Klanten van Byte kunnen als gebruikers van het Service Panel op allerlei manieren samenwerken aan hun websites. Door een aantal Service Panel rollen te onderscheiden, is het mogelijk de verschillende taken die vervult moeten worden op te splitsen en af te schermen. Een uitgebreide uitleg over de verschillende rollen die je kunt hebben vind je in het artikel: Service Panel Rollen.

De drie verschillende rollen die worden onderscheiden zijn:

  • De Registrant (Eigenaar, Houder): dit is de juridisch eigenaar van de domeinnaam.
  • De Contractant (Financieel contact): dit is degene die het pakket bij Byte betaalt en eigenaar van de hostingruimte.
  • De Technisch Beheerder (Technisch Contact): degene die toegang heeft tot alle instellingen op het Service Panel.

Wie welke rol op zich neemt, verschilt per situatie. Om je een idee te geven, worden hieronder een aantal veelvoorkomende rolverdelingen/scenario’s van onze klanten beschreven.

BEDRIJVEN/PARTICULIEREN

Bedrijf of particulier regelt alles zelf

Veel bedrijven regelen zelf hun hosting en instellingen bij Byte. De domeinnaam staat op hun eigen naam en ze ontvangen zelf de factuur. Particulieren doen dit ook, maar wanneer je weinig technische kennis hebt kun je het beste een Technisch Beheerder instellen. Kijk in dit geval graag bij het volgende kopje: ‘Bedrijf geeft Technisch Beheer uit handen’
Wanneer je alles zelf regelt zijn de rollen zoals hieronder verdeelt:

  • De Registrant = (altijd) de eindklant; Bedrijf X.
  • De Contractant = de eindklant; Bedrijf X.
  • De Technisch Beheerder = de eindklant; Bedrijf X.

Je hebt dan alle rollen op je klantaccount staan en overal toegang tot.

Bedrijf geeft Technisch Beheer uit handen

Als een bedrijf zelf de hosting heeft geregeld bij Byte, maar het Technisch Beheer heeft overgedragen aan een andere partij (bijvoorbeeld hun webdesigner), zijn de rollen als volgt verdeeld:

  • De Registrant = (altijd) de eindklant; Bedrijf Y.
  • De Contractant = de eindklant; Bedrijf Y.
  • De Technisch Beheerder = de webdesigner.

De FTP login en eventueel SSH login ligt dan bij je Technisch Beheerder.  De Technisch beheerder heeft dan ook en klantaccount bij Byte om in te kunnen loggen in het Service Panel.

Heb je een technische partij die je het Technisch beheer wilt geven? Zorg er dan voor dat ze een klantaccount aanmaken zodat je de rol kan overdragen.

WEBDESIGNERS/DEVELOPERS

Webdesigner en klant: webdesigner vervult alleen het Technisch Beheer

De webdesigner ontwerpt een website en vraagt voor zijn klant de domeinnaam en hosting bij Byte aan. De webdesigner geeft vervolgens de voorkeur aan een directe facturering voor de domeinnaam en hosting naar de klant, maar wil nog wel als Technisch Beheerder optreden. In dit geval zijn de rollen als volgt verdeeld:

  • De Registrant = (altijd) de eindklant; Bedrijf/Particulier A.
  • De Contractant = de eindklant; Bedrijf/Particulier A.
  • De Technisch Beheerder = de webdesigner.

Webdesigner en klant: webdesigner zorgt naast het Technisch Beheer ook voor de facturatie

De webdesigner ontwerpt een website en vraagt voor zijn klant de domeinnaam en hosting bij Byte aan. Daarbij blijft de webdesigner fungeren als aanspreekpunt voor de klant omtrent de site, hosting en betalingen. De webdesigner kan zo de klanten zelf factureren en er zo voor zorgen dat de eindklant niet direct in contact staat met Byte.

De klant kan dan zelf wel zijn registraties en statistieken bekijken en de domeinnaam staat op hun naam (indien geregistreerd bij Byte). In dit geval zijn de rollen als volgt verdeeld:

  • De Registrant = (altijd) de eindklant; Bedrijf/Particulier A.
  • De Contractant = de webdesigner.
  • De Technisch Beheerder = de webdesigner.

FAQ

Ik vraag domeinnamen op mijn eigen naam aan, want dat vindt mijn klant handig! Is dat verstandig?

Wij raden altijd aan de domeinnamen op (bedrijfs)naam van je klant te zetten, zo blijft de klant (juridisch) eigenaar van de domeinnaam.

Ik beheer de losse klantaccount voor mijn klant en wil dat alle communicatie via mij verloopt! Kan dat?

Indien je voor de Registrant van een domeinnaam alle zaken wilt regelen, kun je ervoor kiezen om de e-mail met accountgegevens zelf te ontvangen in plaats van dat deze naar je klant gaan. Dit doe je als volgt:
Maak een klantaccount aan voor je klant die de rol van Registrant zal vervullen (juridisch eigenaar van de domeinnaam). Onder het kopje “Partner opties” geef je vervolgens aan dat de e-mail met accountgegevens niet naar je klant wordt verzonden maar naar je eigen e-mailadres. Dat is het e-mailadres dat in de administratie van Byte geregistreerd is onder jouw klantnummer.

Biedt Byte ook white label hosting aan?

Nee, we bieden geen 100% white label hosting aan. Lees op de pagina White Label Hosting wat er dan wel mogelijk is.

Relevante andere pagina’s:

00