De release van Magento 2 staat voor het eind van het jaar gepland. Op een aantal slimme veranderingen aan het platform na, betekent dit voor jou als Magento-ontwikkelpartij dat je jezelf weer eens flink achter de oren zal krabben. Wat betekent de komst van Magento 2 voor jullie? In hoeverre onderneem je nu al actie en hoe ga je de overgang straks aanpakken? Om je een handje te helpen vroegen we een aantal partijen hoe zij omgaan met de overgang naar Magento 2.

Wel gestart, maar geen haast

Het eerste wat duidelijk wordt is dat Magento 2 al erg leeft. Het grootste deel van de partijen die we spraken zijn al in Magento 2 gedoken door trainingen te volgen of inhoudelijke cases van Magento 2 op te lossen. Er is een enkeling die al is begonnen met het bouwen in Magento 2, maar dat blijft bij de meesten nog een tijdje op de achtergrond. Eén partij geeft aan: “We zijn begonnen met de trainingen voor Magento 2 die erg theoretisch zijn, dus daarna komt pas het echte werk. Iets wat nu heel makkelijk lijkt kan straks veel lastiger uitpakken en andersom, maar we hebben er zin in!”. Wel zijn ze vrijwel allemaal aan de slag gegaan om hun zelfontwikkelde modules helemaal Magento 2 ready te krijgen. Een goede tip dus, als je daar nog niet mee begonnen bent!

Verbeterde bestandsstructuur

Ondanks dat de meeste partijen nog niet druk bezig zijn met het bouwen in Magento 2 is er al wel één ding duidelijk; naar de verbeterde bestandsstructuur in Magento 2 wordt enorm uitgekeken. Doordat alle basis views zijn verschoven naar de modulestructuur heeft iedere module zijn eigen view directory waarin je alle template, layout, js en css/less bestanden, uit alle verschillende modules, kan aanroepen. Daarnaast is de automatische teststraat die in Magento 2 moet zitten ook een feature waar veel van wordt verwacht.

Problemen voor kleinere Magento-specifieke ontwikkelpartijen

Door een aantal partijen wordt aangegeven dat de komst van Magento 2 veel in de markt kan gaan veranderen. Omdat onder andere de learning curve naar Magento 2 redelijk hoog is kan een overgang duur uitpakken. Dit kan kleine Magento-specifieke ontwikkelpartijen in de problemen brengen. Eén partij licht toe: “als het veel geld gaat kosten om een klant op Magento 2 te zetten zullen ze hier niet voor kiezen. De kans is dan groot dat ze voor een ander platform zullen gaan. Dan moet je als kleine Magento-partij meebewegen naar een nieuw platform”.

Extensies als grootste struikelblok

Door de meeste partijen wordt verwacht dat de eerste shops pas halverwege of eind 2016 overstappen naar Magento 2. De belangrijkste reden dat dit nog op zich laat wachten is de afhankelijkheid van ontwikkelpartijen. Ten eerste zijn ze afhankelijk van klanten die willen betalen voor de overgang en vervolgens moeten de nodige extensies en modules nog klaar zijn voor Magento 2. Vooral het gebrek aan Magento-2-proof extensies wordt door velen als grootste struikelblok aangewezen. Hierbij zijn PSP extensies de belangrijkste die compatibel moeten zijn met Magento 2.

Welke shops eerst?

Er is geen eenduidig antwoord op de vraag welke shops als eerste overgaan naar Magento 2; bestaande of nieuwe shops. De een geeft aan te wachten tot een klant er expliciet naar vraagt, de ander zegt klanten actief te gaan benaderen en korting te geven op de overgang zodat ze zelf van de techniek kunnen leren. Zo gaf een partij ook aan dat hij begint met een eigen demoshop. Hier kunnen ze snel mee aan de slag doordat er geen extensie-eisen zijn.

Waar gaan klanten waarschijnlijk tegenaan lopen?

Natuurlijk is uiteindelijk de klant degene die betaalt, en dus ook bepaalt. De meeste ontwikkelpartijen zouden graag zien dat hun klanten snel geld over hebben voor de transitie naar Magento 2, maar dat zien ze nog niet gauw gebeuren. Ze voorzien dat klanten voornamelijk niet direct willen overstappen omdat het nog lang onzeker zal zijn. Een partij legt uit: “zo lang de extensies en modules niet allemaal werken is de kans groot dat je vaak ‘nee’ of ‘misschien’ moet verkopen aan je klant als ze iets specifieks willen in Magento 2. Dit gaat ze natuurlijk lang tegenhouden”.

 

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken