Uitzicht vanaf kantoor Klarna Amsterdam

Uitzicht vanaf kantoor Klarna Amsterdam

In de afgelopen maanden werd de Magento User Group met het onderwerp “traffic genereren” heel druk bezocht en waren we aan het eind van de sessie nog láng niet uitgepraat. Genoeg reden om de jaarlijkse MUG Workshop hieraan te wijden, dit jaar vond deze plaats op vrijdag 5 september. Klarna heeft voor deze workshop haar locatie beschikbaar gesteld. Het kantoor op de 11e verdieping heeft een waanzinnig uitzicht over Amsterdam Centraal en omgeving, dus dat begon al goed! Het doel van de workshop was elkaar meer leren over hoe je meer traffic kunt genereren naar je Magento webshop en zo je concurrentie een stap voor te blijven. Want iedereen weet, if you snooze, you loose!

 

Eerst de theorie

Goed opletten tijdens de theorie

Goed opletten tijdens de theorie

Na een welkomstwoordje van Jasper Scheffer van Klarna en Ray Bogman van de organisatie, gingen we van start met deel één van de workshop: namelijk de theorie. Alle deelnemers kregen een spoedcursus met m.b.v. Google Analytics, Google Webmastertools en A/B Testing meer traffic naar je webshop te genereren. Deze theorie is namelijk de basis voor de praktijkles later in de middag. Mike van Hoenselaar van Online Boswachters gaf in zijn presentatie 21 onmisbare tips voor het inrichten van Google Analytics, vervolgens nam Hans Kuijpers van HKweb het stokje over en vertelde de ins en outs van Google Webmaster Tools en Tim IJsendoorn­ van Fingerspitz legde met behulp van zijn kat (ja echt!) uit hoe A/B testing in z’n werk gaat. Volg de linkjes om de presentaties terug te kijken.

 

En dan de praktijk!

De chocolade brownies van Naomi!

De chocolade brownies van Mugger Naomi!

Iedereen had lang genoeg stil gezeten, aan de slag met deze tools! Maar niet voordat iedereen de zelf gebakken wittechocoladebrownies van Mugger Naomi had geproefd (ze waren heerlijk, dank je wel!). Voorafgaand aan de workshop hebben we de deelnemers gevraagd of zij een Magento shop hebben die we tijdens de workshop onder handen mogen nemen. Na de groep met zorg in evenredige groepen te hebben verdeeld, gingen de werkgroepjes met een webshop (case) aan de slag onder begeleiding van Meester Mike, Hans en Tim. Fanatiek werd er door de webshops en de (eventuele) Google Tools geklikt op zoek naar traffic optimalisatie voor de shop. Na enthousiaste kreten als: wauw dat is handig, oh dat wist ik nog niet, ik heb weer wat geleerd, dit ga ik ook gebruiken en morgenochtend ga ik dit gelijk implementeren, presenteerden de groepjes hun bevindingen en verbeteringen. Kortom een hele leuke manier om veel te leren en tegelijk kennis met elkaar te delen!

 

De BBQ boot

De BBQ boot

Varen en BBQen in Amsterdam

Nou is algemeen bekend, van hard werken krijg je trek (en dorst ;)). Daarom stapten we na de workshop op een heuse BBQ boot, waar iedereen uitgebreid de tijd had om na te kletsen over de opgedane kennis, slimme ideetjes met elkaar uit te wisselen, van de Amsterdamse grachten te genieten en natuurlijk onder genot van een flame grilled burger met ciabatta-kruidenboter en een biertje andere Muggers beter te leren kennen. Na de rondvaart ontstond er nog een spontane rondleiding langs de rode lampjes in Amsterdam, het was een avond waar nog lang over wordt nagepraat…

 

MUGProgramma Magento User Group

Heb je een Magento webshop, wil je met Magento aan de slag of vind je het ook interessant om met andere users over de ins en outs van Magento te praten? Neem dan een kijkje op de Magento User Group pagina op Meetup.com. Hier vind je een overzicht van de komende MUG’s of kan je een online discussie starten met andere leden. De volgende Magento User Group vindt weer gewoon op onze vaste locatie plaats aan de De Ruyterkade 139.

 

 

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken