Let op!  Byte levert geen inhoudelijke support op het instellen van externe e-mailproviders. Heb je onderstaande stappen doorlopen en werkt verzenden of ontvangen niet in je e-mailcliënt? Neem dan contact op met je e-mailprovider.

Het is voor kleine en grote bedrijven handig om G-Suite te gebruiken. Daarmee draag je het volledige mail beheer over aan Google. Je kunt hierbij kiezen tussen een Basic (€4 per gebruiker per maand), Business (€8 per gebruiker per maand) en Enterprise abonnement (voor bedrag moet je met ze contact opnemen).

Let op: Dit is de handleiding om automatisch G-Suite in te stellen. Dit is alléén mogelijk als je nog geen e-mailboxen hebt aangemaakt.

Disclaimer: Google verandert haar interface voortdurend. We proberen dit artikel zo up-to-date mogelijk te houden. Loop je echter tegen een wijziging aan die we hier nog niet doorgevoerd hebben? Laat het graag weten via support@byte.nl.

Maak een Google Apps account aan

Om gebruik te maken van mail via G-Suite maak je eerst een account aan bij Google:

  • Browse naar Google.com.
  • Klik bij het gewenste abonnement op Nu starten (zie afbeelding 1)

    Klik op Nu Starten

    Afb.1 Klik op Nu Starten

  • Vul je gegevens in en klik op Volgende (zie afbeelding 2).

    Vul je bedrijfsgegevens in

    Afb.2 Vul je bedrijfsgegevens in

  • Selecteer de optie Een domeinnaam gebruiken die ik al heb aangeschaft.
  • Vul je domeinnaam in (zie afbeelding 3)

    Vul je domeinnaam in

    Afb.3 Vul je domeinnaam in

  • Klik op Volgende.
  • Vul gegevens in voor je G-Suite account (zie afbeelding 4)

    Vul je accountgegevens in

    Afb.4 Vul je accountgegevens in

  • Klik op Accepteren en aanmelden.
  • Log vervolgens in met je accountgegevens.
  • Laat Google je een code smsen zodat je account geverifieerd wordt (zie afbeelding 5).

    Vul de code uit je SMS in

    Afb.5 Vul de code uit je SMS in

  • Vul de code uit je sms in (het stukje G- niet gebruiken)
  • Klik op Controleren.
  • Toppie! Je account is nu geverifieerd en je kunt verder met het toevoegen van extra medewerkers aan je G-suite account. Klik hiervoor op START (zie afbeelding 6).

    Klik op START

    Afb. 6 Klik op START

  • Voeg (evt) extra gebruikers toe (zie afbeelding 7).

    Voeg extra gebruikers toe

    Afb. 7 Voeg extra gebruikers toe

  • Vink Ik heb alle gebruikerse-mailadressen toegevoegd waar momenteel @testvoorkennisbank.nl in staat aan wanneer je klaar bent met het toevoegen.
  • Klik op Volgende.

Domeinverificatie

Nu het account is aangemaakt en gebruikers zijn toegevoegd ,kan het domein geverifieerd worden via een TXT record. Hiermee kan Google controleren dat je de eigenaar van het domein bent. Hierbij geldt dat je telkens de stap aanvinkt die je net hebt uitgevoerd om verder in de wizard te gaan. Het verifiëren gaat dan als volgt:

  • Klik op kies een andere methode (zie afbeelding 8).

    Kies een andere methode

    Afb. 8 Kies een andere methode

  • Selecteer Een hostrecord voor het domein toevoegen (TXT of CNAME).
  • Kopieer de google-site-verification code. Deze moet je zo toevoegen in het Service panel van Byte.
  • Open een nieuw tabblad en ga naar het Service Panel.
  • Klik op het tabblad Instellingen.
  • Klik op de optie DNS.
  • Klik op Add Record om een nieuw DNS-record toe te voegen.
  • Stel als Type TXT in en vul onder Content de google-site-verification code in (zie afbeelding 9)

    Maak een TXT-record aan

    Maak een TXT-record aan

  • Klik op Save Record.
  • Blijf verder gaan in de wizard tot je een scherm te zien krijgt met de MX-records van Google (zie afbeelding 10)

    MX-records van Google

    Afb. 10 MX-records van Google

  • Ga terug naar de DNS instellingen pagina van Byte.
  • Verwijder de huidige MX-records en voeg bovenstaande MX-records toe.
  • Je MX-records zouden er dan uit moeten zien zoals in afbeelding 11.

    Voorbeeld Google MX-records ingesteld

    Afb. 11 Voorbeeld Google MX-records ingesteld

  • Ga verder in de wizard totdat alle checks groen zijn (zie afbeelding 12).

    Alle checks staan op groen

    Afb. 12 Alle checks staan op groen

  • Klik op Domein verifiëren en e-mail instellen.
  • Je domein wordt nu gecheckt of het TXT- en de MX-records er wel in staan.
  • Hierna zal de verificatie gedaan zijn en klik je op Volgende (zie afbeelding 13).

    Domein is geverifieerd

    Afb. 13 Domein is geverifieerd

  • Je mag nu bepalen welk account je bij G-Suite wilt afsluiten (zie afbeelding 14).

    Verleng je trial naar een abonnement

    Afb. 14 Verleng je trial naar een abonnement

Aangezien we hier geen keuze hebben gemaakt stopt hierbij dan ook onze handleiding. Wanneer je het abonnement hebt afgesloten zal je account blijven bestaan na de initiële proefperiode van 14 dagen.

Optioneel: voeg SPF-record toe

SPF is een afkorting voor Sender Policy Framework. Het is een protocol waarmee vastgesteld wordt of de verzender van een mailserver wel gemachtigd is om een bericht te verzenden. Het voornaamste doel van een SPF record is daarbij dan ook om spam te voorkomen. Meer informatie over SPF records vind je in het artikel SPF records.

Om de mailservers van G-Suite als geautoriseerde mailserver te erkennen, voeg je een TXT record toe aan de DNS records van je domein. Vul de content van het SPF record als volgt in: v=spf1 include :_spf.google.com ~all.

Meer informatie lees je op de Support pagina van G-Suite.

 

 

70