Heb je een Optimize pakket? Dan kun je gebruik maken van WebCEO om je website hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen. Een onderdeel daarvan is Social metrics. In dit artikel leggen we je uit hoe je er mee aan de slag kunt in WebCEO.

Wanneer je bent ingelogd in je WebCEO account zie je een overzicht van al je websites in het dashboard genaamd All Projects. Selecteer de desbetreffende site waarvoor je aan de slag wilt gaan met Social metrics. Onder Project Dashboard vind je het kopje “Link Building” als derde in het menu.

Onderdelen van Social metrics zijn: Web buzz monitoring & Social engagement. Beide onderdelen wordt in dit artikel apart uitgelegd.

Wat is Social metrics?

Met Social metrics kun je zien hoe actief een website is op het gebied van social media. Voor zoekmachines is het belangrijk dat ze up-to-date informatie bieden in de resultaten. Social media kan een zoekmachine hierbij helpen door aan te geven wanneer content nieuw of relevant is, als de sociale activiteit omtrent een website groot is. Door artikelen niet alleen op je website, maar ook te plaatsen op social media als Facebook, Twitter en Google+ vergroot je de zichtbaarheid van een site en je online bereik.

Web buzz monitoring

De Web buzz monitoring geeft aan hoeveel er gesproken wordt over een website. Dit maakt het eenvoudiger om te bepalen of je als webbeheerder actie moet ondernemen. Dit doe je door bijvoorbeeld te reageren op een negatieve beoordeling.

Social engagement

Door middel van een aantal onderdelen laat deze tool specifiek zien wat de social media activiteit van een website is.

Tool summary

Met de tool summary krijg je een compleet en globaal overzicht op welke sociale netwerken de website actief is:

  • Het aantal facebook likes, shares en reacties;
  • Het aantal Google + 1’s;
  • Het aantal tweets en retweets waar de naam van de website in genoemd wordt.

Social citations

Social citations geeft eigenlijk precies hetzelfde aan als de tool summary, maar dan uitgebreider. Hierin kun je ook zien welke URL’s van je website er zijn gebruikt in de vermeldingen op de sociale sites en hoeveel bezoekers daaruit zijn voortgekomen. Dit is handig om te bepalen in welke sociale media sites je zelf energie wilt steken en in welke niet.

Competitor social engagement

Ben je benieuwd hoe de concurrent presteert op social media? Met de competitor social engagement tool wordt per concurrent de verschillen uiteengezet.

Social Traffic

Komen er ook bezoekers via social media naar je site? Dan is het interessant om te weten hoe waardevol deze bezoekers zijn. Hoelang blijven ze op je site, converteren ze ook? In dit overzicht kun je precies zien of de berichten die je plaatst ook resulteren in een verkoop of offerte aanvraag.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door de hulp van onze partner Yellowgrape.

00