Administratieve wijzigingen kunnen uitsluitend worden doorgegeven via het Service Panel of via een aangetekende brief. We doen dit vanwege veiligheidsoverwegingen. In dit artikel leggen we uit hoe je je klantgegevens kunt wijzigen.

Waarom wijzigen via het Service panel of brief?

Om identiteitsdiefstal en fraude te voorkomen verwerken we bepaalde wijzigingen alleen als de klant geïdentificeerd/geautoriseerd is. Inloggen op het Service Panel met een klantnummer en wachtwoord is zo’n autorisatie. Wij voeren geen wijzigingen uit naar aanleiding van een e-mail of telefoontje, omdat we dan niet zeker weten dat het verzoek van de klant komt.

In het geval van wijzigingen doorgeven via een brief dient er identificatie worden voorgelegd:

  • Bedrijf: kopie KvK + ID tekenbevoegd persoon (foto en BSN nummer mag niet zichtbaar zijn)
  • Particulier: Kopie ID contactpersoon ((oto en BSN nummer mag niet zichtbaar zijn)

Zonder de juiste documentatie kunnen wij wijzigingen niet verwerken.

Wijzigen van je klantgegevens

Je klantgegevens vind je in je Service Panel door naar Mijn gegevens te gaan rechtsboven onder je klantnummer.

Kun je niet inloggen op je Service Panel? Wijzig dan je wachtwoord door onderaan op ‘wachtwoord’ te klikken op de inlogpagina.

Account wachtwoord wijzigen

De eerste optie die je te zien krijgt in je Service Panel onder Mijn gegevens is het wijzigen van je klantaccount wachtwoord. Je wachtwoord biedt toegang tot je klantaccount en in het geval van een hostingpakket ook FTP en SSH toegang indien je Technisch Beheerder bent.

Tenaamstelling wijzigen

De tenaamstelling kan de naam van een bedrijf zijn, maar ook de naam van een particulier.
Wanneer je je tenaamstelling wijzigt wordt ook de juridisch eigenaar van je domeinnamen gewijzigd. Byte is daarom ook verplicht de wijziging door te geven aan het Domeinnaam Register.

Voor sommige extensies worden er kosten in rekening gebracht wanneer de Registrant van een domeinnaam wordt gewijzigd. Een overzicht van die kosten vind je op de pagina met alle beschikbare extensies. Hieronder vind je een stappenplan over het wijzigen van je tenaamstelling:

  • Log in op het Service Panel.
  • Klik op je klantaccount rechtsboven het scherm.
  • Kies in het menu voor Mijn gegevens.
  • Bij het blok Tenaamstelling klik je op de knop Wijzigen.
  • Maak een keuze uit de vier opties:
    • Wijzig tenaamstelling: In het geval van een wijziging in de bedrijfsnaam
    • Overname van uw bedrijf: In het geval van een overname van je bedrijf door een ander bedrijf
    • Omzetten zakelijk < – > particulier: In het geval er bijvoorbeeld een klantnummer in eerste instantie is aangevraagd als particulier en je vervolgens een bedrijf hebt gestart en je je klantnummer hieraan wilt koppelen
    • Overdragen domein(en): In het geval dat alle domeinnamen onder het klantnummer overgedragen moeten worden aan een ander klantnummer
  • Volg de verdere instructies op.
  • Vink de “Ik begrijp/verklaar”vakjes aan.
  • Voer ter verificatie je klantwachtwoord in.
  • Klik op de knop akkoord.

Contactgegevens wijzigen

Hier wijzig je je adres, telefoonnummer en contactpersoon (indien bedrijf). Kijk hieronder hoe je deze gegevens kunt wijzigen:

  • Log in op het Service Panel.
  • Klik op het klantaccount rechtsboven het scherm.
  • Kies het menu Mijn gegevens.
  • Bij het onderste blok Contactgegevens klik je op de knop Wijzigen.
  • Voer de juiste gegevens in.
  • Klik op de knop Opslaan.

Klant e-mailadres wijzigen

Deze wijziging betreft een juridische wijziging van het contract en de registraties bij Byte. Het klant e-mailadres biedt toegang tot het klantaccount en vaak dus ook tot de domeinnamen. Byte is daarom bijzonder strikt en secuur in deze wijziging.

Voor het wijzigen van je centrale Klant e-mailadres zijn er twee mogelijkheden. Wanneer je met je inloggegevens kunt inloggen op het Service Panel kies je voor optie 1 en wanneer je geen toegang tot het Service Panel hebt, kies je voor optie 2.

Via het Service Panel

Met je inloggegevens kun je je e-mailadres op het Service Panel zelf wijzigen. Nadat je hier bent ingelogd verschijnt er een overzicht van je domeinna(a)m(en). Rechtsboven het scherm kun je op je klantaccount klikken, waardoor er een aantal opties verschijnen. Voor het wijzigen van je e-mailadres, kies je dus voor Mijn gegevens. Onderaan in het blok Contactgegevens klik je op wijzigen. Zie ook hierboven bij: Contactgegevens.

Schriftelijk

Wanneer je niet meer kunt inloggen op het Service Panel en geen toegang hebt tot het centrale klant e-mailadres, kun je enkel schriftelijk een nieuw e-mailadres aan Byte doorgeven. Omdat het e-mailadres toegang geeft tot het hele klantaccount, zijn we heel voorzichtig met het wijzigen ervan. Byte wijzigt daarom geen e-mailadres op basis van een e-mail of telefoontje vanwege veiligheidsoverwegingen.

Wanneer je dus geen toegang hebt tot het Service Panel dien je gebruik te maken van het formulier PDF Wijziging E-mailadres

Let op! Voor een wijziging van je e-mailadres via optie 2 moet je je identificeren:

  • Bedrijf: kopie KVK en identificatie tekenbevoegd persoon (foto en BSN nummer mag niet zichtbaar zijn).
  • Particulier: kopie identificatie (foto en BSN nummer mag niet zichtbaar zijn).

Let op! Het formulier en je identificatie worden grondig gecontroleerd. Byte is bijzonder strikt met deze wijziging en zal deze gegarandeerd afkeuren als ze niet volledig wordt ingediend.

Wijzigingen pakket

Wijzigingen van je pakket en de verschillende klantrelaties/rollen voor het beheren van een domeinnaam kunnen enkel en alleen via het Service Panel gedaan worden.

Kun je niet inloggen op je Service Panel? Wijzig dan je wachtwoord door onderaan op ‘wachtwoord’ te klikken op de inlogpagina.

Up- en Downgraden

In het artikel Hostingpakket upgraden of downgraden kun je alles lezen over het up- of downgraden van je pakket wanneer je bijvoorbeeld meer of juist minder ruimte nodig hebt.

Bij een up- of downgrade start er een nieuw contracttermijn en ontvang je een nieuwe factuur op de eerste werkdag van de maand. Een pakket upgraden kan door de Contractant worden gedaan via het Service Panel:

  1. Log in op het Service Panel.
  2. Na het inloggen zie je een lijst met alle domeinnamen die je bij Byte hebt/beheert.
  3. Klik op de desbetreffende domeinnaam waarvan je het pakket wilt wijzigen
  4. Kies in het tabblad Administratief voor ‘Pakketbeheer’
  5. Klik op de button ‘Wijzigen’ achter ‘Pakkettype’
  6. Je komt nu op een pagina met een overzicht van je huidige pakket met daarnaast het overzicht van de specs van het nieuwe pakket wat je selecteert bij ‘pakket’ *.
  7. Heb je het juiste pakket geselecteerd, ga dan akkoord met de voorwaarden en klik op “Pakket aanpassen”. Je pakket is nu gewijzigd.

* Wil je een ander pakkettype, bijvoorbeeld van Magento naar Clusterhosting? Wijzig dit dan bij “Pakkettype”. Voor Hypernode klanten: wil je een andere omgeving, bijvoorbeeld van Development naar Productie? Wijzig dit dan bij “Omgeving”. 

Staat je pakket er niet tussen onder “Pakket”? Dan wil je waarschijnlijk up- of downgraden naar een ander pakkettype (type pakketten zijn: Magento hosting, Cluster hosting, Domeinregistratie en Managed Cluster hosting). Switch tussen verschillende typen hosting achter pakkettype bovenaan de tabel.

Klantrollen beheren

In geval van een naamswijziging dien je deze procedure ook te volgen
Voor domeinnamen die bij Byte zijn geregistreerd bestaan er drie klantrelaties/rollen:

  1. Registrant (eigenaar van de domeinnaam)
  2. Contractant (degene die de rekeningen betaalt)
  3. Technisch Beheerder (die samen met de Contractant instellingen kan wijzigen).

Zie de pagina Service Panel Rollen voor meer informatie over de klantrelaties/rollen Registrant, Contractant of Technisch Beheerder.

Wijzigingen met betrekking tot de verschillende Service Panel Rollen kun je doorgeven via het Service Panel. We kunnen deze wijzigingen helaas niet naar aanleiding van een e-mail/brief uitvoeren. Ook al is de wijziging soms klein of voor de hand liggend (van privépersoon naar bedrijf, of vice versa), het is een andere juridische entiteit en dus zijn er aanvullende stappen nodig. Hieronder vind je een stappenplan om klantrollen te wijzigen:

Contractant en/of Registrant wijzigen

Deze wijziging geldt voor één domeinnaam.

  • Nadat je bent ingelogd op het Service Panel verschijnt er een overzicht van je domeinna(a)m(en). Klik op de desbetreffende domeinnaam, vervolgens op de knop Contractant/Registrant wijzigen.
  • Vul bij stap 1 het klantnummer in van de nieuwe Contractant en/of Registrant achter “Ik wil een rol overdragen aan klant”. Indien de nieuwe Contractant en/of Registrant nog geen klant is bij Byte (of wanneer de naam van de Registrant gewijzigd dient te worden), dient er eerst een nieuw klantaccount aangemaakt te worden.
  • Vink vervolgens bij Stap 2 aan welke rol(len) er overgenomen dienen te worden. Zet bij Stap 3 een vinkje onder het kopje Verificatie. Klik dan op ‘Wijziging starten’.
  • Er zal nu een e-mailtje worden gestuurd naar de nieuwe Contractant en/of Registrant waarop akkoord moet worden gegeven. Nadat de nieuwe Contractant en/of Registrant akkoord gaat zal de wijziging worden uitgevoerd.

Let op! Wanneer je een pakket hebt opgezegd en hierna de rol van Contractant wijzigt/overdraagt, dan zal de opzegging ook ongedaan gemaakt worden en start er een nieuw contracttermijn. Had je eerst een gratis pakket, dan wordt deze aangepast naar een betaald pakket.

Technisch Beheerder wijzigen

  • Nadat je bent ingelogd op het Service Panel verschijnt er een overzicht van al je domeinna(a)m(en). Klik op de desbetreffende domeinnaam, vervolgens op de knop Technisch beheerder wijzigen.
  • Vul achter ‘Beheerder nummer of domein’ het klantnummer in van de nieuwe Technisch Beheerder.
    • Indien de nieuwe Technisch Beheerder nog geen klant is bij Byte, dient deze eerst als nieuwe klant te worden aangemeld. Een klantnummer is namelijk nodig voor de overdracht.
    • Indien je ingelogd bent als Contractant, kun je de beheerrechten aan een ander toewijzen en terug nemen. Als Technisch Beheerder kun je alleen de rechten terug geven aan de Contractant.
  • Vink aan of je alleen de desbetreffende domein wilt overdragen, of al je domeinen. Klik vervolgens op de button ‘Geef rechten’.

Pakket en/of domeinnaam opheffen/Opzeggen

Je kunt je pakket per direct of per einde contracttermijn opzeggen. Als je per direct opzegt, komt alles te vervallen. Wil je je domeinnaam en website verhuizen? Kies dan voor Per einde contractdatum opzeggen.

Opzeggen via het Service Panel

Het opheffen van een domeinnaam/pakket kun je via het Service Panel doen. Hieronder staat beschreven hoe je dit kunt doen:

  1. Log in op het Service Panel
  2. Klik op de desbetreffende domeinnaam in je domeinnamen overzicht (klik op “Alles uitklappen” om alle domeinen weer te geven).
  3. Klik op het tabblad Administratief en daarna op opzeggen.
  4. Kies de manier van opzeggen; Per Direct of per einde contractdatum
  5. Vul je klantwachtwoord in en vink “Ik weet zeker dat ik wil opzeggen” aan
  6. Geef ons graag aan waarom je hebt opgezegd. Jouw feedback is belangrijk voor ons!
  7. Klik op de button “Opzegging afronden” nadat je feedback hebt gegeven

Let op!

  • De opheffing dient 30 dagen voor de verlenging van het contract te worden doorgegeven.
  • We kunnen opheffingen helaas niet naar aanleiding van een e-mail uitvoeren.

Opzeggen per brief

Volgens onze reguliere procedures dien je op te zeggen via ons Service Panel, maar je kunt ook opzeggen middels een brief. Deze opzegging verwerken wij echter alleen als je onderstaande identificatiebewijzen meestuurt.

Bedrijf:

  • Recente kopie van inschrijving bij de KVK.
  • Kopie van geldig identificatiebewijs van een tekenbevoegd persoon binnen de organisatie (foto en je BSN nummer mogen niet zichtbaar zijn).

Particulier:

  • Kopie van geldig identificatiebewijs (foto en je BSN nummer mogen niet zichtbaar zijn).

We begrijpen dat het opzeggen via brief extra werk kost. Toch vragen we erom, omdat het zeer eenvoudig is om te frauderen met een e-mailadres of telefoontje. We zijn hier streng in, omdat er helaas domeinen op deze manier overgenomen worden door cybercriminelen of concurrenten van onze klanten.

Daarom vragen we je om een geldig identificatiebewijs. Iedereen kan een KVK-uittreksel verkrijgen. Een kopie van een identificatiebewijs is echter lastiger.

Openstaande facturen na opzeggen

Openstaande facturen dienen te worden voldaan. Byte kan helaas geen uitzonderingen maken op deze regel. Wél kunnen klanten het contract na betaling van de factuur direct opzeggen of downgraden.

Opzegging annuleren

Mocht je een pakket opgezegd hebben en deze opzegging ongedaan willen maken, dan kan dat via ons Service Panel. Voorwaarde hierbij is dat het pakket nog niet definitief (per direct) opgezegd mag zijn, want anders moet het pakket geheractiveerd worden. Volg voor de opzegging ongedaan maken, onderstaande stappen:

  • Log in op het Service Panel
  • Klik op de desbetreffende domeinnaam in je domeinnamen overzicht (klik op “Alles uitklappen” om alle domeinen weer te geven).
  • Klik op het tabblad Administratief en daarna op Verlengen.
  • Vink de optie Ik begrijp dat ik bij het verlengen van mijn abonnement opnieuw alle financiële verplichtingen aanga aan.
  • Klik op Abonnement verlengen en de opzegging is ongedaan gemaakt.

 

00