Het kan gebeuren dat e-mail die naar je e-mailadres wordt gestuurd niet aankomt of vertraagd aankomt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Er kan in principe maar één oorzaak bij Byte liggen, namelijk dat de e-mail in een filter van Byte terecht komt. Dit artikel legt uit wanneer mail tegengehouden wordt en wat je er aan kan doen.
Let op! Byte levert geen inhoudelijke support op de werking van externe e-mailprogramma’s. Heb je onderstaande stappen doorlopen en werkt verzenden of ontvangen niet in je e-mailclient? Los dan je probleem op met onze E-mail probleemoplosser.

E-mail komt niet aan

Er zijn helaas erg veel mogelijke oorzaken waardoor een mail niet aankomt. Om er zeker van te zijn dat je mail niet door Byte wordt geblokkeerd, volg je onderstaande stappen:

  • Zet het virusfilter uit
  • Zet het blokkeren van spam uit: Spam Filter
  • Zet Sender Address Verification (SAV) uit

Hieronder wordt uitgelegd hoe je deze drie filters uitschakelt.

Byte virus- en spam filters uitschakelen

Om uit te sluiten en zeker te zijn dat de mail niet bij Byte gefilterd wordt, kun je de filters bij Byte op het Service Panel uitzetten:

  • Log in op het Service Panel en selecteer de domeinnaam
  • Ga naar het tabje Instellingen en dan de knop E-mail
  • Klik bij je e-mailadres op het icoontje virus- en spamfilterinstellingen. Hier zet je het virusfilter uit en zet je blokkeer spam op uit.
  • Ga terug naar E-mail en volg de stappen verder in dit artikel onder ‘Wat is SAV?’ om ook dit filter uit te schakelen.

Meer uitleg over het spamfilter vind je op de pagina Spam Filter.

Wat is SAV?

Om onze klanten te beschermen tegen spam hebben wij de service Sender Address Verification (SAV). SAV houdt in dat de e-mailadressen van jouw inkomende mail worden gecheckt. Mocht de SAV zo’n e-mailadres twijfelachtig vinden (het is niet duidelijk wie de verzender is), dan wordt de e-mail van dit adres niet toegelaten in je mailbox. Dit kan verschillende redenen hebben. Sender Address Verification kun je op de volgende wijze uitschakelen via het Service Panel:

  • Log in op het Service Panel en selecteer de domeinnaam
  • Klik daarna bovenin op het tabblad ‘Instellingen’ en daarna op de knop ‘E-mail’.
  • Onderaan de pagina kun je klikken op ‘Sender Address Verification’.
  • Indien er een vinkje staat achter een e-mailadres, dan is de SAV controle op dat e-mailadres ingeschakeld. Door de vinkjes weg te klikken en daarna te kiezen voor ‘opslaan’ kan je de SAV uitschakelen per e-mailadres.

Als de mail daarna nog steeds niet binnenkomt, ligt het probleem voor 99% zeker bij de verzendende partij.

Oplossen

  • Raadpleeg de Email probleemoplosser om te onderzoeken waar de oorzaak ligt.
  • Geef e-mailprobleem bij ons door via het stramien wat te vinden is op E-mail problemen oplossen en doorgeven.
  • De e-mail kan ook bij de mailserver van de verzender, of bij een tussenliggende mailserver in een filter terecht gekomen zijn. Hier hebben wij geen invloed op. Neem in dat geval contact op met de verzender van de e-mail.

E-mail komt vertraagd binnen

Als je mail vertraagd binnenkomt, kan dit verschillende oorzaken hebben:

Oorzaak buiten netwerk Byte

Meestal worden vertragingen veroorzaakt door een delay in de uitgaande mailserver van de ISP/provider. Deze ontvangen gigantische hoeveelheden mail en spam.

We raden je daarom aan de mailheaders te lezen. Deze beschrijven de route die een e-mail aflegt. Daarin kun je zien waar het mogelijk mis gaat. Wat mailheaders precies zijn en hoe je er aan kan komen lees je op de pagina Mail Headers.

Oorzaak bij Byte?

In de meeste gevallen ligt de oorzaak van een mailvertraging niet bij Byte. Byte monitort en behandelt mailvertragingen direct. Omdat we alle mail via 1 mailcluster afhandelen, merken we het ook direct in ons eigen werk. Als hier vertragingen zijn, dan melden we dit op onze onderhoud en storingen pagina. Als je daar geen melding ziet staan, dan ligt de oorzaak niet bij Byte.

Relevante andere pagina’s

31