Bij de meeste hostingproviders moet je voor het verzenden van e-mail, de SMTP server van je internetprovider te gebruiken. Byte biedt haar klanten de mogelijkheid om waar ook ter wereld gebruik te maken van de beveiligde Byte SMTP server om e-mail te versturen als je gebruik maakt van de Byte mailservers.

Dit artikel legt uit hoe je de SMTP Byte server in kunt stellen in de laatste versies van de e-mailprogramma’s Outlook, Mac Mail en Thunderbird en hoe je veelvoorkomende foutmeldingen oplost.

Stel de uitgaande mailservers in

Wanneer je de uitgaande mailserver van Byte wilt gebruiken, stel je deze in als smtp.byte.nl in je e-mailcliënt. We raden je aan om altijd poort 2525 in te stellen, want sommige internetproviders blokkeren de standaard poort (25) om de verspreiding van virussen tegen te gaan.

We hebben een aantal handleidingen geschreven voor het instellen van onze mailservers:

Veelvoorkomende problemen met de SMTP server

Verbindingsmoeilijkheden met de Byte server

Moeilijkheden bij het maken van een verbinding met de Byte SMTP server kan liggen aan:

  • Een geblokkeerde toegangspoort: sommige providers blokkeren de standaard poort voor uitgaande mail (25) om de verspreiding van virussen tegen te gaan. Om toch gebruik te kunnen maken van de SMTP server van Byte, kun je in zo’n geval de standaard poort 25 veranderen in poortnummer 2525. Je kunt het poortnummer vinden in het e-mailprogramma op het tabblad “(smtp-)servers” of “geavanceerd”.
  • De firewall: als het op poort 2525 ook niet lukt, wordt de verbinding waarschijnlijk geblokkeerd door jouw firewall (een symptoom in Outlook is de foutmelding 0x800CCC0E) en moet je deze uitschakelen. Neem hiervoor contact op met je internetprovider voor een oplossing.

Foutmelding Relay access denied

Wanneer je deze foutmelding krijgt, heb je de gebruikersnaam of wachtwoord niet goed ingesteld. De gebruikersnaam is hetzelfde als je mailbox en zou een vijfletterige afkorting van jouw domeinnaam met een driecijferig volgnummer moeten zijn (uwdom000). Het wachtwoord bestaat uit drie letters, twee cijfers en weer drie letters (abc12def). Je kunt je mailboxen inzien en beheren op het Service Panel. ben je je mail wachtwoord kwijt? Maak dan een nieuwe aan.

Problemen bij versturen van e-mail via Byte

Maak je gebruik van de SMTP server van Byte en komt je e-mail niet aan? Geef het dan door aan ons via support@byte.nl (mail vanuit een ander e-mailadres). Geef alle gegevens zo duidelijk mogelijk door, zodat we het probleem zo goed mogelijk kan analyseren. Hoe je e-mail problemen doorgeeft, vind je op de pagina E-mail problemen oplossen en doorgeven.

Relevante andere pagina’s

  • POP: informatie over POP en de hiervoor benodigde instellingen in jouw e-mailprogramma.
  • IMAP: informatie over IMAP en de hiervoor benodigde instellingen in jouw e-mailprogramma.
  • E-mail versturen: informatie over de twee mogelijkheden van het verzenden van e-mail.
  • Mail bekijken: informatie over de twee manieren van het kunnen bekijken van e-mail.
  • Nieuw e-mailadres aanmaken: informatie over hoe je een nieuw e-mailadres en e-mailbox kunt aanmaken.
  • E-mail wachtwoord: informatie over hoe je een nieuw e-mailwachtwoord kunt aanvragen.
  • Service Panel: hier kun je nieuwe e-mailadressen, e-mailboxen en wachtwoorden aanvragen.
41