Webhosting is een marketinginstrument

Hosting wordt vaak gezien als een noodzakelijke, maar vervelende kostenpost. Waar flink geïnvesteerd wordt in het design, de teksten en SEO van de website wordt voor webhosting vaak gezocht naar de goedkoopste oplossing. Onverstandig, want de kwaliteit van hosting heeft een rechtstreekse invloed op het succes van een website en organisatie.

Wij durven zelfs te stellen dat hosting een belangrijk marketinginstrument is. Een succesvariabele waar je als organisatie een investering in moet doen, maar eentje die zich dubbel en dwars uitbetaald. Een voorwaarde voor het behalen van je commerciële doelen. Het kan je zelfs een voorsprong geven op de concurrentie.

Hoe dit precies zit leggen we uit in de whitepaper Webhosting: kostenpost of marketinginstrument?. In dit blog geef ik je een korte samenvatting ervan.

 

De commerciële belang van een veilige website

Dagelijks weren we op de servers van Byte 60.000 hackpogingen af. Niet alleen grote websites zijn doelwit, ook het online fotoalbum van de familie Jansen wordt gehackt. Hackers gaan veelal volledig geautomatiseerd te werk, en het maakt ze niet uit wat voor site ze hacken. Het gaat erom wat ze ermee kunnen. Denk aan het versturen van spam, het gebruiken van jouw hostingruimte voor phishingsites of het plaatsen van linkjes naar ongure websites.

Als de website van je organisatie gehackt wordt heb je als commerciële afdeling een probleem. Je website wordt direct offline gehaald door je hostingpartij en wordt geblokkeerd door Google. Als er mogelijk persoonsgegevens gelekt zijn, ben je dankzij de wet Datalek Meldplicht verplicht om de hack binnen 72 uur te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. En als zij dat besluiten, ook aan al je klanten die er mogelijk bij betrokken zijn. Je kunt je voorstellen dat dit weinig goeds doet voor je imago en het kan flinke claims opleveren. Verschillende voorbeelden uit het verleden laten zien dat hacks vergaande gevolgen hebben gehad voor het voortbestaan van organisaties (we bespreken er een aantal in de whitepaper).

Een onbereikbare website kost geld

Het is de taak van een hostingprovider om jouw website in de lucht te houden. Het gaat echter bij een hostingprovider soms ook wel eens mis. Servers raken overbelast, gaan kapot, worden omvergetrokken door DDoS-aanvallen, of er worden foutjes in de code gemaakt. Het is aan de hostingprovider om middels effectieve maatregelen de risico’s zoveel mogelijk te beperken. Want een onbereikbare website kost jou geld.

Als je website niet bereikbaar is, kunnen potentiële klanten geen contact met je opnemen, producten bij je bestellen of een indruk opdoen van je organisatie. Sterker nog: als dit de eerste kennismaking is met jouw organisatie geeft dit een slechte indruk (‘deze partij heeft de zaakjes niet op orde’). Op social media kan er geklaagd worden over de onbereikbaarheid van jouw website. Ook dit doet je imago weinig goeds. En het gaat verder dan dat: als je advertentieruimte verkoopt of werkt met sponsoren kom je bij downtime jouw deel van de afspraak niet na. En tot slot: Google straft downtime genadeloos af, vooral als het gaat om competitieve zoektermen. Voor independer.nl zorgde een paar minuten downtime ervoor dat ze niet meer te vinden waren op een populair zoekwoord (zie whitepaper).

De laadtijd van je website heeft directe invloed op de omzet

Deze stelling heb je ongetwijfeld vaker voorbij horen komen en er zijn tal van onderzoeken verschenen die deze correlatie aantonen (zie whitepaper). Er zijn verschillende redenen te noemen waarom de laadtijd van de site altijd een prominente plaats op de prioriteitenlijst van een marketeer moet hebben.

Wachten op een trage website levert grote irritatie bij bezoekers op en is de nummer 1 reden om direct een website weer te verlaten. Een trage website heeft dus een hoge bounce rate. Laadt je site snel, dan klikken bezoekers met meer plezier door je site. Gevolg: ze krijgen een beter beeld van je organisatie, ze gaan eerder tot conversie over (of dat nou een aankoop of contactaanvraag is) en kopen -in geval van een webshop- zelfs meer.

Ook Google heeft laadtijd hoog in het vaandel staan. In de praktijk betekent dit dat je met een lagere laadtijd hoger in de zoekresultaten staat en minder hoeft te betalen voor je Adwords-advertenties. Hoe dit werkt leggen we in de whitepaper uit.

Welke investering moet je doen?

Hoewel hosting een enorme invloed heeft op het commercieel succes van de organisatie, ben je als marketeer of e-commercemanager op dit punt afhankelijk van anderen. Des te belangrijker is het dat je het in handen legt van iemand waar je vertrouwen in hebt. En dat juist dàt heb je wel in de hand, of je zou er meer betrokken bij kunnen/moeten zijn.

Waar je op moet letten bij het kiezen van een juiste hosting’partner’ (want dat zou het voor professionele organisaties zeker moeten zijn), leggen we uit in de whitepaper. We laten concreet zien hoe een hostingprovider ervoor kan zorgen dat je website altijd online, veilig en snel is. Een kleine blik achter de schermen dus. Eentje waarmee je op zoek kunt naar de hostingprovider die het beste bij jouw wensen en eisen past.

 

Meer weten over dit onderwerp? Download de gratis whitepaper hieronder.

Scan je eigen Magento shop op veiligheidslekken