De toekomst van de checkout voor webshops: 10 trends

Net als in een fysieke winkel willen mensen ook in een webshop snel hun aankoop kunnen voltooien. Het aanbieden van een snelle en soepele checkout is daarbij van het grootste belang. De praktijk leert namelijk dat een stroeve, onduidelijke of te ingewikkelde checkout (te veel stappen) een belangrijke oorzaak is voor verlaten winkelmandjes.
Gelukkig zijn er wel verschillende maatregelen die je kunt doorvoeren om je bezoekers fluitend hun product(en) te laten afrekenen. In dit artikel zetten we de belangrijkste checkout-trends die we bij onze klanten zien voor je op een rij.

Trend 1: zo min mogelijk stappen

De meeste klanten rekenen graag snel af zonder eerst een hele reeks pagina’s te moeten doorlopen. Elke stap in de checkout is dus een mogelijk afhaakmoment. Bij veel succesvolle en populaire webshops is de checkout daarom verdeeld in een beperkt aantal logische stappen. Laat de koper daarbij altijd weten bij welke stap hij is aangekomen en maak het mogelijk om een stap terug te gaan. Zorg er wel voor dat in dat geval alle gegevens behouden blijven. Alles nog een keer moeten invullen is namelijk een afhaakmoment van de eerste orde.

Je kunt een checkout zelfs nog sneller en gestroomlijnder maken door een one page checkout aan te bieden. Hierdoor krijgt een klant maar één pagina te zien en kan hij gelijk afrekenen en de bestelling voltooien. Handig, want zo weet de shopper direct waar hij aan toe is en wat hij moet doen om de aankoop af te ronden. Houd de informatie die je van de bezoeker vraagt kort en bondig. Gemakkelijk voor jou en een prettige e-commerce-ervaring voor de koper.

Trend 2: toon gelijk de verzendopties en -kosten

Het is een herkenbare en regelmatig opduikende irritatie: webshops die het product waar je zo naarstig naar op zoek bent voor een aantrekkelijke prijs aanbieden, maar tijdens het afronden van de transactie nog met allerlei bijkomende kosten op de proppen komen. Probeer dit te voorkomen door al voor het uiteindelijke checkoutmoment duidelijkheid te bieden over bijkomende verzendkosten en beschikbare verzendopties. Veel webshops noemen verzendkosten pas op het eind om goedkoper te lijken dan de concurrentie. Geen goed idee, want een klant die zich bij de neus genomen voelt zal niet meer gauw terugkomen…

In het verlengde hiervan is het ook altijd handig om al voor de checkout een compleet winkelmandje te tonen, inclusief korte productbeschrijvingen, foto’s, btw-bedragen en de verzendkosten. Hierdoor komt de klant niet voor verrassingen te staan en is de kans groter dat hij de aankoop daadwerkelijk afrondt. Dit lijkt heel simpel, maar veel webshops gaan op dit vlak al behoorlijk in de fout door geen goede bevestiging of slechts een piepkleine animatie te tonen. Het is vaak ook een goed idee om verzendinformatie nog in een kort, extra tekstblokje onderaan de checkout te vermelden.

Trend 3: kopen op een ander moment

Sommige klanten vullen hun mandje wel al tijdens een eerste bezoek, maar stellen hun aankoop in de praktijk nog even uit. Steeds meer webshops spelen hier handig op in door de checkout te voorzien van een mogelijkheid om de aankoop op een later tijdstip alsnog af te ronden. Dit kan bijvoorbeeld door klanten de kans te geven om het gevulde winkelmandje op te slaan of door te sturen naar hun mailadres.

Trend 4: flexibiliteit met betaalwijzen en verzendmethoden

Niet iedereen heeft een creditcard, terwijl ook niet elke klant op werkdagen in de gelegenheid is om een bestelling thuis in ontvangst te nemen. Experts adviseren daarom om tijdens de checkout altijd meerdere betaalmogelijkheden (iDeal, bankoverschrijving, PayPal etc.) en verzendopties (bijvoorbeeld het verzenden van de bestelling naar het werkadres van de koper) aan te bieden.

Trend 5: Veiligheid en vertrouwen wordt nog belangrijker

De uit de conversiepsychologie bekende term minimization of perceived risk stelt dat een veilige webshopomgeving risico en onzekerheid wegneemt en de klant ervan overtuigt dat hij zijn bestelling te allen tijde in goede orde zal ontvangen. Door je checkoutomgeving (of hele webshop) te voorzien van een SSL-certificaat, kweek je dit vertrouwen en vergroot je de kans op succesvolle conversie. Met de toename van cybercrime en het steeds grotere aandeel van webshops in de totale winkelervaring, zal de noodzaak van een veilige en betrouwbare site de komende jaren alleen maar toenemen.

Informeer de koper op pagina’s waar persoonlijke gegevens moeten worden ingevoerd ook over de privacy policy die je hanteert. Het kan ook helpen om je shop te laten verifiëren door een derde partij (denk aan thuiswinkel.org of Verisign). Door het verificatielogo op elke pagina te plaatsen, win je het vertrouwen van de koper.

Trend 6: Het belang van een goede visuele hiërarchie

Het lijkt een kleinigheid, maar de positionering van de knop met ‘rond je aankoop af’ of ‘complete checkout’ is volgens e-commercesite Clickz erg belangrijk. Deze call to action fungeert namelijk als een belangrijk signaal. Idealiter vind je zo’n tekst zowel boven als onder het winkelmandje. Apple doet dit bijvoorbeeld heel goed door gebruik te maken van veel witruimte. Hierdoor vallen de buttons die de calls to action illustreren extra goed op.

Trend 7: verplichte registratie is niet populair

Als je eenmaal een nieuwe klant hebt, wil je hem ook behouden. Daarom kiezen veel webshops voor een verplichte registratie. Veel kopers zijn hier echter terughoudend mee, zeker als het mensen betreft die slechts een eenmalige aankoop willen doen. Volgens onderzoek van Econsultancy breekt zelfs een op de vier klanten het bestelproces vroegtijdig af als registreren een verplichting is.

De checkout van de toekomst geeft klanten dan ook de mogelijkheid om iets te kopen zonder dat ze zich eerst hoeven te registreren. Na het completeren van de checkout kun je ze altijd nog de optie aanbieden om een account aan te maken (Lowe’s hanteert bijvoorbeeld deze methode). Zeker na een geslaagde en prettige winkelervaring groeit de kans dat de koper dit alsnog doet. Bovendien kom je op die manier als webwinkel een stuk minder opdringerig over.

Trend 8: duidelijke invulvelden

Duidelijke en overzichtelijke invulvelden die ingebed zijn in een duidelijke structuur vormen meer en meer de norm. Experts adviseren om het aantal verplichte velden binnen de perken te houden. Zorg er ook voor dat de lengte van de invulvelden overeenkomt met de veldwaarde. Voor een huisnummer reserveer je minder ruimte dan voor een achternaam of straatnaam. Door het gebruik van tab-toetsen te ondersteunen, wordt het navigatieproces voor de gebruiker vereenvoudigd. Probeer ook te visualiseren hoe lang de checkout duurt en bij welke stap de klant is aanbeland.

Trend 9: weg met onnodige gegevens

Vraag klanten niet het hemd van het lijf, maar informeer alleen naar gegevens die wezenlijk zijn voor het bestel- en verzendproces. Informatie zoals de geboortedatum is eigenlijk irrelevant. Hier moet je hooguit in een optioneel veld (bijvoorbeeld om de klant te kunnen verrassen met een speciale verjaardagsaanbieding) naar vragen.

Trend 10: minder overbodige informatie

Afleidende informatie of extra content (blogartikelen, aanbiedingen, links naar andere sites of producten) op het moment dat de klant is aanbeland bij de checkout is volgens BigCommerce niet in trek. Verzeker je er vooral van dat bezoekers gefocust blijven op waar ze in de checkoutfase mee bezig zijn: het plaatsen van de bestelling.

Conclusie

De bovenstaande trends wijzen je al gedeeltelijk de weg bij het optimaliseren van de checkout op jouw webshop. Het belangrijkste is dat je de klant centraal stelt bij het ontwerpen van het checkoutproces. Vermijd overbodige zaken en invulvelden, beperk het aantal stappen, geef heldere en duidelijke informatie en kies voor een optionele registratie. Een soepele checkout werkt fijner voor beide partijen: de klant verlaat je webshop met een plezierige winkelervaring, en jij als webshopeigenaar hebt een hogere conversie en meer herhaalaankopen.

 

 op

Floor zorgt ervoor als marketingmedewerker dat er elke week weer nieuwe content op de Byte blog klaar staat. Met één been nog in de schoolbanken, is Floor tegelijkertijd hard bezig haar master in Digital Business aan het afronden. Gelukkig blijft er nog genoeg tijd over voor al haar borrels bij de roeivereniging. Voor het roeien heeft ze geen tijd meer.