Waarom alle webwinkeliers een app zouden moeten hebben

Steeds meer partijen gebruiken naast hun Magento webshop ook een mobiele app om een volledige klantervaring te bieden. Maar is zo’n app eigenlijk ook interessant als je al een goede responsive mobiele webshop hebt? En waar moet je aan denken bij het lanceren van een app?

Een gastblog van Julia Kuin, Digital Content Creator bij app-specialist JMango360

 

De gemiddelde persoon checkt zijn telefoon zo’n 220 keer per dag. Hij komt al snel tevoorschijn als iemand zich verveelt, over zijn weekend vertelt of wilt laten zien welke zonnebril hij of zij wilt kopen. Volgens Google gebruikt zelfs een kwart van alle gebruikers op een gemiddelde dag alleen nog maar zijn smartphone. Met dit in gedachten loop je dus veel potentiële klanten mis als je mobiele gebruikers niet (goed) bereikt. Daarom lees je in dit blog hoe webwinkeliers het volledige potentieel halen uit hun mobiele verkeer met een app.

De geschiedenis herhaalt zich

Twaalf jaar geleden was de vraag voor webwinkeliers: heb ik een webshop nodig als ik al een goedlopende winkel heb? Die vraag kunnen we tegenwoordig beantwoorden, maar de volgende dient zich alweer aan; wat is de toevoeging van een app als ik een webshop heb?

Er is een duidelijke groei in het percentage van transacties die via mobiele telefoons worden gedaan. In 2013 was mobiel verkeer verantwoordelijk voor maar 13% van alle transacties. In 2016 is dat gestegen naar bijna 40%, en deze lijn zet zich voort nu steeds meer mensen het voordeel inzien van mobiel shoppen [1]. Webwinkeliers die meteen inspelen op dit gedrag plukken daar de vruchten van. Dat was destijds ook zo met de verschuiving van shoppen in een winkel naar online webshop. Vandaag de dag draait het om hoe snel webwinkeliers inspringen op de trend van mobiel winkelen.

Maar waarom eigenlijk een app als je al een mobiele webshop hebt en willen consumenten liever shoppen binnen apps?

Apps bieden de beste user experience

Apps zijn interessant voor elke retailer die zichzelf serieus neemt. Ze bieden een betere user experience en zijn hiermee een goed medium om je branding te versterken. Vooral winkeliers die veel herhaalaankopen krijgen zien een groei in conversie. In sectoren als fashion, cosmetica, elektronica, fast moving consumer goods (FMCG) en B2B zijn apps standaard aan het worden.

User experience is misschien wel de belangrijkste reden dat consumenten liever binnen een app winkelen dan op een mobiele website. Een app kent kortere laadtijden doordat informatie op je telefoon wordt opgeslagen. Hierdoor kost bijvoorbeeld producten bekijken veel minder tijd. Dit is belangrijk omdat 1 seconde vertraging al zorgt voor een reductie van 7% in conversie.

Voor een snelle checkout is deze laadtijd van groot belang. Verder is het afrekenproces een stuk korter dan op mobiele sites. De gebruiker blijft altijd ingelogd waardoor hij nooit opnieuw zijn betaal- en adresgegevens hoeft in te voeren. Een one-click-checkout is hiermee ineens binnen handbereik. Door deze geweldige user experience is de conversie van apps 3 keer hoger dan mobiele sites.

Bron: Criteo (2016)

Apps maken van klanten trouwe merkfans

Dat komt doordat je met een app veel beter top-of-mind blijft bij je klanten. Niet alleen is je app-logo altijd in beeld wanneer iemand zijn telefoon ontgrendelt (zo’n 220 keer per dag). Ook kun je met een app push berichten versturen en deze toespitsen op het gedrag van je klant. Deze berichten worden 90% van de keren geopend, een groot verschil met een schamele 20% open rate van emails. Als je dit spelletje helemaal wilt uitspelen, kun je nadenken over het versturen van gesegmenteerde push berichten. Dit zijn berichten die zijn toegespitst op het gedrag van een bepaalde groep van jouw klanten, bijvoorbeeld iedereen die in de afgelopen maand een zomerjurk heeft gekocht. Deze ‘segmented push notifications’ converteren 3x beter dan generieke push berichten.

Denk maar eens na wat jij doet als je een push notification van je favoriete merk krijgt.

Iedereen die actief is binnen eCommerce weet het wel: een nieuwe klant binnenhalen kost 7x meer geld dan een bestaande klant te behouden. Onderzoek wijst uit dat first time klanten door een app 2x sneller terugkomen binnen 30 dagen dan met een mobiele webshop [2]. Als jij een retailer bent met veel herhaalaankopen is een app voor jou het meest winstgevende kanaal.

Apps zijn nu ook betaalbaar voor het MKB

Eerder waren apps alleen binnen handbereik voor giganten zoals Amazon die tonnen te besteden hebben om een custom made app te laten bouwen. Hoewel niet elk bedrijf dezelfde hoge eisen heeft als een Amazon, kost een custom made app al gauw minimaal €50.000 (€25.000 per operating system, zoals iOS of Android).

Om apps ook binnen handbereik van MKB-bedrijven te stellen, heeft JMango op basis van SaaS technologie een platform gemaakt waar deze grote budgetten niet nodig zijn. Vergeet eindeloze ontwikkelingsprocessen en code schrijven.

De innovatieve plugin van JMango360 installeer je op de backoffice van je webshop, waardoor al je producten, prijzen en teksten geïmporteerd worden naar de app builder van JMango360.
Met een paar minuten is jouw webshop omgezet naar een app, die je heel gemakkelijk met een drag & drop tool in het platform van JMango kunt gaan designen. Pas als je helemaal tevreden bent, en je de app wilt publiceren in de app stores, betaal je maandelijks of jaarlijks lage abonnementskosten. Dit kan al vanaf €165,- per maand. Het team van JMango360 staat tijdens elke stap voor je klaar om je te helpen tijdens het installeren, designen, publiceren en promoten van de app. Omdat de app geïntegreerd is met je Magento shop, gaat het managen van de app bijna vanzelf: elke order die in de app binnenkomt, wordt automatisch ingeschoten in je backoffice.

Wil je graag een demo, zodat je in een paar minuten een voorbeeld van je eigen app kunt zien? Meld je dan hier aan.

 op

Merel is contentmarketeer en communicatiespecialist. In haar dagelijkse werkzaamheden stort ze zich vol enthousiasme op het schrijven van interessante content, het organiseren van evenementen en de communicatie van Byte. Buiten het werk staat Merel het liefst in de kroeg, op het voetbalveld of hangend op de bank voor een goede film of serie.