Alles Over Opzeggen


Tags: administratie

Bij Byte kun je (als Contractant) op twee manieren je  (hosting)pakket opzeggen:

  1. Opzeggen via het Service Panel
  2. Opzeggen per brief

Het is niet mogelijk een (hosting)pakket telefonisch of per mail op te zeggen. Dit vanwege veiligheidsmaatregelen. In dit artikel leggen we uit hoe je je pakket kunt opzeggen en waar je rekening mee moet houden.

Opzegtermijn

Hypernode

Hypernode pakketten kunnen alleen per direct opgezegd worden. De Hypernode wordt direct opgeruimd. De einddatum van het contract wordt echter wel gerespecteerd. Is de einddatum van je Hypernode bijvoorbeeld 1 juli en zeg je je pakket op 15 juni op, dan betaal je tot 1 juli. We geven geen geld terug, maar je ontvangt wel een tegoed op je account dat je voor de aankoop van andere producten kunt gebruiken.

Presence en Dedicated pakketten

Byte hanteert voor alle andere pakketten een opzegtermijn van 30 dagen. Indien je opzegt na de 30 dagen opzegtermijn, dan is je pakket al automatisch verlengd en in rekening gebracht op een nieuwe factuur. Door een opzegging komen openstaande facturen niet te vervallen. De betalingsverplichting blijft bestaan, een opzegging heeft hier geen invloed op..

Domeinnamen dienen door ons jaarlijks te worden vastgelegd bij een Registry (bijvoorbeeld SIDN). Hiervoor maken wij kosten. Vandaar dat wij een 30 dagen opzegtermijn hanteren. Dit staat tevens in onze Algemene Voorwaarden vermeld.

Opzeggen via het Service Panel

Je kunt je (Presence) pakket per direct of per einde contracttermijn opzeggen. Als je per direct opzegt, komt alles te vervallen. Wil je je domeinnaam en website verhuizen? Kies dan voor Per einde contractdatum opzeggen.

Hypernode pakketten kunnen alleen per direct opgezegd worden, zorg er dus voor dat je webshop verhuisd is voordat je opzegt.

Het opheffen van een domeinnaam/pakket kun je via het Service Panel doen. Hieronder staat beschreven hoe je dit kunt doen:

  1. Log in op het Service Panel
  2. Klik op de desbetreffende domeinnaam in je domeinnamen overzicht (klik op “Alles uitklappen” om alle domeinen weer te geven).
  3. Klik op het tabblad Administratief en daarna op opzeggen.
  4. Kies voor Presence pakketten de manier van opzeggen; Per Direct of Per einde contractdatum
  5. Vul je klantwachtwoord in en vink “Ik weet zeker dat ik wil opzeggen” aan
  6. Geef ons graag aan waarom je hebt opgezegd. Jouw feedback is belangrijk voor ons!
  7. Klik op de button “Opzegging afronden” nadat je feedback hebt gegeven

Let op!

  • De opheffing dient 30 dagen voor de verlenging van het contract te worden doorgegeven.
  • We kunnen opheffingen helaas niet naar aanleiding van een e-mail uitvoeren.

Opzeggen per brief

Volgens onze reguliere procedures dien je op te zeggen via ons Service Panel, maar je kunt ook opzeggen middels een brief. Deze opzegging verwerken wij echter alleen als je onderstaande identificatiebewijzen meestuurt.

Bedrijf:

  • Recente kopie van inschrijving bij de KVK.
  • Kopie van geldig identificatiebewijs van een tekenbevoegd persoon binnen de organisatie (foto en je BSN nummer mogen niet zichtbaar zijn).

Particulier:

  • Kopie van geldig identificatiebewijs (foto en je BSN nummer mogen niet zichtbaar zijn

We begrijpen dat het opzeggen via brief extra werk kost. Toch vragen we erom, omdat het zeer eenvoudig is om te frauderen met een e-mailadres of telefoontje. We zijn hier streng in, omdat er helaas domeinen op deze manier overgenomen worden door cybercriminelen of concurrenten van onze klanten.

Daarom vragen we je om een geldig identificatiebewijs. Iedereen kan een KVK-uittreksel verkrijgen. Een kopie van een identificatiebewijs is echter lastiger.

Openstaande facturen na opzeggen

Openstaande facturen dienen te worden voldaan. Byte kan helaas geen uitzonderingen maken op deze regel. Wél kunnen klanten het contract na betaling van de factuur direct opzeggen of downgraden.

Opzegging annuleren voor Presence pakketten

Mocht je een Presence pakket opgezegd hebben en deze opzegging ongedaan willen maken, dan kan dat via ons Service Panel. Voorwaarde hierbij is dat het pakket nog niet definitief (per direct) opgezegd mag zijn, want anders moet het pakket geheractiveerd worden. Volg voor de opzegging ongedaan maken, onderstaande stappen:

  • Log in op het Service Panel
  • Klik op de desbetreffende domeinnaam in je domeinnamen overzicht (klik op “Alles uitklappen” om alle domeinen weer te geven).
  • Klik op het tabblad Administratief en daarna op Verlengen.
  • Vink de optie Ik begrijp dat ik bij het verlengen van mijn abonnement opnieuw alle financiële verplichtingen aanga aan.
  • Klik op Abonnement verlengen en de opzegging is ongedaan gemaakt.

 Opzegging annuleren maar je hebt per direct opgezegd?

Als je per direct hebt opgezegd kun je je opzegging niet meer annuleren. Je kunt immers niet meer bij het pakket in je Service Panel. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met ons klantcontactteam: support@byte.nl.

Hoe zegt Byte mijn domeinnaam op

Een domeinnaam wil je natuurlijk nooit per ongeluk kwijt raken. Omdat dit veel problemen oplevert heft Byte jouw domeinnaam in kleine stapjes op. Mocht jij je bedenken, dan kunnen wij het makkelijk ongedaan maken. Hieronder beschrijven we deze stappen voor zowel een .NL domeinnaam als een buitenlandse domeinnaam.

.NL domeinnamen opzeggen

  • Byte houdt je domeinnaam geregistreerd totdat je contract verloopt.
  • Een week later halen wij het domein uit de DNS zone. Jouw domein is nu onbereikbaar maar staat nog steeds op jouw naam.
  • Nog een week later heffen wij het domein op bij de SIDN. Jouw domein is nu niet meer geregistreerd en gaat in quarantaine. Lees meer hierover in Domeinnaam in Quarantaine.
  • Na 40 dagen in Quarantaine wordt het domein weer vrijgegeven voor registratie.

Als je domein in Quarantaine staat betekent dit dat het domein niet meer bereikbaar is op internet. Ook wordt je contact informatie uit de Whois gehaald. Het domein is dan alleen nog door jou weer te registreren. Dit voorkomt domein kaping. Wil je je domeinnaam uit quarantaine halen? Lees hoe je dit kunt doen op de pagina Domeinnaam in Quarantaine.

Buitenlandse domeinnamen opzeggen

Als je een buitenlandse domeinnaam opheft, zal Byte deze automatisch laten verlopen nadat de contractdatum is afgelopen. Het kan dus dat jouw domeinnaam nog enige tijd nadat je het domein hebt opgezegd bereikbaar is. Na het verlopen van het domein kan het zo zijn dat je domein in quarantaine gaat. In deze status kan alleen jij de domeinnaam weer registreren, en meestal alleen via Byte. Pas na het verlopen van de quarantaine periode is je domeinnaam weer helemaal vrij en door iedereen te registreren.

0