spam_64

spam_64Het percentage van emails wat spam is, lag in Nederland in juli 2010 op 90,4%, ofwel 1 op de 1,1 e-mails is spam! Zo bericht Symantec’s MessageLabs afgelopen maand in een persbericht. Gezien dat ontzettend hoge percentage, is het helaas niet zo verwonderlijk dat u wel eens ongewenste e-mails ontvangt. Behalve dat spam gewoon ontzettend storend is, kunnen de berichten ook behoorlijk wat schade geven. Via bijlages kunnen computers bijvoorbeeld worden geïnfecteerd met een virus of linkjes worden gebruikt voor phishing om privégegevens zoals wachtwoorden en pincodes te achterhalen.

Door middel van spoofing kan de spammer zich voordoen als een ander. Zo worden er bijvoorbeeld zogenaamd namens de ING of Rabobank mailtjes gestuurd met het verzoek om in te loggen. Helaas is dit erg makkelijk te doen. Dit is ook één van de redenen dat we bij Byte nooit klantgegevens wijzigen naar aanleiding van een e-mail. Deze zou namelijk afkomstig kunnen zijn van een andere afzender die op die manier wachtwoorden wil achterhalen of domeinnamen kapen.

Volledig voorkomen van spam is vrijwel onmogelijk, maar een goede spamfilter en oplettendheid kan al zeker helpen. We geven u graag een aantal praktische tips om spam terug te dringen en risico’s beter in te kunnen schatten.

Do’s en dont’s tegen spam, phising en virussen

  • Stel een spamfilter in in uw e-mailbox. Een uitgebreide uitleg over de mogelijkheden en verschillende instellingen leest u op onze kennisbank: Spamfilter.
  • Voorkom dat het contactformulier of gastenboek op uw website wordt misbruikt door spam-bots. Dit kan onder andere door een captcha toe te voegen. Deze bestaat meestal uit een vervormde tekst die men dient over te typen om te verifiëren of het om een menselijke gebruiker gaat. Een aantal mogelijke oplossingen om spam via uw website tegen te houden, zijn omschreven op onze kennisbank: Website Spam.
  • Uw bank zal u echt niet zomaar via de mail om uw inloggegevens en persoonlijke codes vragen. Klik dus ook nooit op een linkje in e-mails die u niet vertrouwt. Bij twijfel kunt u het best zelf het adres van uw bank intypen in uw browser. Als er echt een belangrijke melding is, dan zullen banken dit altijd opvallend op hun website vermelden. Op de websites van de ING en de ABN Amro kunt u meer lezen over phishing en internetcriminaliteit.
  • Spammers sturen berichten vaak uit naam van bekende organisaties zoals Microsoft, banken (ING, Rabobank, ABN Amro) of social networksites zoals Facebook.
  • Stuur geen reply op berichten die u niet vertrouwt en / of van een afzender zijn die u niet vertrouwt. Ook niet om kans te maken op de loterij-jackpot van € 2.000.000 of om u zogenaamd af te melden van een mailinglist. Op die manier komt de spammer er namelijk achter dat uw e-mailadres actief is en zal uw adres dus alleen maar voor nog meer spam worden misbruikt.
  • Open nooit een bijlage van een bericht wat u niet vertrouwt en / of van een afzender die u niet vertrouwt.
  • Klik nooit op een linkje in een bericht wat u niet vertrouwt en / of van een afzender die u niet vertrouwt. Toch nieuwsgierig naar de url waar een linkje naar verwijst? U hoeft er gelukkig niet op te klikken om dat te achterhalen:
    • Als u met uw muis boven het linkje gaat hangen, verschijnt er helemaal links onderin het venster van uw browser de volledige url waar de link naar verwijst.
    • Wordt er in het bericht een verkorte url gebruikt (bijvoorbeeld via bit.ly en tiny.cc) en wilt u graag weten wat de oorspronkelijke url is? Dit kan bijvoorbeeld via PrevURL en LongURL. Meer over het gebruik van verkorte url’s door spammers leest u op Computerworld.nl.

Voorbeelden van spam- en phishingberichten

Om u een idee te geven van het soort berichten waar het om gaat, geven we u hierbij een aantal voorbeelden van berichten die we bij Byte de afgelopen maanden hebben ontvangen:

ing_update

voorbeeld_spam

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken