Adobe koopt Magento

Adobe heeft voor de lieve som van 1,68 miljard dollar het populaire e-commerceplatform Magento gekocht. Een opmerkelijke zet, want het is pas voor het eerst dat Adobe, dat zich tot nu toe vooral richtte op marketingoplossingen, echt een e-commercepartij koopt. Magento gaat bij Adobe deel uitmaken van de Experience Cloud, een uitgebreid cloudplatform voor digitale marketingoplossingen.

Van 2011 tot 2015 was Magento in handen van eBay. Nadat investeerder Permira Funds in 2015 200 miljoen overmaakte naar eBay, ging Magento voortaan als zelfstandig merk door het leven. Die verzelfstandiging heeft uiteindelijk dus maar drie jaar geduurd. De deal tussen Adobe en Magento wordt hoogstwaarschijnlijk nog voor de herfst van dit jaar definitief beklonken. Het is nog niet duidelijk of de naam Magento gewoon blijft bestaan of in de toekomst zal verdwijnen.

De toekomst van Adobe en Magento

Hoe zal Magento doorgaan onder de vlag van Adobe? Zijn er grote veranderingen op komst of blijft juist veel bij het oude? Op de beurs had het nieuws van de aankondiging in elk geval wel gelijk gevolgen. De aandelenkoers van Magento-concurrent Shopify daalde namelijk gelijk met zo’n 5 procent. Toch heeft zowel Adobe als Magento nog geen harde uitspraken gedaan over de koers die gevolgd gaat worden na de definitieve overname. Het blijft ook voor de experts dus voorlopig nog een beetje koffiedik kijken. Desondanks schetsen de deskundigen wel al enkele mogelijke toekomstscenario’s die we hieronder kort zullen bespreken.

Het slechtste scenario: einde Magento Open Source in huidige vorm

Een groot deel van de Magento-omgeving is gebaseerd op open source. Adobe staat daarentegen bekend om een strak licentiebeleid. De huidige situatie laat het toe om de open sourceversie te kiezen en die aan te vullen met apps en plug-ins van derde partijen om zo alle functionaliteiten in te bouwen die nodig zijn. Het zou kunnen dat Adobe hier niet zo blij mee is en de open source-editie zal laten vallen voor het (betaalde en gelicenseerde) Magento Commerce. Dit zou betekenen dat het gebruik van Magento voortaan vrijwel exclusief is voorbehouden aan grotere spelers met veel financiële armslag. De open source-editie zou in dat geval ook gemonetariseerd worden via extensies van derde partijen en de Magento Marketplace.

Toch houden de meeste experts een dergelijke omslag en trendbreuk voor onwaarschijnlijk. De grote en deskundige Magento-community, een belangrijke kracht achter het succes van het e-commerceplatform, zou namelijk niet meer in de huidige vorm kunnen bestaan als het open karakter van Magento helemaal zou verdwijnen.

Maar waarschijnlijker: aanvulling en uitbreiding van huidige product

Al menig Magento expert heeft zich inmiddels uitgelaten over de verkoop. De meesten, zoals Jamie Huskisson (CEO en oprichter van de Britse Magento webagency JH), Karen Baker (CEO van ShipperHQ & WebShopApps) en e-commercespecialist Yannick Röling van Magento bouwer Experius (zie Emerce.nl) zien het dan ook zeker niet zo duister in. Volgens hen zal de koop van Magento door Adobe vooral voordelen met zich meebrengen. Ze denken daarbij vooral aan de onderstaande zaken:

    • Verkopers die een Magento webshop hebben, zullen in de toekomst gebruik kunnen maken van een breed spectrum aan nieuwe functionaliteiten en aanvullende technologie. Integratie met de tools van Adobe biedt naar alle waarschijnlijkheid volop mogelijkheden om gaten in de featureset van Magento te dichten. Denk hierbij vooral aan aspecten zoals adverteren en contentcreatie, maar mogelijk ook een marketingonderdeel als productmanagement.
    • Partnerschappen en de overkoepelende schaal van Magento zullen in een rap tempo groeien.
    • Open source zal zeker niet helemaal verdwijnen.De belangrijkste reden hiervoor is dat die eigenschap van het platform, samen met de grote en toegewijde community, aan de basis van het succes van het merk staat. Sterker nog, de bovengenoemde experts denken zelfs dat verkopers er diverse nieuwe functionaliteiten en tools bij gaan krijgen zonder dat ze hiervoor extra hoeven te betalen.
    • Er zou wel eens een Magento 3-platform kunnen komen …
    • Met een sterk merk als Adobe achter zich, zullen waarschijnlijk veel grotere merken voor Magento gaan kiezen. Dit zal uiteindelijk de schaalbaarheid en kwaliteit van een Magento webshop ten goede komen.
    • Adobe zal door de overname van ’s werelds populairste e-commerceplatform niet alleen de leider in content creation, marketing, advertising en analytics zijn, maar ook in e-commerce.
    • De kans is reëel aanwezig dat er ook een standaard headless setup komt. Dit betekent dat de voorkant van de webshop wordt gepresenteerd met Adobe, met aan de achterkant een Magento-platform.
    • Het samengaan van Adobe en Magento zal ertoe leiden dat nog bestaande zwakheden in Magento en de diverse Adobe-programma’s worden verholpen. Tezamen voorzien beide merken in alle behoeften die nodig zijn voor onlineverkoop en -marketing.
    • Magento zal nooit een volledige SaaS-oplossing worden. Dat is immers al eerder geprobeerd met Magento GO, en dat pakte niet goed uit. De mogelijkheid tot maatwerk bleek een heel belangrijk onderdeel van Magento.

De eerste commentaren van Magento-CEO Mark Lavelle lijken ook in de bovenstaande richting te wijzen. Ze suggereren dat de koop van Magento door Adobe gaat leiden tot een platform met meer mogelijkheden dat tegelijkertijd een groot deel van de oude voordelen (de grote community, de mogelijkheid om open source te blijven) behoudt.

Conclusie

Het is nog moeilijk om concrete uitspraken te doen over de koers die Magento in de nabije toekomst gaat varen nu het bedrijf is overgenomen door Adobe. Zal Magento zich nog meer gaan richten op hogere marktsegmenten of juist sterk inzetten op het middensegment? En in hoeverre zal Magento Open Source ondersteund blijven? Dit zijn vragen die pas in de komende maanden/jaren definitief beantwoord zullen worden.

Toch is de verwachting dat Magento Open Source gewoon zal blijven bestaan, ook omdat Adobe waarschijnlijk zal willen profiteren van de enorm actieve en kundige Magento-community. De bundeling van kennis tussen Adobe en Magento kan bovendien leiden tot nieuwe systemen en functionaliteiten die het totale e-commercelandschap naar een nog hoger niveau tillen.

 

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken