Let op! Deze informatie is bedoeld voor de meer technisch gevorderde lezer. Byte kan hierbij geen technische support leveren. Ben je zelf niet zo technisch? Neem dan contact op met één van onze partners.

Als je een eigen mailserver wilt gebruiken kun je dit instellen in de DNS  door de MX-records te wijzigen in je Service Panel. Voeg een A-record toe en verwijder je mailgegevens bij Byte. We raden je aan om wel de fallback servers van Byte te gebruiken. Mocht je eigen mailserver niet meer werken, dan gaat er dankzij de fallback server geen mail verloren.

Bij het instellen van een eigen mailserver moet je dus een aantal stappen nemen:

  1. Een A-record aanmaken
  2. Een MX record aanpassen
  3. Weghalen van je mailboxen en e-mailadressen op Service Panel.
  4. Fallback server van Byte worden ingesteld (bSMTP)

Let op! Het veranderen van de DNS records is voor eigen risico! Door foutief gebruik van deze dienst is het mogelijk dat je website niet meer zichtbaar is of dat mail verloren gaat. Als je dit risico niet wilt lopen, gebruik dan de maildiensten van Byte.

A-record aanmaken

Een nieuw A-record aanmaken doe je in je DNS panel in je Service Panel. Meer informatie over hoe je records kunt aanmaken vind je in het artikel DNS.

Om een A-record voor je mailserver aan te maken heb je een naam en een IP-adres nodig. Welke naam krijgt de mailserver? Gebruikelijk is mail.domeinnaam.nl (waar domeinnaam.nl staat, vul je je eigen domeinnaam in). Welk IP-adres heeft de mailserver? Een IP-adres ziet er ongeveer zo uit: 123.123.123.123. Als je deze informatie hebt, kun je het A-record aanmaken.

Voeg het volgende nieuwe record toe :

Name Type Priority Content Time To Live
mail.domeinnaam.nl A (leeg) 123.123.123.123 3600

MX-record aanpassen

Het MX-record is het mail record. Wijzig in je DNS panel het eerste MX-record met prioriteit 10, dit is het eerste MX-record waar de mail op wordt afgeleverd. Hoe lager het getal, hoe hoger de prioriteit. Let op! Laat het record met de naam: smtp2.byte.nl even staan. Meer uitleg vind je onder ‘Fallback door Byte (bSMTP)’ verderop in het artikel.

Name Type Priority Content Time To Live
domeinnaam.nl MX 10 mail.domeinnaam.nl 3600

E-mailboxen en e-mailadressen bij Byte verwijderen

Haal je e-mailboxen en e-mailadressen op het Service Panel bij Byte weg. Zo kan de sturende partij een correcte Sender Address Verification bij je mailserver doen. Wanneer je externe mailservers gebruikt en bij Byte een e-mailbox hebt kan het zijn dat e-mail niet aankomt. Het is daarom belangrijk dat alle mailboxen en -adressen worden verwijderd:

  • Log in op het Service Panel met je klantnummer en wachtwoord
  • Ga naar tabblad Instellingen
  • Ga naar de knop E-mail
  • Indien je nog mailboxen bij Byte hebt staan en externe MX-records hebt staan ingesteld wordt dit aangegeven in het kader
  • Klik op de link in het kader om op de Emailpagina te komen
  • Verwijder de mailbox(en) door op het rode kruis ervoor te klikken en/of op het rode kruis achter het e-mailadres
  • De e-mailbox(en) zijn verwijderd!

Meer informatie over je mailboxen- en adressen bij Byte vind je in het artikel Alles Over E-mail.

Fallback door Byte (bSMTP)

Byte levert voor haar klanten met een eigen mailserver standaard een fallback service. Als je eigen mailserver even onbereikbaar is, vangen de mailservers van Byte zolang de e-mail op. Zo hoef je geen e-mail te verliezen! Byte biedt deze dienst as-is. Dat houdt in dat Byte geen garanties geeft inzake prestaties en aflevertijden. Ook doen wij een minimale scan op spam. Hierbij wordt gekeken naar zowel de header als body. Door middel van een aantal reguliere expressies wordt spam (heel grof) gefilterd.

Als je het record van smtp2.byte.nl laat staan (met het hoogste getal, dus laagste prioriteit), fungeert deze als back-up mailserver. Wanneer je eigen mailserver dus om wat voor reden dan ook niet te bereiken is, zal de mail aan deze server worden aangeboden en houdt deze je mail vast totdat de primaire mailserver weer bereikbaar is. Dan wordt de mail hiernaar doorgestuurd. De mail wordt dus niet in een mailbox afgeleverd. Let op! Zorg ervoor dat de prioriteit van de fallback server altijd lager is (dus een hoger nummer heeft) dan je eigen mailserver.

De back-up server van Byte houdt 7 dagen de mail voor je vast. Als de fallback na de genoemde 7 dagen de mail niet heeft kunnen afgeven, dan stopt de back-up server met de mail te proberen af te geven aan de primaire mailserver en komt deze te vervallen. Indien je het record al had weggehaald heb je hier de informatie die nodig is op het record weer aan te maken:

Name Type Priority Content Time To Live
domeinnaam.nl MX 20 smtp2.byte.nl 3600

Overige informatie voor een eigen mailserver

Wanneer je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd, staan alle instellingen aan de kant van Byte goed en kun je gebruik maken van je eigen mailserver. Hieronder staan een aantal gerelateerde situaties uitgelegd.

Eigen mailserver instellen op een subdomein

Wanneer je een mailserver wilt instellen op een subdomein, moet je een nieuw MX-record toevoegen. Dit kun je doen in je DNS panel in je Service Panel door op ‘Add record’ te klikken linksonder het DNS panel. In het eerste vakje vul je het subdomein in, bij type ‘MX’, priority ’10’, content ‘mailserver.jouwdomein.nl’. Zoals hieronder wordt weergegeven:

Name Type Priority Content Time To Live
subdomein.domeinnaam.nl MX 10 mailserver.jouwdomein.nl 3600

Let op: in het vakje content moet een naam staan, geen ip adres!.

Je mailserver is niet bereikbaar?

Word je eigen mailserver tijdelijk niet bereikbaar? Je e-mail wordt dan door de fallback server 7 dagen bewaard. Iedere 2 uur probeert hij opnieuw de opgeslagen berichten af te leveren. Door de aard van het SMTP mechanisme kunnen wij helaas geen garanties bieden over de aflevertijden.

SPF en Reverse DNS

Byte heeft voor alle bij ons gehoste domeinen SPF records toegevoegd in de DNS. Omdat de mail niet exclusief via onze servers wordt verstuurd, maken we gebruik van de “” operator. Dit betekent dat je mail neutraal zal worden verwerkt door SPF-geschikte mailservers.

Reverse DNS kan alleen worden toegepast door de eigenaar van het netblock, dus vraag dit aan de provider aan wiens netwerk de mailserver hangt.

Mailserver van een externe partij instellen

Je kunt er voor kiezen je mail niet door Byte, maar door een andere partij af te laten handelen. Veel klanten van Byte doen dit, omdat deze partijen zich specialiseren in e-mail. Byte raadt haar klanten ook aan gebruik te maken van e-mail diensten zoals Google apps, Outlook.com of Zoho mail. Meer informatie over deze diensten vind je in de volgende artikelen:

Eigen mailservers en toch SMTP (uitgaande e-mail) bij Byte

Je hebt een eigen mailserver voor inkomende mail, maar je wilt ook gebruik maken van de uitgaande mailserver van Byte. Onze mailserver gebruikt authenticatie, dus dan heb je een mailbox nodig. Maar zoals eerder in dit artikel wordt uitgelegd, kan je geen email adressen en boxen bij Byte hebben om ervoor te zorgen dat alles correct werkt. Om dit toch in te stellen volg je onderstaande stappen:

  1. Log in op het Service Panel met je klantnummer en wachtwoord
  2. Ga naar de knop E-mail onder tabblad Instellingen
  3. Gooi alle mailboxen en mailadressen weg.
  4. Maak een mailadres aan met een nieuwe mailbox.
  5. Noteer de gegevens van de mailbox.
  6. Gooi de koppeling van mailadres en mailbox weg.
  7. Laat de mailbox staan!
  8. Gebruik de gegevens van de mailbox voor de authenticatie.
00