rel="alternate" in Sitemap

rel=”alternate” in Sitemap

Vermijd duplicate content door rel=”alternate” in de head van je Magento productpagina’s te plaatsen en voorkom dat je eigen webshop met zichzelf aan het concurreren is om een hogere positie. Deze techniek is vooral van belang als je website op desktop een andere weblink heeft dan je website op een mobiele device. In deze blogpost laat ik zien hoe deze techniek al toegepast is op de site van De Bijenkorf en wat je zelf moet doen om hetzelfde resultaat te krijgen.

Responsief of mobiele webshop

Speciaal voor de Webwinkel Vakdagen kwam het Webdesigner magazine met een speciale editie “Geld verdienen met je webshop“. Daarin leer je alle ins-and-outs van het maken, onderhouden en optimaliseren van een webshop. Ik mocht een artikel schrijven over hoe je een mobiele versie van je Magento webshop maakt. Het artikel beschrijft waar je aan denken moet voordat je gaat beginnen aan de mobiele versie. Onvermijdelijk komt ook de keuze voorbij of je een responsieve of mobiele versie van je webshop maakt. Al vind ik een responsieve versie van je webshop beter, er is ook wat te zeggen voor een separate mobiele versie.

Separate mobiele responsieve webshop

Naast responsieve en mobiele versie van je webshop is er nog een derde keuzemogelijkheid, namelijk een mobiele responsieve webshop. In het artikel van Webdesigner magazine ben ik daar niet op ingegaan. Al doende leert men en na het zien van een mooi duidelijk voorbeeld neem ik deze derde optie vanaf nu ook mee in de overweging. Ik kwam recentelijk de website van de Bijenkorf tegen en deze bieden zowel een desktop-versie als een mobiele versie van de website aan. Respectievelijke te bereiken via www.debijenkorf.nl en m.debijenkorf.nl. Benader je de website met een mobiel apparaat, zoals een smartphone of tablet, dan zal direct de mobiele versie getoond worden. Benader je de website vanuit een desktop, waaronder ze gemakshalve ook je mobiele laptop plaatsen, heb je vanuit het menu bovenaan elke pagina de mogelijkheid om de mobiele versie op te roepen. Deze is een stuk lichter (gemeten vanuit GTmetrix.com is de startpagina mobiel = 562KB en desktop = 0.98MB)

www.bijenkorf.nl vs. m.bijenkorf.nl

www.bijenkorf.nl vs. m.bijenkorf.nl

Voorkom duplicate content

Google ziet het liefst dat iedereen gebruik maakt van responsive websites, maar ondersteunt ook separate mobiele versies. In de configuratie van een separatie mobiele versie bestaan er ook één of meerdere links naar dezelfde pagina. Bijvoorbeeld een bepaald jurkje op desktop (begint met www.) en hetzelfde jurkje op mobiel (begint met m.). Google ziet dit als twee verschillende weblinks en zal ze zonder de juiste attentie ook dubbel indexeren met duplicate content als gevolg.

Plaats rel=”alternate” in de head

Jij als bouwer kunt hier iets aan doen, net zoals de webdevelopers achter DeBijenkorf.nl dit gedaan hebben. En daarmee kan jij duplicate content voorkomen. De technieken die Google hiervoor aanbiedt zijn de volgende:

  • Op de desktop versie geef je in de head met link rel=”alternate” aan wat de URL van de mobiele versie is. Dit zal de Googlebot helpen om te locatie van de separate mobiele versies te bepalen.
  • Op de mobiele pagina’s (http://m.example.com/page-1 en http://phone.example.com/page-1) geef je in de head met link rel=”canonical” wat de URL van de desktop versie is. Door de canonical URL weet Googlebot welke pagina hij wel moet indexeren.

Doorgevoerd naar Magento houdt dit in dat je voor het subdomein m.example.com een aparte theme aanroept. Daarna moet je voor elke theme een aanpassing doorvoeren in het bestand template/page/html/head.phtml. Hoe je dit doet zal beschreven worden in een volgende blogpost.  

Plaats rel=”alternate” ook in de sitemap

Naast de wijziging in de head van je Magento website is het ook verstandig om de sitemap uit te breiden met een link rel=”alternate”. Googlebot kan dan met indexatie vanuit de sitemap direct zien wat de alternatieve versie van de betreffende pagina is. De structuur van dit stukje XML ziet er als volgt uit. 

De toevoeging ten opzichte van een standaard Magento sitemap is het onderdeel xhtml:link. Deze geeft aan dat er voor een schermformaat tot een maximale afmeting een andere link ingesteld is. Op de mobiele pagina zelf moet je nog steeds de link rel=”canonical” opgenomen hebben, zodat de Googlebot weet welke pagina opgenomen moet worden in de indexatie.

In een volgende blogpost zal ik beschrijven hoe je dit in je eigen Magento webshop verwerkt. Hiervoor zal een nieuwe module geschreven moeten worden, die de standaard Magento Sitemap module uitbreidt met het plaatsen van de extra informatie.

noot: dezelfde techniek is ook toepasbaar voor multilinguale websites. Je gebruikt dan link rel=”alternate” in combinatie het attribuut hreflang=”x”. Ook dit voor een andere blogpost. 

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken