Wanneer je een Optimize pakket hebt voor je website kun je gebruik maken van WebCEO om je website hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen. Een onderdeel daarvan is Marketing analytics. In dit artikel leggen we je uit hoe Marketing analytics werkt en hoe je er mee aan de slag kunt in WebCEO.

Wanneer je bent ingelogd in je WebCEO account zie je een overzicht van al je websites in het dashboard genaamd All Projects. Selecteer de desbetreffende site waarvoor je aan de slag wilt gaan met Marketin Analytics. Onder Project Dashboard vind je het kopje “Link Building” als vierde in het menu.

Wat is Marketing Analytics?

Deze tool is ideaal om een compleet inzicht te krijgen in de positie die een website in de zoekresultaten heeft in vergelijking met concurrenten. Tot in detail kun je achterhalen wat hier van invloed op is geweest en welke werkzaamheden dus nuttig zijn om de vindbaarheid van jouw site te vergroten. De resultaten zijn op basis van de door jou opgegeven zoekwoorden.

Tool summary

In de samenvatting krijg je een overzicht van de positie van een website in verschillende zoekmachines. Ook dit is op basis van de door jou opgegeven zoekwoorden. In het overzicht zijn een aantal gegevens verwerkt:

  • Algemene gemiddelde positie
  • Top 5 keywords verdeeld op positie en zoekmachine
  • Aantal keywords in top 1, top 10, top 20 en top 30
  • Veranderingen in posities
  • Gemiddelde keyword positie inclusief concurrenten

Brief

Brief is een vereenvoudigd overzicht van de opgegeven keywords. Hier in staat het aantal zoekopdrachten en posities in Google en Yahoo.

Detailed

In vergelijking met de ‘brief’ optie is dit een gedetailleerder overzicht van het aantal zoekopdrachten en posities. Hier staat ook in vermeldt op welke SERP (search enige results page) de website per zoekwoord staat en naar welke URL de linkt.

By page

Precies dezelfde informatie als in Brief maar dan op zoekwoord onderverdeeld.

Historical data

Op deze pagina is doormiddel van een grafiek te zien wat de historische data is van de posities van de website. Als de scan ouder dan een maand is, heb je een goed overzicht van de gemiddelde posities. Dit is een ideaal meetinstrument om te meten wat de invloed is geweest van alle werkzaamheden op de positie.

Competitor rankings

Competetitor rankings is een overzicht waarin je eigen website qua positie in de zoekresultaten wordt vergeleken met de door jou opgegeven concurrenten.

Ranking by keyword

Een vergelijking van positie in de zoekresultaten op basis van de opgegeven keywords. Hier staan onder andere; het aantal zoekopdrachten, positie van de eigen website en die van de concurrenten.

Ranking by search engine

In dit onderdeel kun je per zoekmachine achterhalen welke positie je website heeft en die van de concurrent.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door de hulp van onze partner Yellowgrape.

11