Varnish & Topdierenshop: een conversiestijging van 224%!

Om optimale omzet uit je Magento shop te halen is een combinatie met Varnish bijna niet meer weg te denken. Mitchel Geerts, eigenaar van Topdierenshop.nl, nam met zijn Magento shop de stap richting Varnish en behaalde verbazingwekkende resultaten: een omzetstijging van 171% en een conversieverhoging van 224%. Mitchel: “Het heeft flink wat werk gekost, maar het was de investering meer dan waard!”.
Hoe die hoop werk eruit ziet weet Erik van Rijn maar al te goed. Hij was het technische brein achter de Varnish implementatie voor Topdierenshop.nl. We vroegen hem naar zijn bevindingen, valkuilen en adviezen.

De wens: een stabielere en snellere webshop

Erik: “In het begin van 2014 introduceerde Byte Varnish op haar Magento platform. Ik was op dat moment al met SupportDesk aan het werk voor Topdierenshop.nl. De shop draaide goed maar bestond uit veel plugins, extensies en een zwaar template. Die toeters en bellen zorgden ervoor dat Mitchel gemakkelijk met zijn shop kon werken, maar dit maakte de shop enorm traag. Mitchel wilde zijn shop stabieler en sneller maken om zo betere business binnen te halen. Op dat moment had hij twee keuzes; óf je stript je shop en gooit alle extensies en plugins eruit óf je gaat aan de gang met Varnish. Natuurlijk is het het einddoel om dit alle twee voor elkaar te krijgen maar Varnish leek ons een goede eerste stap.”

“Als developer moet je het eigenlijk eens durven, Varnish aanzetten, desnoods op een dev server en kijken wat het met je shop doet.”

Varnish leek een black box

Erik: “Na de start liep ik er vrij snel tegen aan dat Varnish een redelijke “black box” voor me is. Magento ken ik ondertussen als de binnenkant van mijn eigen broekzak. Varnish was daarentegen relatief nieuw voor me. Begrijp me niet verkeerd, Varnish is zelf niet erg ingewikkeld, maar toch zorgt gebrek aan ervaring dat je veel tijd kwijt bent met het uitzoeken van onbekende problemen. Op zulke momenten is het fijn als er veel documentatie is om je op weg te helpen. Omdat we aan de vroege kant waren met het werken met Varnish heb ik die documentatie op redelijk wat momenten gemist. Als je tegen problemen aanloopt moet je de oplossingen uit eigen ervaring en gevoel halen. Je hebt weinig om op terug te vallen, en dat terwijl Varnish over het algemeen geen out-of-the-box oplossing is. Heb je een rare Ajax Cart in je Magento installatie? Of gekke plugins? Dan is de kans groot dat je nog wat werk moet verrichten om Varnish foutloos te laten draaien. Uitvogelen hoe je dat fixt, daar gaat veel tijd in zitten. Gelukkig heeft Turpentine een grote en actieve community. Daar kan je veel vragen kwijt. Daarnaast is de hoeveelheid documentatie over de implementatie van Varnish in Magento de laatste tijd flink toegenomen. ”

Een klein maar tijdrovend probleem met dynamische blokken

Erik: “Een goed voorbeeld van iets dat me veel nutteloze tijd heeft gekost was een probleem waarbij dynamische blokken niet dynamisch werden aangepast. Wat bleek? In de layout file van Turpentine, turpentine_esi.xml, geef je aan welke blokken dynamisch ingevuld moeten worden. Tegelijkertijd geef je in de layout files van je template aan welke blokken “gereset” moeten worden van de standaard Magento layout, door unsetChild toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat je die blokken zodanig gereset worden, dat de waarden die Turpentine heeft meegestuurd om het blok dynamisch te maken óók gereset worden. Ik heb letterlijk úren gezocht in de local.xml van het template om daar achter te komen, terwijl het eigenlijk maar 5 minuten werk zou moeten zijn.”

“Juist voor de middelgrote webshops, met een redelijke omzet, is het werken met Varnish het zeker waard!”

Durf het gewoon!

Erik: “Als je Varnish installeert werkt de eerste 90% vrijwel direct. De basis van je Magento installatie is namelijk geheel geschikt is voor Varnish. Je ziet daarom na de installatie al meteen wat voor snelheidswinst het jou kan opleveren. Het is die laatste 10% die je moet finetunen om Varnish perfect te krijgen die het meeste tijd kost. Als developer moet je het eigenlijk eens durven, Varnish aanzetten, desnoods op een dev server en kijken wat het met je shop doet. Dan krijg je direct bewijs van hoe snel het kan zijn. De meeste developers zullen daar kriebels van krijgen om er verder mee aan de slag te gaan om die optimale snelheidswinst te pakken.”

topdierenshop met Varnish
Een daling van 10 seconden naar 1 seconden voor topdierenshop.nl

Geen vast prijskaartje weerhoudt veel ontwikkelpartijen te beginnen

Erik: “Helaas zie je dat veel ontwikkelpartijen niet de stap (durven) zetten naar Varnish. Ik denk dat dit enerzijds komt doordat er genoeg standaard Full Page cache oplossingen voor Magento zijn die redelijk snel werken en ook voor redelijke snelheidswinst zorgen. Anderzijds omdat het kiezen voor Varnish en Turpentine vaak lastig is omdat je weet dat het veel tijd gaat kosten, maar je niet precies weet hoeveel. Dit zorgt ervoor dat ontwikkelpartijen dus geen vast prijskaartje kunnen hangen aan het werk met Varnish, wat ze vervolgens weer tegenhoudt om er mee te beginnen. Daarentegen zijn er wel Full Page cache oplossingen waarbij je vrijwel zeker kunt zeggen dat het binnen twee weken helemaal werkt. Je behaalt minder verbluffende snelheidsresultaten, maar je hebt wel zekerheid.”

“Met Varnish behaalt je Magento shop snelheden waar je nu alleen nog maar van kunt dromen.”

Juist voor middelgrote webshops is Varnish interessant

Erik: “Wat me opvalt is dat de webshops die nu voor Varnish kiezen enorm veel traffic draaien. Dit zijn de shops waarvoor snelheid en stabiliteit een topprioriteit is omdat ze een gigantische omzet draaien. Toch zijn het juist de middelgrote webshops, met een redelijke omzet, die het advies van hun bouwpartij moeten krijgen om met Varnish aan de slag te gaan. Voor die shops, en die bouwpartijen, is het werken met Varnish het zeker waard!“

Erik: “Ik adviseer dan ook alle webshopeigenaren om niet te zuinig te zijn met het geld dat je uitgeeft aan webshopverbeteringen als Varnish. Webshopeigenaren lijken soms te vergeten dat je webshop dé plek is waar je inkomsten binnenkomen. Bijvoorbeeld met Kerst of Sinterklaas, het is dan topprioriteit dat je shop altijd snel, stabiel, en het allerbelangrijkste, online blijft! Webshopeigenaren lijken niet te weten dat Varnish niet alleen voor enorme snelheidswinst zorgt, maar dat dit er ook voor zorgt dat je webshop gigantisch meer trafficload aan kan. Met Varnish zorg je ervoor dat je tijdens de kerstdagen misschien geen extra capaciteit hoeft te kopen om die extra bezoekers aan te kunnen. Natuurlijk kan het een flinke investering zijn maar het is het driedubbel waard! Kijk maar naar de resultaten van Mitchel; conversieverhogingen van 224% en een omzetstijging van 171%. Wie wil dat nou niet voor zijn webshop?”

Developers, ga aan de slag!

Erik: “Ik druk andere developers dan ook op hun hart om er mee aan de slag te gaan. Probeer het uit, maar begrijp dat het je wel tijd gaat kosten. Het is de moeite helemaal waard. Met Varnish behaalt je Magento shop snelheden waar je nu alleen nog maar van kunt dromen. Een belangrijke tip die ik developers wil meegeven is om te zorgen dat je een goede sparringspartner hebt. Iemand met wie je goed kunt overleggen als je tegen een probleem aanloopt.”

“Het was het helemaal waard!”

Eigenaar van topdierenshop.nl Mitchel Geerts is ook erg blij de investering te hebben aangedurft.
Mitchel: “We waren één van de eerste die met Varnish aan de slag gingen toen het beschikbaar werd gemaakt bij Byte. Daarnaast bestaat onze shop uit redelijk veel modules. Dit samen zorgde ervoor dat de investering in Varnish best groot was maar het was het helemaal waard! We hebben de afgelopen maanden ook hard gewerkt aan Topdierenshop.nl door tijd te steken in marketinguitingen en dankzij Ivan Chepurnyi is het sinds kort ook gelukt om met Sphinx Search op Hypernode de shop te versnellen. Dankzij de inspanningen van Erik en Ivan zijn we van een gemiddelde laadtijd van 10 seconden gedaald naar 1 seconden. Alle acties hebben meegeholpen bij het behalen van deze fantastische resultaten. Ik dank iedereen die hier hard aan heeft meegewerkt!”

 

 

 op

Jonna versterkte tot augustus 2016 het marketing- en communicatieteam door te schrijven over nieuwe online ontwikkelingen, onze klanten, partners en producten. Als verantwoordelijke voor alle informatie op de website zorgde ze ervoor dat dit altijd actueel en aantrekkelijk blijft. Ze houdt enorm van grapjes, muziek en beulen in de sportschool maar wordt het meest gelukkig van een gezellige vrijmibo op het dakterras van Byte.