Wanneer je een Optimize pakket of MCU hebt voor je website kun je gebruik maken van WebCEO om je website hoger in de zoekresultaten van Google te krijgen. Een onderdeel van WebCEO en hulpmiddel om hoger in de zoekresultatenlijst van Google te komen is Linkbuilding. In dit artikel leggen we je uit hoe Linkbuilding werkt en hoe je er mee aan de slag kunt!

Waar vind ik linkbuilding in WebCEO?

Wanneer je bent ingelogd in je WebCEO account zie je een overzicht van al je websites in het dashboard genaamd All Projects. Selecteer de desbetreffende site waarvoor je aan de slag wilt gaan met Linkbuilding. Onder Project Dashboard vind je het kopje “Link Building” als tweede in het menu.

Onderdelen van Linkbuilding zijn: Backlink quality check, Competitor backlink spy, Backlink integrity tracking en Content submission. Elke onderdeel wordt in dit artikel apart uitgelegd.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verzamelen van zoveel mogelijk relevante en kwalitatief hoogwaardige links. Het is behoorlijk arbeidsintensief, maar daardoor zeker één van de belangrijkste onderdelen van Zoekmachine Optimalisatie (SEO).

De reden dat linkbuilding zo belangrijk is, komt doordat zoekmachines onder andere aan de hand van het aantal links naar jouw website bepaalt hoe belangrijk je site is. Een link die verwijst naar jouw website is voor Google een aanbeveling. Hoe meer aanbevelingen, hoe belangrijker je website is. De kwaliteit van je link speelt hierbij ook een belangrijke rol. Niet alle links geven waarde. Een site die bij Google bekend staat als spam, kan zelfs je positie in de resultaten benadelen. Deze optie in de WebCEO tool helpt om te bepalen wat de kwaliteit van je links zijn en biedt ideeën om waardevolle links te verkrijgen.

Backlink quality check

Het onderdeel Backlink quality check geeft aan hoeveel externe websites linken naar jouw site en wat hier de kwaliteit van is. Dit is uitgesplitst in de domein, pagina en linktekst. Met deze informatie kun je makkelijker bepalen of een inkomende link van een andere website iets toevoegt aan de vindbaarheid van je website.

Backlink quality check wordt splitst zich verder op in onderstaande onderdelen:

Backlink quality summary

Met deze optie kun je in één opslag zien wat de kwaliteit van een link is.

Competitor link profile

Hiermee vergelijk je alle inkomende externe links met die van de concurrentie. Dit kan je op ideeën brengen om nieuwe externe links te vergaren. De vergelijking is op basis van een aantal factoren:

  • Pagerank
  • Aantal backlinks
  • Aantal linkende domeinen
  • Aantal linkende pagina’s
  • Afbeelding backlinks
  • Nofollow backlinks
  • Pagina autoriteit
  • Domein autoriteit

Linking domains

Het kan zijn dat er meerdere links van één domeinnaam naar je site linken. In dit overzicht zie je precies hoeveel links je per domein ontvang, welke hiervan No-follow links zijn, wat de pageranks van de link is en of de linkende pagina in DMOZ staat vermeld. DMOZ is de grootste open directory met een hoge pagerank, waarvan Google optimaal gebruik maakt bij de zoekresultaten. Dit kan ook handig zijn bij het verwijderen van backlinks. Ontvang je veel ongewenste links van één domein die schadelijk zijn voor je eigen ranking, dan kun je overwegen om deze te verwijderen met de Disavow Tool van Google.

Linking pages

Met dit overzicht kun je precies zien welke pagina’s naar een site linken. De linktekst, pagerank en de pagina waarnaar gelinkt wordt zijn opgenomen in het overzicht.

Link texts

Bij een gezonde linkstructuur wordt niet bij iedere link dezelfde tekst gebruikt of naar dezelfde pagina gelinkt. In dit overzicht kun je zien welke woorden er gebruikt worden om te verwijzen naar een site en of er dus overmatig gebruik wordt gemaakt van dezelfde tekst.

Most linked pages

Als richtlijn is het raadzaam om aan te houden dat maximaal 60 % van de links naar de homepagina verwijst en 40 % naar dieper liggende pagina’s zoals belangrijke categorieën of pagina’s. In dit overzicht kun je eenvoudig zien naar welke pagina’s een link verwijst en of de verhoudingen dus kloppen.

Toxic links

Pagina’s met een lage pagerank worden gezien als ‘toxic’, wanneer deze een negatieve invloed heeft op de positie van de site in de zoekresultaten. Volgens de kwaliteitsrichtlijnen van Google is een link ook slecht wanneer deze bedoeld is om de zoekresultaten van Google te manipuleren. Bijvoorbeeld bij een gekochte link. Niet alle websites die linken naar een pagina hebben dus een positieve invloed. Het verwijderen van een negatieve link is helaas minder eenvoudig dan het verkrijgen van zo’n link. Het is belangrijk om dit wel zo snel mogelijk te doen. Controleer daarom regelmatig of je last hebt van toxic links.

Denk goed na over een linkpartner voordat je hiermee in zee gaat. Over het algemeen is de beste natuurlijke manier om links te verkrijgen door kwalitatieve content te plaatsen. Interessante content wordt makkelijker gedeeld en externe sites linken er graag naar.

Competitor backlink spy

Met deze tool kun je precies zien welke pagina’s er wel naar je concurrenten verwijzen, maar nog niet naar jouw site. Een handige manier om potentiele linkpartners te zoeken die bereid zijn om een link te plaatsen.

Chosen links watch

De Chosen links watch is een tool die automatisch de waarde van een backlink controleert. Dit helpt om te bepalen of je bestaande backlinks wilt houden of niet.

Tool summary

Bij de tool summary heb je de mogelijkheid om een link toe te voegen met een URL of CSV bestand. De waarde van een backlink wordt bepaalt door de volgende kenmerken :

  • Bevat de link het juiste zoekwoord?
  • Wat is de pagerank of autoriteit van de linkende pagina?
  • Hoeveel uitgaande links heeft de linkende pagina?
  • Maakt de linkende partij gebruik van verboden SEO-technieken?

In het overzicht kun je achterhalen hoeveel unieke links verwijzen naar een site en hoe effectief deze links zijn voor de vindbaarheid.

Tracked links

In dit overzicht kun je alle belangrijke gegevens van een link terugvinden, zoals:

  • De linkende website
  • Linktekst
  • Pagerank
  • Pagina autoriteit
  • Domein autoriteit
  • Aantal uitgaande links (outbound links)
  • Status

Tracked link effectiveness

Deze tool is ideaal om een linkbuilding plan op te stellen. Er wordt eenvoudig een vergelijking met de concurrent gemaakt en waardes bepaalt van potentiele inkomende links. De suggesties die hieruit volgen worden verwerkt in een zeer uitgebreide grafiek en zijn makkelijk toepasbaar.

Content submission

Door je website aan te melden bij een zoekmachine, vergroot je de kans dat deze eerder geïndexeerd wordt. Met het onderdeel content submission kun je en website aanmelden bij verschillende zoekmachines door te kiezen voor automatisch aanmelden of handmatig waarbij je zelf de zoekmachine kunt bepalen.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door de hulp van onze partner Yellowgrape.

00