Nu de dagen steeds korter worden en de temperatuur langzaam naar beneden gaat, komt ook de Beste Kerstshop verkiezing weer om de hoek kijken. Een verkiezing georganiseerd door Byte waarmee we webshop eigenaren bewust willen maken van het belang van het aanpassen van hun webshop tijdens de feestdagen. Fysieke winkels houden hier al ver voor de kerst rekening mee en versieren hun etalage of hangen sprankelende kerstverlichting buiten. Online gebeurt dit nog veel te weinig. Dit is jammer, want juist voor online winkels valt er veel winst behalen. Het aanpassen van je webshop vooruitlopend op de komende kerstdagen hoeft niet veel tijd te kosten en kan je veel opleveren. Om jou op weg te helpen om je webshop helemaal klaar voor kerst te maken hebben wij vier belangrijke tips op een rijtje gezet om de conversie te verhogen.

Zorg voor kerstkriebels

Zorg voor een kerststemming bij de bezoekers van jouw webshop door de webshop een kerst-uiterlijk te geven. De kerststemming zorgt ervoor dat bezoekers eerder geneigd zijn om cadeaus te kopen voor vrienden en geliefden. Daarnaast maakt een “kerstig” uiterlijk het ook leuker om in je shop rond te winkelen en maakt het de bezoekers meteen duidelijk dat ze voor kerstcadeaus bij jou aan het goede adres zijn.

Promoot je producten

Maak optimaal gebruik van de feestdagen door je assortiment te veranderen met speciale kerstartikelen die de huidige trends weerspiegelen. Ken je populaire kerstproducten en zorg ook dat deze een prominente plaats krijgen op je website, het liefst nog op de landingspagina van je webshop. Gebruik eventueel een banner voor het promoten van je producten zodat deze direct de aandacht trekken van je bezoekers en aanmoedigen om een kijkje te gaan nemen in je webshop. Bezoekers zijn rond de kerst altijd op zoek naar inspiratie als het gaat om het kopen van cadeaus. Probeer ze deze inspiratie dan ook te geven door bijvoorbeeld een speciale “kerst” categorie aan te maken of passende alternatieven te tonen als een artikel bekeken wordt.

Actie, actie en nog meer acties!

Zorg dat je goede kerstacties hebt. Daarmee bedoelen we kerstacties die mensen leuk vinden, of waar ze iets aan hebben. Denk bijvoorbeeld aan acties als ‘vanaf 40 euro gratis bezorgd’ of ‘5 euro korting bij een besteding van 50 euro’. Deze acties zorgen er vaak voor dat je je klanten verleidt om nog net even iets meer te kopen. Je kunt de bestelling ook specialer maken door ze in een kerstverpakking te versturen of met een persoonlijke boodschap van de afzender. Kortingsbonnen of een klein kerstcadeautje bij iedere verzending meesturen kan er ook voor zorgen dat je klant een erg positief gevoel overhoudt aan jouw webshop na het ontvangen van een bestelling. Ook zijn dagelijkse kerstacties belangrijk om bezoekers regelmatig op je webshop terug te laten komen. Plaats bijvoorbeeld een adventskalender waar iedere dag weer een verrassing uit tevoorschijn komt waarmee mensen dingen kunnen winnen of korting kunnen krijgen. Het is van belang dat je kerstacties meteen zichtbaar zijn bij de eerste blik op je webshop. Bezoekers moeten weten waarom ze bij jouw webshop moeten kopen in plaats van de concurrent omdat jij een snelle levering, extra’s of speciale verpakkingen hebt.

Google concurrentie

Steeds meer mensen kopen online hun cadeaus en daardoor wordt de concurrentie online ook groter. Zo ook bij Google. Zorg er daarom voor, dat je tijdelijk het budget voor Adwords verhoogt om zo de piek in zoekvolumes op te vangen. Blijf relevant in de teksten die je online zet, niet alleen over jouw webshop maar ook met kerst. Probeer ook meer op te vallen door Google sitelinks te gebruiken, deze zijn erg handig om aan te tonen in welke categorie cadeaus klanten bij jou kunnen zoeken of in welke prijs categorieën.

Naast deze tips zijn er natuurlijk ook een aantal andere onderdelen waar je rekening mee moet houden als je een succesvolle kerstwebshop wilt hebben die de komende drukke feestdagen aankan. Hier hebben we ook een blog over geschreven met tips als het kennen van je klanten en het zorgen voor een extra snelle webshop.

Dus is jouw webshop al helemaal kerst-klaar met een leuke kerstlayout, -actie of -assortiment? Schrijf je dan vanaf 5 november in op de website van de Beste Kerstshop verkiezing. Ben je bang dat je dit vergeet? Schrijf je dan in voor onze NewsMail zodat we je een seintje geven bij de opening van de inschrijvingen! Als deelnemer maak je kans op leuke prijzen zoals een jaar lang gratis Magento hosting of de nieuwe Apple iPad mini.

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken