Dit biedt developers de mogelijkheid veel sneller een bestaand thema naar hun eigen hand te zetten of nieuwe thema’s te maken.

Verbeterde gebruiksvriendelijkheid

Een opvallend onderdeel van de nieuwe interface van Magento 2 is de verbeterde gebruiksvriendelijkheid.

Wat er direct uitspringt is dat het menu een natuurlijke splitsing heeft gemaakt tussen het systeem- en shopbeheer. Zo bestaat je shopbeheer voortaan uit menu-items als Producten, Marketing en Content. Configuratie, belastingregels en algemene voorwaarden komen terug in je systeembeheer.

Daarnaast heeft Magento 2 het verdere beheer van je shop een stuk gebruiksvriendelijker gemaakt. Zo is bijvoorbeeld het aanmaken of aanpassen van een product uit je shop een stuk makkelijker geworden door de sterk verbeterde lay-out.

magento-2-interface

 

#7 Verbeterde snelheid en vindbaarheid

Snelheidswinst

Verbetering van snelheid, dat is een onderwerp waar wij blij van worden. Gelukkig is hier in Magento 2 erg veel aandacht aan besteed. Een greep uit de verbeteringen: de interface-elementen van modules worden geregeld door de modules zelf en daardoor zijn de thema’s een stuk lichter (en dus sneller). Zo werkt ook de kern van Magento 2 met minder en lichtere elementen, wat voor een significante snelheidswinst zorgt.
Verder heeft Magento 2 standaard Varnish geïntegreerd om de serverbelasting flink naar beneden te schroeven en kan ook gemakkelijk gebruik worden gemaakt van Full Page Caching. Het voordeel hiervan merk je direct, want pagina’s worden in de basis 25 procent sneller geladen. De wachttijd voor het toevoegen van een product aan de winkelwagen is zelfs gehalveerd, wat een gunstig effect heeft op het aantal bestellingen.

Zoekmachinevriendelijk

Magento 2 kent extra toevoegingen voor zoekmachine-instellingen, waardoor je nog gemakkelijker te vinden bent op het web. Zeer welkom is het opgeven van een ‘standaardopzetje’ dat toont hoe al je producten in zoekmachines weergeven worden.

Deze kun je per product nog naar wens aanpassen. Andere nuttige functionaliteiten voor marketeers zijn het aanpasbare robots.txt-bestand en de aanwezigheid van een XML-sitemap voor afbeeldingen. Daarnaast levert Speak nog een keur aan aanvullende SEO-extensies.

#8 Automatisch testen

Een volledig nieuwe feature in Magento 2 is het vlekkeloze testingframework dat is toegespitst op performance. Er zijn ongeveer 2600 integratietesten, 7700 unit-, 100 JavaScript-unittesten en 100 statische testen om stabiliteit te waarborgen. Ook is er de mogelijkheid voor developers om eigen tests te ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je zo zeker mogelijk bent van succes bij livegang.

#9 Steeds meer extensies voor Magento 2

Ruim zes jaar na de lancering is het aanbod van beschikbare extensies voor Magento 2 ontzettend gegroeid en staan er duizenden uitbreidingen voor Magento 2 op je te wachten. Het brede arsenaal aan extensies omvat onder andere de meest gewilde uitbreidingen, zoals Mageworks SEO Suite, Amasty Improved Layered Navigation, Amasty Special Promotions en Mageplaza Magento Blog Extension. Dankzij al deze uitbreidingen voorzie je webshops in Magento 2 van talloze extra functionaliteiten.

#10 Magento 2 en business-to-business

Magento 2 is ook prima te gebruiken als B2B-platform. Hiervoor is het systeem uitgerust met verschillende functionaliteiten voor:

  • Accountbeheer: zo is het mogelijk om in het hoofdaccount verschillende rollen en accounts aan te maken.
  • Offerte-afhandeling.
  • Speciale assortimenten en bestellijsten.
  • Het instellen van kredietlimieten.

Daarnaast biedt Magento 2 de mogelijkheid om voor online bestellingen gebruik te maken van SKU-nummers en opnieuw te bestellen vanuit eerder geplaatste orders via Magento Commerce.

Nog niet overgestapt naar Magento 2?

Met de stop van de ondersteuning voor de eerste versie van Magento is het overduidelijk dat je voortaan nog maar één versie hoeft te overwegen: Magento 2! Mede dankzij de bovengenoemde punten is dit een waardevolle opvolger van het origineel en een uitstekende keuze voor je webshop.

Alhoewel het er steeds minder zijn, adviseren we shopeigenaren die nog steeds een oude versie gebruiken zo snel mogelijk de sprong naar Magento 2 te wagen. Bekijk in onze andere blogpost alvast de verschillen tussen Magento 2 en Magento 1.

Daarnaast is het ook mogelijk om een andere weg in te slaan en voor andere webshopsoftware te kiezen. Een geschikte kandidaat is bijvoorbeeld het Duitse Shopware, wat sinds de lancering in 2004 steeds meer aan populariteit wint. Bekijk in dit artikel de overeenkomsten en verschillen wat betreft Shopware vs Magento 2.

Welk pad je ook kiest, het is in ieder geval duidelijk dat de toekomst van Magento 2 er positief uitziet. Niet is het alleen overgenomen door Adobe, ook blijven het aantal extensies, thema’s en updates groeien. Zo is het nu bijvoorbeeld ook mogelijk om producten aan te bieden via Progressive Web Apps. Wij zijn in ieder geval erg enthousiast over al het nieuws wat Magento blijft brengen en helpen jou graag om het meeste uit je webshop te halen.

Bekijk onze Magento-pagina om meer te weten te komen over Magento hosting en kennis te maken met ons aanbod.

 

Meer lezen:

 

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken