Als je een hostingpakket bij Byte hebt, kun je ook gebruik maken van e-mail. Je kunt via de Byte mailservers zowel mail ontvangen als verzenden. Je kunt hierbij gebruik maken van de volgende protocollen; POP, IMAP en SMTP. Het is ook mogelijk om via onze overstapservice te kiezen voor andere maildiensten zoals G-Suite, Zoho mail en Office 365.

In dit artikel leggen we uit op welke manieren je e-mail kunt gebruiken bij Byte en geven we tips hoe je problemen kunt voorkomen.

Kies een e-mailprovider

De eerste stap die je maakt wanneer je e-mailadressen wilt gaan maken/instellen is het kiezen van een e-mail provider. Je kunt voor de mailservers van Byte kiezen, maar er zijn ook nog andere partijen die het overwegen waard zijn; G-Suite, Zoho mail en Office 365.

Wij raden aan om te kiezen voor een externe mailprovider. Niet omdat we onze mailservers te kort willen doen, maar Byte richt zich op ijzersterke hosting en is geen mailprovider. Het is een dienst die we uit service overwegingen erbij leveren. Diensten als G-Suite, Zoho mail en Office 365 richten zich puur op het leveren van een goede maildienst en zijn daar dan ook heel erg goed in. Heb je een eigen mailserver? Dan kun je die natuurlijk ook instellen in de DNS.

Voor alle drie de mailproviders hebben we handleidingen gemaakt waarbij stap voor stap uitgelegd wordt hoe je deze kunt instellen. De handleidingen staan hieronder vermeld:

Meer informatie over mogelijke mailproviders kun je lezen in het artikel Alternatieve mailproviders gebruiken.

Mocht je een eigen mailserver hebben, dan kun je deze ook bij Byte instellen.  Heb je een bedrijf en ben je nog op zoek naar een mooie oplossing voor het versturen van e-mails voor je medewerkers? Kijk dan op de pagina E-mail gebruiken samen met meerdere mensen.

E-mailadressen beheren via het Service Panel

Wanneer je voor de mailservers van Byte hebt gekozen, kun je via het Service Panel e-mailadressen- en boxen aanmaken en wachtwoorden wijzigen.

Let op! Bij een Presence pakket kun je geen mailboxen aanmaken. Wil je een e-mailadres maken bij een Presence pakket en ergens laten uitkomen, dan kies je voor bestaande mailbox of extern e-mailadres zoals je @gmail of @hotmail adres. Wil je wel e-mailhosting (incl. mailboxen) maar geen webhosting afnemen, kies dan voor het Presence Plus pakket.

Een nieuw e-mailadres aanmaken

  1. Log in op het Service Panel met je klantnummer en wachtwoord.
  2. Selecteer je domeinnaam.
  3. Ga naar het tabblad Instellingen en klik op de optie E-mail.
  4. Vul een naam in bij het invoervak onder het kopje Nieuw email adres.
  5. Kies voor nieuwe mailbox en druk op OK.
  6. Gefeliciteerd! Je hebt een e-mailadres aangemaakt.
  7. In het nieuwe scherm zie je de gegevens van je mailbox. Deze kun je eventueel nog e-mailen naar een van je andere mailboxen.

Meer informatie hierover vind je in het artikel Nieuw e-mailadres aanmaken.

Catch-all instellen

Je kunt ook een catch-all e-mailadres aanmaken. Mocht je niet weten wat dit is, kijk dan op de pagina Catch-all e-mailadressen.

Autoresponder instellen

Mocht je tijdelijk afwezig zijn en je contacten graag op de hoogte hiervan stellen, dan kun je een autoresponder instellen. Je kunt hierbij opgeven welke tijdsperiode je afwezig bent en welke boodschap de autoresponder aan de verzender moet doorgeven. Kijk voor meer informatie over hoe je dit instelt op de pagina: Autoresponder / out of office e-mail instellen.

E-mail limieten

Als je gebruik maakt van Byte’s e-maildienst, houdt dan rekening met de maillimieten als je gaat mailen. Hou hierbij de volgende waarden aan:

Totale maximum grootte e-mailbericht
Een e-mailbericht kan maximaal 30 megabyte (mb) groot zijn. Op de webservers (wanneer je mailt vanuit je website) geldt voor uitgaande email een maximale email grootte van 10 MB.

Maximum grootte bijlage
Bij een grote bijlage komt er nog veel data bij om het in de e-mail te kunnen versturen. Daarom zou het versturen van bijvoorbeeld een bijlage die op zichzelf al 30 MB groot is niet lukken. Bijlagen groter dan 20 MB kunnen al problemen opleveren.

Maximum grootte Zipfile
Bij het versturen van een zipfile als bijlage wordt de inhoud ook gescand op grootte. De inhoud van de zipfile kan daarom ook niet groter zijn dan 30 MB.

Inzicht in je e-mail gebruik

Via het Service Panel heb je inzicht in je huidige e-mailgebruik. Daarnaast zie je daar ook terug welk ruimtelimiet en maximum aantal e-mailadressen en mailboxen voor je domein(en) gelden.

Mailboxen en e-mailadressen
Op het Service Panel klik je op de desbetreffende Domeinnaam > Instellingen > E-mail. Bovenaan vind je een overzicht van het aantal mailboxen en e-mailadressen dat je in gebruik hebt en het maximum aantal dat je mag gebruiken.

Instellen van je E-mail client/applicatie

Als je een e-mailadres hebt aangemaakt is de volgende stap, hoe je de e-mail voor je mailbox precies gaat binnenhalen en versturen. Hiervoor kun je de Webmail applicatie (RoundCube) van Byte gebruiken maar er zijn ook nog diverse andere programma’s beschikbaar om je e-mail op te halen. We behandelen de volgende soorten clients:

  • E-mail clients
  • Telefoons
  • Tablets

E-mail clients

Met een E-mail client wordt simpelweg een programma bedoeld waarmee je op je pc/notebook je e-mail kunt ophalen/versturen. Enkele voorbeelden van E-mail clients zijn:

Meer informatie over e-mailclients en het instellen ervan vind je terug onder de categorie: Mail clients en providers

Telefoons

E-mail op je telefoon is bijna niet meer weg te denken. We hebben voor de volgende type telefoons handleidingen beschikbaar:

Tablets

E-mail instellen op je tablet? Lees onderstaande handleidingen voor meer informatie:

Instellingen voor het ontvangen van email

Server type Server adres Server poort
POP pop.byte.nl 110
Secure POP (TLS) pop.byte.nl 995
IMAP imap.byte.nl 143
Secure IMAP (TLS) imap.byte.nl 993

Voor het ontvangen van mail is Secure IMAP de aangeraden en meest veilige methode. Mail wordt dan over een versleutelde verbinding opgehaald.

Instellingen voor het verzenden van email

Server type Server adres Server poort
SMTP Submission SMTP.byte.nl 587
SMTP SMTP.byte.nl 2525 of 25

 

We raden aan om voor het verzenden van email altijd eerst poort 587 te gebruiken. Deze poort zou ook automatisch gedetecteerd moeten worden bij het instellen van de meeste email clients. Als dit niet werkt kunt u als alternatief poort 2525 te gebruiken. De standaard poort (25) werkt ook, maar sommige internetproviders blokkeren deze poort standaard.

E-mail problemen

Bij het gebruik van e-mail ontkom je er bijna niet aan dat er soms wat fout kan gaan. Het belangrijkste hierbij is om eerst altijd onze E-mail probleemoplosser te gebruiken. Via deze route kom je veelal de juiste oplossing tegen voor jouw e-mail probleem.

Mocht je er op deze manier niet uitkomen dan kun je altijd contact opnemen met ons via support@byte.nl (werkt je e-mail niet? Gebruik dan een e-mailadres waarvan je wel kunt mailen). Hierbij is het belangrijk dat je in je e-mail zoveel mogelijk informatie vermeld zodat de supportmedewerker voor jou aan de slag kan. Welke informatie we nodig hebben staat in het artikel E-mail problemen oplossen en doorgeven.

We kennen helaas niet elk mogelijke probleem met je e-mail, maar hebben hiervoor een reeks aan artikelen geschreven. Deze artikelen kun je vinden onder de categorie Mail problemen.

Mail attachment problemen

Het kan voorkomen dat je bepaalde e-mailbijlagen (attachments) niet kan openen in je e-mailprogramma. Vaak komt dit door de strenge beveiliging van je e-mailclient. Deze beveiliging zorgt er voor dat mogelijk schadelijke bestanden die virussen kunnen bevatten (bijvoorbeeld bestanden van het type .BAT, .EXE, .VBS, .JS en .PDF) standaard worden geblokkeerd.

Deze beveiliging kun je opheffen in de instellingen van je e-mailprogramma of je kunt in Windows alleen het openen van een bepaald type bestand toestaan. Meer informatie kunt je ook vinden op Wikipedia

Alleen het openen van een bepaald type bestand toestaan (in Windows).

Een veiligere manier dan de gehele beveiliging uit te schakelen in je e-mailprogramma, is het alleen toestaan van het openen van bepaalde bestanden, bijvoorbeeld PDF. Hieronder wordt uitgelegd hoe je dit doet, maar wordt aangeraden voor gebruikers met wat meer ervaring:

  • Klik met de rechtermuisknop op Start en klik vervolgens op Explore (Windows Explorer).
  • Klik op het menu Tools en kies de optie Folder Options.
  • Klik op het tabblad File Types.
  • Zoek de “registered file type” of extentie die je wilt bewerken en selecteer deze vervolgens.
  • Klik op de knop Advanced.
  • Selecteer open op de weergegeven lijst met acties en deselecteer het selectievakje voor “Confirm open after download”.

Spamfilters van Byte

Bij Byte hebben we een Virus Filter waarmee we een hoop spam weten tegen te houden. Helaas is het niet mogelijk om alles tegen te houden. We hebben daarom ook een spamfilter optie in ons Service panel toegevoegd waarmee je zelf het een en ander aan spam kunt blokkeren. Meer informatie daarover kun je lezen in het artikel Spam Filter

Voor een aantal E-mail clients hebben we ook beschreven hoe je daarbij een spamfilter kunt instellen:

Wanneer je een grote mail wilt versturen, houd er dan rekening mee dat je deze in kleine batches verstuurt i.p.v. in een grote batch. De kans is namelijk aanwezig dat wanneer je dit wel doet jouw e-mail als spam gezien zal worden. Wil je dit voorkomen, lees dan het artikel Hoe voorkom ik dat mijn mail in een  spamfilter belandt?

33