Ontwikkelen voor een eerlijk verhaal: een Magento webshop voor Amnesty International

Niet alleen grote merchants hebben Magento dromen, onze partners zijn ook hard bezig met het verwerkelijken van de webshop-dromen voor grote non-profit-organisaties. Dit vraagt om extra aandacht voor communicatie, design en functionaliteiten. Wij spraken met Bart en Joris van Shopcommerce, het bureau dat onlangs een nieuwe Magento webshop lanceerde voor de internationale ngo Amnesty International.

Een niet-commerciële webshop voor Amnesty International

Amnesty International staat bekend om haar strijdbare karakter. Sinds de oprichting in 1961 zet de organisatie zich in voor gerechtigheid, vrijheid en gelijkheid. De ngo is uitgegroeid tot een internationaal georganiseerde beweging met meer dan 7 miljoen activisten en 500 werknemers. Het Internationaal Secretariaat van Amnesty International staat in Londen, maar de ngo heeft ook regionale kantoren in Afrika, Azië, Europa, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten en nationale afdelingen in 70 landen.

Producten verkopen met een eerlijk verhaal

Het hebben van één duidelijk verhaal in al deze regio’s is dan ook essentieel. Amnesty International heeft wereldwijd een aantal webshops die worden beheerd door de nationale secties of door externe partijen. Zo zijn er bijvoorbeeld in de VS, UK en Australië specifieke webshops. Deze zijn een bron van inkomsten, lead generation en zichtbaarheid voor de ngo. Het is dan ook belangrijk dat ze allemaal worden ontwikkeld in de geest van Amnesty. “Dit betekent dat de nadruk binnen onze webshop ligt op de verkoop van producten met een eerlijk verhaal. Bij de ontwikkeling van de webshop is er op gelet dat we onze ‘unique selling points’ goed naar voren laten komen” – Rosanne Verzijl, Amnesty International.

Een mooie uitdaging voor Magento-specialist Shopcommerce

Voor onze partner Shopcommerce dus een mooie uitdaging om het unieke karakter van deze ngo te vertalen in een volmaakte webshop en klaar te stomen voor de toekomst. Shopcommerce is een gespecialiseerd full-service-bureau dat volledig gericht is op het ontwikkelen van Magento-webshops. Shopcommerce, dat 25 man in dienst heeft, levert alle diensten voor webshops, van de techniek tot aan het schrijven van traffic-genererende content.

De uitdaging voor een webshop met veel afbeeldingen

Voor de ontwikkeling van de Magento webshop voor Amnesty maakte Shopcommerce gebruik van het Hypernode-platform. De kernwaarde van Amnesty was daarbij leidend. Bart: “Het was voor ons een uitdaging om het strijdbare karakter van Amnesty te vertalen naar een webshop die alle doelgroepen aanspreekt en conversie-optimaliserend werkt. Door een meer positieve sfeerbeleving met bijvoorbeeld meer aandacht voor visuals, hebben wij de webshop een vriendelijkere uitstraling gegeven”. Deze opzet mocht dit de performance van de shop niet ondermijnen. Joris: “Klanten van een webshop van een ngo vinden performance net zo belangrijk als bij een commerciële shop. Wanneer een shop niet goed werkt, zullen ook deze klanten hun kerstkaarten bij een ander goed doel of webshop kopen”.  Het Hypernode-platform biedt handige tools zoals de Image optimizing tool van Byte, die voorkomt dat je website traag wordt door het gebruik van zware visuals.

“Een unieke functie voor de Amnesty International webshop is de donatie-tool waarmee mensen hun betaalbedrag tot op de cent kunnen aanpassen.”

Een speciale tool voor ngo-webshops: de donatie-tool

Daarnaast ondervonden de mannen van Shopcommerce ook verschillen in het gebruik van tools voor ngo’s. Bart: “Een unieke functie voor de Amnesty International webshop is de donatie-tool waarmee mensen hun betaalbedrag tot op de cent kunnen aanpassen. We zien dat bezoekers veel gebruik maken van deze tool en bij het afrekenen van producten vaak kiezen om hun betaalbedrag op te hogen naar een afgerond bedrag. We hebben hier een maatwerk-module voor gebouwd, waarmee het mogelijk is een donatie toe te voegen aan de bestelling. Hierdoor hebben we geen aparte of nieuwe modules hoeven gebruiken”.

Snel kunnen reageren door gebruik van Development and Live-omgevingen van Hypernode

Bovendien vraagt een grote organisatie als Amnesty om transparante communicatie en flexibiliteit. Joris van Shopcommerce: “Wij houden van korte lijntjes en snel schakelen. Bij een grote internationale ngo als Amnesty International is dit belangrijk. Wij maken gebruik van een development server en een live server (beide Hypernode). Op deze wijze kunnen we ontwikkelen naast een live-omgeving. Ideaal is dat de serverconfiguraties op deze manier gelijklopen en we door middel van GIT eenvoudig (indien code/update correct bevonden) de wijzigingen door kunnen zetten naar de live-omgeving. Op deze manier kunnen we aanpassingen snel doorvoeren en direct paraat staan met kennis en techniek”.

Klaar voor de toekomst met Magento 2

De nieuwe webshop van Amnesty International draait op Magento 2, een beslissing waarvoor recent is gekozen. Bart: “We hebben bewust gewacht met het gebruik van Magento 2, omdat het beginnende platform toch nog veel bugs had. Die risico’s wilden we niet nemen, zeker niet voor grote webshops als die van grote ngo’s. Daarnaast hebben we door het uitstellen van de migratie de updates kunnen afwachten en zelf kennis kunnen opdoen. We hebben nu het vertrouwen gekregen dat Magento 2 de juiste tools biedt om een webshop te bouwen die aan onze hoge kwaliteitseisen kan voldoen. Met Magento 2 is de webshop nu goed schaalbaar en klaar voor de toekomst”.

“Shopcommerce en Byte snappen Magento. Dat is de kracht van een goede samenwerking”.

Een hostingpartij die Magento en e-commerce snapt

Met de beslissing voor het gebruik van Magento 2 werd ook de hosting hierop aangepast, zo vertelt Bart: “Het zwaardere systeem van Magento 2 vereist een bepaald soort hosting die Byte aan ons levert. Het supportteam is via telefoon bereikbaar, waardoor je meteen te woord wordt gestaan en niet onnodig tijd verliest door ticketsystemen. Ook het per dag kunnen up- en downgraden van de Hypernode maakt het mogelijk om te kunnen anticiperen op de vele bezoekers wanneer een grote marketingcampagne online komt”. Joris vult aan: “Het komt erop neer dat Shopcommerce en Byte Magento en e-commerce snappen. Dat is de kracht van een goede samenwerking”.

De checklist voor een non-profit-webshop

Dus hoe ontwikkel je voor een ngo? Shopcommerce laat zien dat een sterke performance en communicatie, het gebruik van donatie-tools en Magento 2 en het samenwerken met een partij die dit ook snapt, resulteren in de perfecte webshop voor een ngo. Door een webshop te bouwen voor een eerlijk verhaal, slaagde Shopcommerce om Amnesty International te ondersteunen in haar doelen en haar missie kan voortzetten. Ben je benieuwd geworden naar de webshop van Amnesty International, klik dan hier: https://webshop.amnesty.nl of ga naar de website van Shopcommerce.

Wil je meer weten over ons Hypernode-platform? Klik dan hier.

 op

Floor zorgt ervoor als marketingmedewerker dat er elke week weer nieuwe content op de Byte blog klaar staat. Met één been nog in de schoolbanken, is Floor tegelijkertijd hard bezig haar master in Digital Business aan het afronden. Gelukkig blijft er nog genoeg tijd over voor al haar borrels bij de roeivereniging. Voor het roeien heeft ze geen tijd meer.