Het komt soms voor dat je je eigen website niet kunt bereiken (en anderen wel). Wanneer je website niet (goed) te bereiken is kan dit aan verschillende oorzaken liggen. Deze worden in dit artikel uitgelegd en en er wordt aangegeven wat je er tegen kunt doen.

Internetverbinding

De route naar je website bij Byte wordt verzorgd door je internet provider (bv. XS4All, KPN, Ziggo, etc.). Byte kan hier geen invloed op uitoefenen. Als je dit artikel kunt lezen en andere websites wel kunt benaderen, kun je uitsluiten dat het probleem bij je internetverbinding ligt. Kun je naast je eigen site, andere websites ook niet benaderen? Neem dan contact op met je internetprovider.

Lokale instellingen

Een andere mogelijkheid is dat je lokaal instellingen hebt staan, die er voor zorgen dat de route naar je website niet juist is. Vraag je systeembeheerder of er lokaal nameserver instellingen zijn gedaan (bijvoorbeeld voor het intranet, of een eigen webserver).

Domeinnaam verhuizing

Als je domeinnaam net in verhuizing is kan het even duren voordat overal op het internet bekend is waar je webbrowser (bv. Chrome of Mozilla Firefox) je website kan vinden. Blijven deze problemen langer dan 48 uur duren, vraag dan je internetprovider waarom de route naar Byte niet wordt aangepast.

Internet Explorer

Gebruik je Internet Explorer, dan kan het zijn dat er een fout zit in de HTML van je site. Mist er bijvoorbeeld een DIV (sluitings-)tag, dan zegt Internet Explorer ook dat de site niet bereikbaar is. Dit kun je controleren door een andere browser te proberen, zoals bijvoorbeeld Firefox. Is het inderdaad dit probleem, dan kun je de fout verhelpen met behulp van de HTML Validator.

Uitgebreidere analyse

Je kunt door middel van een zogenaamde traceroute specifieker bepalen waar het probleem zit bij het bereiken van je site. Om dit programma op te starten in Windows, volg je onderstaande stappen:

  • Open een zogenaamde ‘Command Prompt’ Hoe doe je dit? Je krijgt nu een zwart scherm te zien met daarop witte letters. Voer vervolgens het volgende commando in (vervang jedomein.nl door het niet werkende domein):
tracert jedomein.nl

Je krijgt nu een lijst van stappen te zien die uiteindelijk bij je site uitkomen. De laatste stap (voordat er stappen met alleen maar **** te voorschijn komen), moet het volgende adres zijn:.

te5-4.swcolo1.1d12.xs4all.net [[194.109.12.2]] of 10G.byte-r1.xs4all.net
  • Indien dit niet het laatste adres is, ligt het probleem ergens op de weg van je computer naar de systemen van Byte, in de meeste gevallen is dit een probleem met je verbinding of bij je internet provider.
  • Is dit wel het laatste adres, dan is de routering in orde. Mogelijke problemen kunnen dan nog zijn:
    • Probleem met firewall/antivirus/internetversneller
    • Probleem met modem/router/gateway/proxy
  • De tijden (uitgedrukt in ms) horen onder de 50 ms te liggen. Is dit niet zo, dan ligt de vertraging bij je internet verbinding.

Zie ook het artikel Oorzaken van een trage website voor meer informatie over dit onderwerp.

Ik kom op de Byte website uit als ik mijn site probeer te bezoeken

Dit kan optreden wanneer wij je website naar een ander cluster hebben verplaatst. De website krijgt dan een ander ip adres. Na enige tijd stopt het oude cluster dan met het uitserveren van je website en zal hij gaan redirecten naar onze website. Onze dns records hebben een TTL van tien minuten, dus dit zou niet tot downtime van je website moeten leiden. Kom je desondanks op onze website uit, dan kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • Je DNS staat niet bij Byte. In dat geval moet je zelf bij de provider waar je de DNS beheert, het juiste A-record instellen. Hier heeft de technisch beheerder bericht over gekregen.
  • Het oude adres blijft ergens in een DNS cache hangen. Als dit lokaal is, zullen andere bezoekers gewoon op je website uitkomen. Je kunt dit verhelpen door je PC, router en modem te herstarten. Mocht dit niet helpen, en het probleem blijft bestaan, raden we je aan om even contact op te nemen met je internetprovider of systeembeheerder.
  • Je hebt het oude ip-adres in je hosts file gezet.
11