impact van social media

Social media is hot. Facebook, Twitter, Youtube en vele andere kanalen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Steeds meer bedrijven zetten social media ook in als marketingmiddel. Deze ‘nieuwe media’ beïnvloeden ook de bezoekersaantallen en de manier waarop deze bezoekers naar jouw website geleid worden.

Iedereen is media!

Met de komst van social media is het bereik van een bericht veel groter geworden. Daar kan je als website-eigenaar mooi gebruik van maken. Traditionele media zijn lang niet altijd meer nodig voor een succesvolle campagne. Dat bewijst ook de actie van GeenPeil. Zij hebben met weinig budget en met behulp van influencers en social media 450.000 stemmen binnen weten te halen in zes weken tijd.

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van influencers

Mensen hechten veel meer waarde aan aanbevelingen uit hun netwerk dan aan betaalde reclameboodschappen. Influencers spelen hierin een belangrijke rol. Zij hebben vaak een grote fanbase opgebouwd en worden door hun volgers vaak als expert in een bepaald vakgebied gezien en hebben een hoge geloofwaardigheid.

Influencers worden steeds vaker ingezet voor social media campagnes. Door hun grote fanbase weten ze vaak heel veel bezoekers te bereiken. Ook jij kan influencers inzetten om je campagne een flinke promotie-boost te geven.

Verkeer naar je website wordt grilliger

Door dit soort gebruik van social media wordt het verkeer naar je website veel grilliger. Deel je een blogpost op Facebook? Dan zie je gelijk een stijging in de bezoekersaantallen op je site. Bovendien kan het bericht opgepakt worden door anderen en heb je zelf niet meer in de hand hoe jouw bericht gedeeld wordt. Waar je voorheen precies kon plannen in welke weken je een tv-spot had draaien, en je dus meer bezoekers kon verwachten is het nu moeilijker om het verkeer naar je website te plannen. Je weet immers niet wanneer je bericht ‘viral’ gaat.

“Bezoekersaantallen kunnen enorm fluctueren, onder andere door de grilligheid van social media. Daarom is belangrijk dat je website goed, schaalbaar gehost is en alle bezoekers goed kan opvangen” – Gruus van Woerkom, Directeur Byte

Bereid je website voor op deze bezoekerspieken

Belangrijk is dat je website deze grillige bezoekerspieken goed kan opvangen. Je wilt natuurlijk niet dat op het moment suprême je site down gaat, en van te voren extra capaciteit aanvragen is door de grilligheid ook geen optie. Wil je toch bestendig zijn voor de pieken die social media met zich mee kan brengen? Host je site dan op een schaalbaar platform zoals ons clusterplatform. hostingDan staat je site niet op één vaste server, maar beweegt hij vrij tussen verschillende groepen van servers. Doordat deze serverclusters gespecialiseerd zijn in een eigen taak, zoals shell, mail of database blijft je site altijd online, ook bij duizenden bezoekers tegelijk.

Ga voor ultieme snelheidswinst

Wie voor ultieme snelheidswinst wil gaan combineert clusterhosting met Varnish. Varnish is een slimme caching methode die complete pagina’s in zijn geheugen kan opslaan. Kortere laadtijden leiden tot blijere bezoekers, een hoger resultaat in de zoekresultaten en meer conversie.

Zonder Varnish

zonder_varnish

De bezoeker vraagt een pagina op. Het verzoek komt binnen bij de webserver, die de benodigde berekeningen maakt en de pagina terug stuurt naar de bezoeker.

Met Varnish

met_varnishVarnish onthoudt elke opgevraagde pagina in zijn geheugen. Vraagt een bezoeker deze pagina op, dan kan Varnish ‘m direct uitserveren. De webserver komt hier niet eens aan te pas en de laadtijd is een stuk korter!

Kortom met Varnish op cluster heb je het beste van 2 werelden: Je site is supersnel (<100ms) én kan grote verkeerspieken aan (tot wel 100.000 bezoekers per dag).

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken