In dit artikel behandelen we de meest voorkomende vragen over het verhuizen van een shop naar Hypernode. Staat jouw vraag er niet tussen? Mail ons dan gerust op: support@byte.nl.

Hypernode is een product dat speciaal ontwikkeld is voor Magento webshops en waarbij snelheid, veiligheid, stabiliteit en beheergemak voorop staan.

Hoe zit het Hypernode platform globaal in elkaar?

Je kunt het zien als een geïsoleerde en gestandaardiseerde softwarelaag op een hardwarelaag. De hardware en het onderhoud ervan wordt door partners gedaan; we werken momenteel met Combell OpenStack, DigitalOcean en Amazon. Byte richt zich alleen op de verdere ontwikkeling van de Hypernode softwarelaag. Je hebt geen last van buren en je hebt er ook geen omkijken naar, want de softwarelaag wordt volledig door Byte gemanaged en ge-update.

Het is door die gestandaardiseerde softwarelaag voor ons heel gemakkelijk om updates en security fixes door te voeren. Daarnaast nemen we ook webbouwers werk uit handen door tools te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan optimalisatie-tools en monitoring-tools die er op gericht zijn om je shop beter, sneller en veiliger te maken. Hypernode is voortdurend in ontwikkeling, dus we zullen interessante nieuwe tools en features blijven toevoegen.

Waarom heb ik kennis nodig van SSH?

Hypernode staat voor security en snelheid. SSH is veiliger en sneller dan bijvoorbeeld FTP.  De toegang via SSH is veilig, net zoals de datatransporten omdat alle data wordt versleuteld en geauthenticeerd. SSH is ook een stuk efficiënter, gegevens worden namelijk zo compact mogelijk gemaakt voordat ze getransporteerd worden. Je krijgt dus meer gedaan in minder tijd.

Kan Byte mijn shop niet overzetten?

Jij kent als webshopeigenaar en/of als webshopdeveloper je shop het allerbeste. Je weet wat de belangrijke pagina’s zijn. Je weet welke onderdelen van andere onderdelen afhankelijk zijn. Je weet welke extensies je gebruikt en wat de eigenschappen daarvan zijn. Je hebt ervaringen opgedaan in het verleden, waarbij je erachter kwam dat bepaalde wijzigingen iets stuk maakten, of juist heel goed werkten, die je kunt gebruiken voor deze overstap. Natuurlijk kan een hostingbedrijf ook shops overzetten, maar het testen van de werking en het op maat optimaliseren van een shop is iets dat webdevelopers veel beter kunnen: sneller, effectiever, beter getest en met een beter resultaat.

Een extra voordeel van het zelf doen is dat jij (of je webbouwer) gelijk bekend raakt met de werking van het Hypernode platform. Dat is zeer handig om het uiterste uit dit platform te kunnen halen, wat de performance van je shop zeker ten goede komt.

We hebben er daarom voor gekozen om het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken door een groot deel te automatiseren, denk daarbij aan de Hypernode importer. Hiermee willen we onszelf overbodig maken en heb jij als klant de volledige vrijheid om de migratie zelf in te plannen op de momenten dat het jou uitkomt. Daarnaast hebben we veel documentatie beschikbaar die je helpt bij het plannen van de migratie en het testen en optimaliseren van je shop. Kom je er echt niet uit, dan staan we uiteraard staan voor je klaar om vragen te beantwoorden.

Wil je graag een partner van Byte in de arm nemen die bekend is met het Hypernode platform en die je kan helpen met het migreren en optimaliseren van je shop, kijk dan eens op onze website voor een overzicht.

Wil je toch graag een snelle start hebben en kun je onze hulp gebruiken, dan bieden we een Magento Verhuisdienst aan. Voor meer details kun je contact met ons opnemen.

Hoe moet ik mijn shop overzetten naar Hypernode?

Het complete stappenplan om je shop te migreren naar Hypernode kun je hier vinden.

Waar moet ik op letten bij het overzetten van mijn shop?

Dit is een open deur, maar zorg dat je goed voorbereid bent! Weet welke stappen je dient te nemen om je shop succesvol te migreren en maak er tijd voor vrij. Bedenk ook of je de shop alleen wilt overzetten en testen of dat je gelijk van de gelegenheid gebruik maakt om de shop te optimaliseren zodat de performance nog beter wordt. Het migreren van je shop kost je met behulp van onze Hypernode importer nauwelijks tijd. Wel is het belangrijk om je shop goed te testen voordat je deze live gaat zetten. Heb je alles getest, bepaal dan een geschikte datum en tijdstip om live te gaan. Doe dit op een tijdstip waarop er weinig bezoekers zijn en liever niet in het weekend (of vlak voor het weekend), omdat onze supportafdeling dan niet bereikbaar is voor eventuele vragen of ondersteuning bij problemen.

Kan ik gelijk overstappen naar Magento 2?

Een upgrade van Magento 1 naar Magento 2 is helaas niet met 1 druk op de knop geregeld. De verschillen tussen de 2 versies zijn zo groot dat je grotendeels een nieuwe (Magento 2) shop moet bouwen. Magento 1 zal vermoedelijk binnen een paar jaar de end-of-life status krijgen, dus is het verstandig om je voor te bereiden op de toekomst en nu alvast te oriënteren op Magento 2. Wil je graag aan de slag met het bouwen van een Magento 2 shop en heb je hulp nodig? Kijk dan eens op onze partnerpagina voor een overzicht van onze partners die ervaring hebben met Magento 2.

Welk pakket moet ik kiezen?

Een overzicht van al onze pakketten en de specificaties vind je op onze website. We raden je aan om niet alleen te kijken naar de benodigde ruimte, maar ook naar andere features en specificaties die je belangrijk vindt, zoals RAM geheugen, aantal CPU’s, back-ups, Varnish en Sphinx search. Je kunt er ook voor kiezen om te starten met een Hypernode trial, je kunt het trial pakket qua grootte vergelijken met een Magento Grow pakket.

Zit domeinregistratie voor mijn domein(en) inbegrepen in een Hypernode pakket?

Het Hypernode platform is volledig gericht op Magento hosting. Domeinregistratie en e-mail zijn dan ook niet standaard inbegrepen, maar kun je wel apart afnemen. Wij adviseren je om een Presence Plus pakket af te nemen. In dit pakket zijn domeinregistratie en e-mail inbegrepen, de afname van een SSL-certificaat is optioneel. Meer informatie over dit pakket lees je hier.

Hoe kan ik gebruik maken van jullie e-mail diensten?

E-mail is niet standaard inbegrepen in onze Hypernode pakketten, maar kun je uiteraard wel apart afnemen. Domeinregistratie en e-mail kun je regelen door voor je domein een Presence (Plus) pakket te bestellen. In dit pakket zijn domeinregistratie en e-mail inbegrepen, de afname van een SSL-certificaat is optioneel. Meer informatie over dit pakket lees je hier.

Worden er back-ups van mijn shop gemaakt?

Ja, er worden back-ups gemaakt. We maken op Hypernode een verschil tussen recovery back-ups en historische backups.

We maken dagelijks een recovery back-up van je shop. Recovery back-ups zijn bedoeld voor intern gebruik in geval van onvoorziene problemen. Denk aan een noodsituatie zoals brand of overstroming in het datacentrum waarbij de node down gaat en we deze snel moeten booten op een andere omgeving.

Voor de Magento Professional en Excellence pakketranges maken we dagelijks historische back-ups. Deze back-ups kunnen gratis opgevraagd worden via support@byte.nl. Bij Magento Start en Grow pakketten zitten historische back-ups dus niet inbegrepen in het pakket. We adviseren je deze zelf periodiek te maken, bijvoorbeeld via een cronjob of script. Een uitleg kun je vinden op onze Hypernode support documentatie.

Hoe kies ik een goede naam voor mijn node?

De naam voor je Hypernode, de zogenaamde app-naam, is niet zichtbaar voor je bezoekers, je shop is immers bereikbaar onder je domein(en). Toch is het aan te raden om je Hypernode een herkenbare naam te geven, want heb je eenmaal een Hypernode besteld, dan kun je de naam niet meer wijzigen. Ook niet als je de node up- of downgrade. Heet je bedrijf of shop Voorbeeld.nl, kies dan bijvoorbeeld voor de app-naam voorbeeld.hypernode.io.

Let op, een app-naam kan maar 1 keer in onze systemen voorkomen, dus het kan gebeuren dat je een melding krijgt dat een door jouw gekozen app-naam al bestaat. Je zult in dat geval een andere naam moeten kiezen.

Verandert mijn IP-adres na de overgang op Hypernode?

Ja die wijzigt, want je Hypernode heeft een eigen IP-adres. Hypernodes hebben een dedicated IP, wat betekent dat het IP-adres niet wijzigt als je van pakket wijzigt (en je shop volledig automatisch naar een andere node wordt gemigreerd), maar er zijn uitzonderingen waarbij het IP-adres wel wijzigt, namelijk als je switched van provider of regio. Wij raden je aan om je domein(en) naar Byte te verhuizen zodat wij de DNS kunnen beheren en je geen downtime ervaart naar aanleiding van een IP-wijziging. Wil je je domein(en) extern laten staan, zorg er dan voor dat je ons DNS advies opvolgt en gebruik maakt van een CNAME record – en niet gelijk het A-record verwijst naar het IP-adres van je Hypernode. De complete uitleg vind je hier.

Ik heb een SSL-certificaat, verandert mijn IP-adres?

Het IP-adres van je Hypernode waarop je shop staat zal niet wijzigen zodra je het SSL-certificaat koppelt aan je Hypernode. Je kunt een SSL-certificaat eenvoudig via het Service Panel koppelen aan je Hypernode. Dat kun je zelfs al regelen voordat je met je shop live gaat op Hypernode. Een uitleg vind je hier.

Moet ik mijn bezoekers en leveranciers inlichten?

We raden je aan om dit wel te doen. Tijdens het importeren en testen van je shop op het Hypernode platform zal je shop gewoon live blijven staan bij je huidige hoster. Maar tijdens de live-gang van je shop op Hypernode kan deze tijdelijk even niet bereikbaar zijn omdat de DNS omgezet dient te worden. Om verwachtingen goed te managen raden we aan om je klanten van tevoren te waarschuwen dat er werkzaamheden aan de website gaan plaatsvinden op [DATUM] tussen [XX] en [XX] uur en dat de website gedurende die periode mogelijk niet bereikbaar is. Maak je gebruik van koppelingen die vereisen dat een IP-adres gewhitelist moet worden (denk aan Bol.com), geef de IP-wijziging dan zo snel mogelijk door nadat je je Hypernode trial hebt gewijzigd in een betaald pakket waarmee je live zult gaan.

Mijn shop staat live op Hypernode! Moet ik nog iets regelen?

Gefeliciteerd! De laatste stap is het opzeggen of aanpassen van je hostingpakket bij je oude provider, afhankelijk van wat je nu bij Byte afneemt.

  • Maak je gebruik van domeinregistratie en/of een SSL-certificaat bij Byte, dan kun je deze diensten bij je huidige provider opzeggen.
  • Heb je domeinregistratie en SSL en e-mail extern geregeld, dan hoef je waarschijnlijk alleen de hosting bij je oude provider op te zeggen.

 

11