van Magento 1 naar 2

Je bent van plan over te stappen van Magento 1 naar Magento 2. Veelal is dit een goede keuze, allereerst omdat Magento 1 niet langer support krijgt vanuit Magento en hierdoor de veiligheid van jouw Magento 1 webshop in gevaar is. Daarnaast biedt Magento 2 veel voordelen waardoor je de performance en resultaten van jouw e-commerce omgeving kunt verbeteren.

In dit artikel geven we jou inzicht in 8 stappen om mee te nemen in het Magento 2 migratietraject, zodat je een goede overgang kunt realiseren en geen onverwachte kosten of terugval in jouw omzet krijgt.

Dit is een gastblog geschreven door Bas Janssen van Creative CT. Lees snel door voor 8 tips voor de overstap naar Magento 2.

Scope bepalen

Eén van de basisfuncties van Magento is de multi-store functionaliteit. Het kan daarom zijn dat je meerdere storeviews hebt ingericht in jouw Magento 1 omgeving. Zijn dit verschillende webshops met een speciale inrichting of is het voornamelijk een andere uitstraling met andere content en is alle functionaliteit hetzelfde? Het is van belang om dit vooraf in kaart te brengen. Neem hier ook de verschillende talen in mee.

UX review

Jouw huidige Magento 1 webshop heeft een bepaalde UX (User Experience). Jouw klanten zijn gewend aan deze gebruikerservaring en als je dit zomaar verandert kan het zijn dat jouw conversie en daarmee de omzet daalt. Het is goed om te bepalen welke stappen een gebruiker nu doorloopt in jouw webshop om content te bekijken, producten te selecteren en hoe het bestelproces eruit ziet. Neem zowel desktop als mobiel hierin mee. Noteer de belangrijkste UX features.

Nu dat je jouw huidige UX in kaart hebt, kun je ook bepalen of dit nu allemaal wel zo handig is. Misschien zijn er bepaalde knelpunten aanwezig die je graag in de nieuwe Magento 2 omgeving verbeterd. In dit geval is het verstandig om een UX specialist en mogelijk ook een Analytics en/of SEO specialist aan te haken om een advies te krijgen over jouw ideeën. Het kan ook slim zijn om jouw doelgroep om hun mening te vragen.

Leg het aan het einde van dit proces vast welke KPI’s nu bepaald worden door de User Experience. Denk bijvoorbeeld aan het behoud van;

  • Conversieratio (percentage)
  • Aantal bestellingen
  • Gemiddelde orderwaarde

Zo kun je na de overstap van Magento 1 naar 2 controleren of het resultaat hetzelfde is gebleven (of is verbeterd).

SEO review

Hoe belangrijk is SEO voor jouw Magento 1 webshop? Hoeveel verkeer ontvang je via de organische zoekresultaten? Hoeveel omzet ontvang je uit dit verkeer? En welke zoekwoorden zijn hierin het meest belangrijk? Door deze gegevens te noteren weet je waar de nieuwe Magento 2 webshop aan moet voldoen.

Het begint met een goede basis. Laat daarom een SEO expert een technische SEO briefing opstellen die alle technische SEO voorwaarden beschrijft. Dit zal een uitleg moeten zijn waardoor het e-commerce / development team weet hoe ze de technische SEO moeten inrichten.

Daarnaast is het van belang om de huidige content in kaart te brengen en ervoor te zorgen dat deze content 1-op-1 over gaat naar de nieuwe Magento 2 omgeving. Denk aan de menustructuur, de opbouw van HTML (H1, H2, etc.), de afbeeldingen (en alt tags) en interne links.

De inventarisatie is gelijk een mooie manier om bepaalde verbeteringen door te voeren die essentieel zijn om jouw posities te vergroten in Google. Ook voor SEO wil je KPI’s bepalen, zoals het behoud van;

  • Traffic (desktop en mobiel)
  • Belangrijkste SEO posities (desktop en mobiel)
  • Aantal bestellingen
  • Gemiddelde orderwaarde

Zo kun je hierin ook weer achteraf zien of jouw SEO performance nog hetzelfde is.

