Verbeter je SEO en reduceer het BPU verbruik door implementatie van Google Custom Search Engine (Google CSE). Vele bezoekers van je site maken gebruik van de Google zoekmachine, mogelijk jijzelf ook. De manier waarop Google de zoekresultaten toont ben  je inmiddels gewend. Waarom zou je het dan op je eigen site op een andere manier doen? In deze blogpost laat ik je zien dat je de Google CSE ook voor je eigen site kunt toepassen en wel in 6 minuten. Zo ongeveer…

  1. tijd: 0 :: Ga naar www.google.com/cse/ en klik op de knop “Create a Custom Search Engine”.
    Zorg er voor dat je ingelogd bent met je Google account.
  2. tijd: 0 :: Doorloop het 3-stappen plan, maar druk deze niet weg als je bij de laatste stap aangekomen bent. De instellingen van deze stappen zijn later nog te wijzigen.
    1. tijd 0:45 :: Uw zoekmachine instellen: Hier krijgt uw zoekmachine een naam en bepaal je welke sites in de zoekresultaten mogen voorkomen. In het geval van onze website www.byte.nl zijn dit de sites www.byte.nl/cms, www.byte.nl/blog en www.byte.nl/wiki. Op die manier heb je controle over de zoekresultaten. Bij de geavanceerde instellingen is het ook mogelijk om sites uit te sluiten van de resultaten.
    2. tijd 1:30 :: Nu proberen: Kies de gewenste kleur en test je zoekmachine
    3. tijd 1:45 :: De code ophalen: De code die verschijnt zou je kunnen gebruiken op je website. Omdat we zaken gaan wijzigen laten we deze code voor wat het is.
  3. tijd 2:00 :: Klik op de link bij de optie “Het uiterlijk wijzigen.
  4. tijd 2:15 :: Kies de optie “Alleen resultaten” en druk daarna op de knop “Opslaan en code ophalen.
  5. tijd 2:30 ::Kopieer de code die verschijnt en ga naar het administratief gedeelte van Joomla.
  6. tijd 3:30 :: Maak een nieuw Joomla artikel aan met als titel “zoekresultaten” en plak de HTML code in het contengedeelte de code van Google. Schakel eerst de WYSIWYG editor uit. En sla de wijzigingen op.
  7. tijd 4:30 Maak een nieuw menuitem aan met als naam “zoekresultaten” naar het artikel “zoekresultaten”.
  8. tijd 5:30 Maak een nieuwe module aan van het type “custom HTML” en maak daarin met HTML je eigen formulier.

    Publiceer de module op de plek waar het zoekveld moet verschijnen. Normaliter is dat rechtsboven op de site. Iedereen doet dat, dus de bezoekers zijn het gewend daar een zoekoptie te vinden.
  9. tijd 6:00 Klaar om te testen

Als je, na het uitvoeren van bovenstaande stappenplan, je website bezoekt dan staat er rechtsboven een nieuw zoekveld. Een simpel formulier waarbij je een zoekwoord in kunt voeren en op de knop “zoeken” kunt klikken. De pagina zoekresultaten.html zal geopend worden en op dat moment gaat de Google zoekmachine je zoekopdracht uitvoeren. Als je de URL van de site bekijkt, dan zie je dat deze uitgebreid is met je zoekwoord. zoekresultaten.html?q=zoekwoord. Dat komt door de form-eigenschap method = get. Deze stuurt de input van formulier mee naar de nieuwe pagina. Het Google script op de pagina zoekresultaten kijkt naar de URL en haalt daar de waarde op die bij het veld q genoteerd staat en gebruikt deze om de zoekopdracht uit te voeren.

Loading…

Via de JED zijn diverse oplossingen terug te vinden hoe je Google Custom Search Engine kunt implementeren op je eigen website. Een aantal daarvan voorzien je van een module met daarin een stukje Google code die je laat verschijnen in een modulepositie op elke pagina van je website. Feitelijk komt het er op neer dat er vanuit het configuratiegedeelte van Google CSE bij het kopje “Uiterlijk” gekozen is voor de layout “Twee pagina’s”. Een zoekformuliertje met de mogelijkheid tot auto-aanvullen en de resultaten verschijnen op een andere pagina van je website.

Omdat de code van Google CSE asynchroon inlaadt heeft het bijna geen impact op je website. Een paar metingen hebben uitgewezen dat de code zich in slechts 14ms laat inladen. Maar het lijkt allemaal wat langer, juist door het asynchroon inladen. Tot het moment dat de code gaat inladen staat er “Loading…” en lijkt het dus alsof de code zich inlaadt. En afhankelijk van de website kan dat een vertragend gevoel opleveren.

Omdat de beleving van de snelheid van de site door bezoekers belangrijk is hebben we er bij Byte voor gekozen om het “auto-aanvullen” te laten voor wat het is en kiezen voor een simpel formulier. De Google code voor Google CSE wordt hierdoor slechts op één pagina ingeladen en niet op allemaal. Op alle andere pagina’s wordt slechts een formulier geladen.

Bijkomende voordelen

  • Geen gebruik van com_search -> scheelt BPU
    Er  hoeft geen index worden bijgehouden voor de zoekmachine. Google doet dat zelf. En die bezoekjes had je toch al.
  • Geen gebruik van com_smartsearch -> scheelt BPU
    Er  hoeft geen index worden bijgehouden voor de zoekmachine. Google doet dat zelf. En die bezoekjes had je toch al.
  • Direct zicht hoe Google je website site -> bewustwording van SEO
    De zoekresultaten verschijnen op eenzelfde manier zoals Google ze zelf toont. Met eerst de titel en daarna de eerste 141 karakters van  je meta tag description
  • Plaatjes worden getoond, indien aanwezig
  • Met de betaalde versie van Google CSE kun je de Google Ads op een legale wijze uitschakelen. Anders moet je denken aan een display:none bijvoorbeeld.
  • Google CSE is vaak sneller dan com_search of com_smartsearch
Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken