Wanneer je een Optimize pakket hebt voor je website kun je gebruik maken van WebCEO om je website hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen. Een onderdeel daarvan is Site audit. In dit artikel leggen we je uit hoe Site audit werkt en hoe je er mee aan de slag kunt in WebCEO.

Wanneer je bent ingelogd in je WebCEO account zie je een overzicht van al je websites in het dashboard genaamd All Projects. Selecteer de desbetreffende site waarvoor je aan de slag wilt gaan met Social metrics. Onder Project Dashboard vind je het kopje “Link Building” als eerste in het menu.

Wat is Site audit?

De site audit checker van WebCEO controleert een website op fouten die de kwaliteit verlagen en ervoor zorgen dat de site lager in de zoekresultaten komt te staan. De site audit rapporten helpen met het eenvoudig verwijderen van alle onvolkomenheden, zodat de website beter vindbaar wordt. Onvolkomenheden detecteren kun je op verschillende manieren in de site audit tool doen.

Zoekwoordenonderzoek

Het gebruik van het juiste zoekwoord is essentieel. Je wilt immers gevonden worden op een zoekwoord waar je klanten op zoeken. WebCEO helpt je door middel van verschillende tools de juiste zoekwoorden te bepalen.

Get suggestions

Door eenvoudig het onderwerp in te vullen dat gerelateerd is aan de website of specifieke pagina, geeft de tool suggesties met zoekwoorden. De lijst met zoekwoordsuggesties is gebaseerd op het aantal wereldwijde zoekopdrachten, de concurrentie, zoektrends en de KEI index. Met de Keyword Effectiveness Index (KEI) kun je berekenen of een zoekwoord interessant genoeg is om te gebruiken. Het meet bijvoorbeeld het aantal resultaten in verhouding tot het zoekvolume. Hoe hoger de KEI index, hoe groter de kans om hier winst mee te behalen in de ranking. Ook kun je extra opties inschakelen zoals impressions, clicks en visit by search engines. Tip: zorg wel dat de suggesties gebaseerd zijn op Nederlandse zoektermen, door bij instellingen de taal op Nederlands te zetten.

Spy on competitors

Hiermee kun je achterhalen welk zoekwoord een concurrent gebruikt op zijn website. Dit is handig om te weten bij het bepalen van het juiste zoekwoord. Heb je een hele sterke concurrent (bijvoorbeeld een groot concern zoals bol.com), dan kan het verstandig zijn om juist een ander zoekwoord uit te kiezen, waardoor je meer kans maakt om hoog in de zoekresultaten te komen.

Keywords from Webmaster Tools

Door WebCEO te koppelen aan Google Webmaster Tools, kun je precies zien hoe vaak een website getoond is in de zoekresultaten bij het zoeken met een specifiek zoekwoord. Ook toont het rapport het aantal keren dat de link is aangeklikt en de gemiddelde positie van de website per zoekwoord. Dit is ideaal om te bepalen of een gebruikt zoekwoord wel genoeg resultaat oplevert of beter vervangen kan woorden door een ander woord

Keyword Basket

De Keyword Basket is een handige manier om potentiële zoekwoorden mee te vinden. In dit onderdeel krijg je letterlijk een lijst met zoekwoorden te zien die gerelateerd zijn aan het onderwerp van je site. De KEI index, aantal zoekopdrachten, concurrentie en het zoekvolume is per zoekwoord zichtbaar. Dit helpt om beter in te schatten hoe effectief een zoekwoord is.

Interne linkoptimalisatie

Interne links zorgen ervoor dat een website beter indexeerbaar is. Je geeft hiermee als het ware hints aan de zoekmachines welke pagina’s van een website belangrijk zijn. Zoekmachines gebruiken de tekst die je linkt om te bepalen wat het onderwerp van een pagina is. Gebruik dus altijd de juiste tekst om mee te linken. Met dit onderdeel van de WebCEO tool krijg je meer inzicht en controle over de interne links op je website. Dit maakt het makkelijker om je interne linkstructuur te verbeteren.

Link text analysis

In dit onderdeel is te zien hoe vaak een tekst is gebruikt als internet link en hoeveel autoriteit een link heeft. De autoriteit is een indicatie hoe hoog de link kan scoren in de zoekresultaten. Hiermee kun je eenvoudig bepalen of je wel de juiste tekst gebruikt bij het intern linken.

Page authority analysis

De autoriteit van een pagina is een belangrijke indicatie hoe groot de kans is dat deze hoog in de zoekresultaten wordt getoond. Hoe hoger de waarde, des te grote de kans is dat de pagina hoog scoort. Pagina’s met een hoge waarde lenen zich er goed voor om intern naar te linken.

Inbound links

Inkomende links zijn het aantal links binnen een website die naar een specifieke pagina verwijzen. Een goede interne linkstructuur zorgt ervoor dat een zoekmachine begrijpt wat de belangrijkste pagina’s van een website zijn. Naast de bodytekst kunnen interne links ook in de footer en het navigatie menu voorkomen.

Status

De status van een link geeft aan of de website indexeerbaar is of dat deze wordt geblokkeerd door een NO-index of NO-follow tag.

Landing page analysis

Het laatste dat je wilt is dat Google je pagina’s onjuist rangschikt of de verkeerde prioriteit geeft. Links die niet werken bijvoorbeeld, wil je ook geen waarde geven. Een 404 foutmelding die uit een niet werkende link volgt is zelfs schadelijk voor je ranking. Met deze optie zoek je snel alle niet werkende links op. Deze worden in een duidelijk overzicht weergegeven, zodat je precies weet welke links je moet aanpassen.

Technical audit – broken links

Deze optie laat zien welke links ‘gebroken’ zijn, oftewel die een 404 error aangeven. Dit houdt in dat de opgegeven link niet te vinden is en verwijst naar een foutpagina.

Broken internal links

Dit zijn het aantal links die intern een 404 error aangegeven. Een interne 404 error is een grote irritatie voor een gebruiker en komt onprofessioneel over. Een gebruiker wil door een website gestuurd worden en wacht op een call-to-action. Wanneer deze call-to-action een link bevat die niet werkt, dan kun je rekenen op een niet tevreden gebruiker.

Broken external links

Dit zijn het aantal links die een 404 error aangeven die naar een andere externe bron verwijzen. Denk hierbij aan sociale media of een bronverwijzing.

Broken image links

Ook afbeeldingen kunnen linken naar een andere pagina of bron. Wanneer deze link niet goed werkt, krijgt een gebruiker een 404 foutmelding te zien. Deze optie toont alle afbeeldingen die een foutieve doorverwijzing bevatten.

Broken anchor links

Alle anchor links die verwijzen naar een anchor die niet bestaat of verkeerd gecodeerd worden, zijn in dit overzicht weergegeven.

SEO analysis

Kwalitatieve content is essentieel voor een hoge positie in de zoekresultaten. Het zorgt ervoor dat een zoekmachine makkelijker en onderwerp en dus de relevantie van een tekst kan bepalen. De WebCEO tool helpt om content te optimaliseren en zo de vindbaarheid te verhogen.

On site issues overview

Met on-site SEO zie je één oogopslag op welke punten een website verbetert kan worden. De volgende punten worden besproken:

Title tag.

Een title tag wordt als eerste getoond in de zoekresultaten en is het onderwerp van een pagina. Hiermee trek je de aandacht van de lezer en geef je tegelijkertijd aan wat voor informatie er te vinden is op de betreffende pagina. Ook is de title tag zichtbaar in het tabblad van de browser.

Duplicate title tag.

Een titel geeft aan waar een pagina over gaat. Gebruik je dezelfde titels, dan is een zoekmachine in de war wat het verschil is tussen de twee pagina’s. Heb je twee pagina’s die erg op elkaar lijken? Zorg dan toch voor een originele titel zodat ook Google goed kan zien dat het twee verschillende pagina’s zijn. In dit onderdeel kun je achterhalen of je website dubbele titels bevat.

Title tag length.

De title tag mag maximaal 12 woorden bevatten en niet meer dan 80 leestekens. In dit onderdeel wordt aangegeven of er titles zijn die meer tekens of woorden bevatten dan is toegestaan.

Description tag.

De description tag is de omschrijving van een pagina. Net als de Title tag wordt deze getoond in de resultaten van de zoekmachines. Een gebruiker leest de omschrijving om te bepalen of een website relevant is. Wil ik hierop klikken? Is dit wat ik zoek? Een description tag is als het ware een uithangbord van je website. Het moet de lezer verleiden om verder te klikken. Als een pagina geen description tag heeft, toont Google meestal zinsfragmenten van de pagina die de zoekterm van de gebruiker bevatten. Eigenlijk is dit een gemiste kans om extra bezoekers op je pagina te krijgen. In dit onderdeel wordt aangegeven welke pagina’s geen description tag bevatten.

Duplicate description tag.

Hierbij geldt precies hetzelfde als voor de title tag. Elke beschrijving moet uniek zijn, net als elke pagina. Een website bevat nooit meerdere pagina’s die over precies hetzelfde onderwerp of product gaan. Met deze optie kun je achterhalen of je voor elke pagina een unieke beschrijving hebt opgegeven.

Description Tag length.

Ook bij een description tag moet je voldoen aan een lente-eis voor een goede weergave in de zoekresultaten. Bij meer dan 150 leestekens wordt een beschrijving in de description tag namelijk afgekapt. Het kan dan zomaar zijn dat er in het zoekresultaat een halve zin staat bij een beschrijving van een pagina. De aanbevolen lengte is minimaal 140 tekens, omdat Google anders niet goed kan zien waar de pagina over gaat en vaak zelf de tekst aanvult.

XML Sitemap.

Een XML sitemap is een plattegrond van een website speciaal gemaakt voor zoekmachines. Het doel van een XML sitemap is dan ook dat zoekmachines alle pagina’s van een website kunnen vinden en kunnen indexeren. Dit onderdeel geeft aan of een site een XML sitemap bevat.

Robots.txt.

Met robots.txt geef je aan welke pagina’s een zoekmachine niet hoeft te bezoeken. Dit kunnen bijvoorbeeld pagina’s zijn die nog in bewerking zijn en je daarom niet in de zoekmachine wilt laten opnemen. Door indexatie van onbelangrijke pagina’s te vermijden, is de kans groter dat de meer informatieve pagina’s wel geïndexeerd worden. Het robots.txt bestand is publiek toegankelijk, zet hier dus geen ‘geheime’ URL’s in.

Number of outgoing links.

In dit overzicht kun je zien of een website niet te veel uitgaande links naar externe bronnen bevat. Bevat een website extreem veel externe links, dan kan dit een slechte invloed op de vindbaarheid hebben. Het kan Google bijvoorbeeld een signaal geven dat je externe links verkoopt.

Page URL structure & Valid characters.

Wanneer een URL slecht leesbaar is of geen duidelijke zoekterm bevat, klikken bezoekers minder snel door naar de website. Ook geven zoekmachines de voorkeur aan zoekmachinevriendelijke URL’s.

Deze optie geeft aan of een website URL’s bevat die niet zoekmachine vriendelijk zijn.

Headings & quantity of headings.

Een zoekmachine bepaalt aan de hand van koppen en subkoppen het onderwerp van een pagina. Door de belangrijkste zoekwoorden in je headings te verwerken, laat je duidelijk zien waar de content over gaat én waarop je gevonden wilt worden in de zoekmachines. In de regel mag elke pagina maximaal één H1 heading bevatten. Deze twee opties geven aan welke pagina’s niet de juiste hoeveelheid headings bevat.

Redirects.

Door gebruik te maken van de 301 referral geef je een zoekmachine opdracht om te verwijzen naar een andere pagina. Bijvoorbeeld wanneer de structuur van een website is herschreven of wanneer er een geheel nieuwe website is gelanceerd en de oude URL’s moeten verwijzen naar de nieuwe. Om dubbele content te vermijden is het noodzakelijk om één van de twee URL’s als standaard aan te duiden. De beste manier om dit te doen is met de zogenaamde ‘301’ redirect. De 301 redirect stuurt automatisch en op een veilige manier door naar de standaard pagina en worden de waardes niet negatief beïnvloedt. Controleer met deze optie of je site correct gebruik maakt van de 301 redirect.

Landingpage keyword placement.

In dit onderdeel is te zien of een specifieke pagina een keyword bevat. Bij de controle wordt gekeken naar de title tag, headings, body tekst, URL, description tag en afbeelding beschrijving. In het overzicht dat volgt kun je meteen zien of je bij alle onderdelen het keyword goed hebt toegepast. Is dit niet het geval, dan is het raadzaam om het zoekwoord wel te implementeren.

Sitemap generation

Heb je nog geen sitemap aangemaakt en geeft je CMS ook niet de mogelijkheid om deze te generen? Maak dan met deze handige functie een sitemap die goedgekeurd is voor zoekmachines. De informatie die wordt gegeven is erg duidelijk, echter moet je deze nog wel zelf omzetten naar een actie. Ook missen er nog een aantal belangrijke punten in deze tool. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk of er ook gebruik wordt gemaakt van META keywords, of de robot.txt functioneel is ingericht en of er gebruik wordt gemaakt van de juiste opmaak. Naar onze mening is deze functie een snelle en vrij eenvoudige manier om een sitemap aan te maken en zeker de moeite waard om uit te proberen.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door de hulp van onze partner Yellowgrape.

10