Maak een goede inventarisatie van jouw huidige Magento 1 data

Welke content is nu aanwezig in de Magento 1 webshop? En welke e-commerce gegevens zijn er aanwezig? Denk aan klanten, producten, prijzen, voorraad en bestellingen. Maar ook bijvoorbeeld reviews. Zijn dit ‘standaard’ gegevens of is er ook maatwerk geïmplementeerd waardoor bepaalde velden afwijken van de standaard Magento installatie? In het laatste geval zal je ervoor moeten zorgen dat dit maatwerk ook aanwezig is in Magento 1, omdat je anders de data nergens naartoe kunt migrereren.

Bepaal per data-type welke data je wel of niet gaat migreren en hoe je van plan bent dit te gaan doen. Je zal dan snel genoeg tot de conclusie komen dat bepaalde activiteiten nodig zijn om dit te realiseren.

Inventariseer jouw Magento functionaliteit

In principe kun je jouw Magento functionaliteit opdelen in 3 delen; Magento maatwerk functionaliteit, Magento extensies en systeem integraties. Per onderdeel is het aan te raden om uit te schrijven welke functionaliteit dit is en wat het precies doet. Zo voorkom je dat er iets mist in de nieuwe omgeving. Ook kun je de functionaliteit opnieuw herzien en verbeteren/aanpassen waar nodig. Zo kan het bijvoorbeeld ook zijn dat bepaalde maatwerk onderdelen of extensies niet langer nodig zijn en daarmee dus weg gelaten kunnen worden in de nieuwe Magento 2 omgeving. Dat scheelt weer tijd en kosten!

Nu dat je jouw Magento functionaliteit weet, is het ook verstandig om te zien of alle extensies die je gebruikt in Magento 1 wel beschikbaar voor Magento 2. Zo niet, dan kun je zoeken naar een alternatieve extensie die voldoet aan de functionaliteit die je eerder hebt beschreven.

Maak een totale schatting van de migratiekosten

Als je een uitgebreide Magento webshop hebt, dan kan het bijna niet anders dan dat er bepaalde maatwerk onderdelen zijn waarvan de kosten nog niet geheel duidelijk zijn. Hoe dan ook wil je de grootste onderdelen wel volledig in kaart brengen, zodat je in ieder geval een realistische schatting kunt maken van het budget wat nodig is om te migrereren.

Neem de volgende posten hier in mee;

  • Initiële opzet van het platform en implementatie
  • Veranderingen of verbeteringen aan de UX
  • SEO migratie
  • Integratie van Magento 2 extensies (en licentiekosten)
  • Integratie van Magento 2 maatwerk
  • Testen en Quality Assurance (QA)
  • Licentiekosten voor Magento 2 (enkel in geval van Magento Commerce)
  • Licentiekosten voor overige platformen en/of licenties
  • Magento 2 hostingkosten
  • Doorlopende support & doorontwikkeling (SLA)
  • Interne resources die nodig zijn van de opdrachtgever

Maak een planning met alle stakeholders (betrokkenen)

Bevestig de beschikbaarheid van de resources van alle betrokken partijen. Het kan voorkomen dat een planning in maand X gemaakt wordt en dat na enkele maanden een ‘GO’ wordt gegeven. Dan zijn dezelfde resources wellicht niet meer beschikbaar.

Maak een grove planning en zet milestones. Zo heb je een richting waar je naartoe kunt werken en kun je bijsturen op hoofdlijnen in plaats van details.

Maak een lijst met eisen voor de migratie;

  • UX implementatie
  • SEO implementatie
  • Configuratie van Magento 2
  • Inrichting Magento 2 extensies
  • Ontwikkeling Magento 2 maatwerkonderdelen
  • Data migratie
  • Acceptatietesten van de gebruikers
  • Go/No-go besluitvorming criteria

Ben je live?

Wanneer je live bent, is het verstandig om jouw KPI’s met een scherp oog in de gaten te houden. Zie je mooie cijfers? Top! Zie je jouw resultaten dalen? Betrek dan snel de specialisten die verantwoordelijk zijn voor deze KPI’s.

 

Meer weten over Magento 2? Vind meer informatie op onze kennisbank.