E-mail problemen oplossen en doorgeven


Tags: e-mail

E-mail problemen komen helaas veel voor. Wanneer je bij Byte een melding wilt maken, kunnen we je alleen helpen als je ons van de juiste gegevens voorziet. Het is namelijk erg moeilijk om, zonder de benodigde informatie over het probleem, te achterhalen wat er misgaat. Problemen met e-mail kunnen namelijk aan veel verschillende factoren liggen en we kunnen sneller problemen oplossen als bepaalde aspecten uitgesloten kunnen worden.

Dit artikel biedt informatie over controlepunten die je zelf kunt uitvoeren om je probleem op te lossen, zodat je ons misschien niet meer hoeft te mailen of bellen! We leggen ook uit hoe je je probleem het beste aan ons door kunt geven als je er toch zelf niet uitkomt.

Gebruik eerst de E-mail Probleemoplosser

Heb je onze E-mail Probleemoplosser al geprobeerd? Veel voorkomende foutmeldingen kunnen hiermee worden verholpen. Voordat je verder leest verzoeken wij je eerst de Probleemoplosser te doorlopen en zo je e-mail problemen op te lossen.

Problemen bij het versturen van e-mail

Controleer via welke partij je je e-mail verstuurt

  1. Via je inbel/ADSL provider (vaak het geval): controleer of je internetprovider wel operationeel is en neem zo nodig contact met op met je provider.
  2. Via Byte: controleer of je de juiste instellingen hebt staan, zie hiervoor de categorie Mail instellingen.

Probleemidentificatie

  1. Veel problemen zijn met onze Probleemoplosser te identificeren en op te lossen.
  2. Wanneer je de juiste instellingen hebt ingesteld en toch nog problemen ondervindt, dien je je e-mailprobleem zo volledig mogelijk aan ons door te geven. Zie hiervoor “Doorgeven van e-mailproblemen” verderop deze pagina.
  3. Het kan voorkomen dat een e-mail geweigerd wordt doordat onze mailserver op een blacklist geplaatst is. Dit kan komen door een overijverige blacklist, maar het kan ook voor komen dat er via onze mailservers gespamd wordt (al proberen we dat natuurlijk te voorkomen). Er zal hierdoor geen e-mail verloren gaan, maar e-mail zal wel enige tijd geweigerd worden. We kunnen in deze gevallen het ip-adres van de mailserver wijzigen, maar dit moet zorgvuldig gebeuren.

Problemen bij het ontvangen van e-mail

Controlepunten:

  1. Controleer of je wel e-mail kunt ontvangen via onze webmail. Als dit werkt, werken in ieder geval de mailboxen en de mailservers en ligt het probleem elders. Lees hier alles over webmail.
  2. Controleer of je de juiste logingegevens gebruikt, en of er wellicht recente wijzigingen in de software op je computer zijn gedaan.
  3. Controleer of je andere e-mailberichten wel ontvangt, naast het bepaalde e-mailbericht wat niet bij je aankomt. Wanneer u nog wel andere e-mailberichten ontvangt, toont dit aan dat onze e-mailsystemen wel operationeel zijn. Het probleem ligt dan vaak bij een tussenliggende partij waar de e-mail langs moet, 9 van de 10 gevallen ligt het aan de ISP van de verzender. Controleer of de e-mail wel goed is verzonden, zie hiervoor de pagina E-mail Komt Niet of Vertraagd Binnen.

Probleemidentificatie:

  1. Veel problemen zijn met onze Probleemoplosser te identificeren en op te lossen.
  2. Wanneer je er met bovenstaande punten er nog niet uitkomt, dien je je e-mailprobleem zo volledig mogelijk aan ons door te geven. Zie hiervoor “Doorgeven van e-mailproblemen” hieronder.

Configuratie van specifieke e-mailclients

Voor bepaalde e-mailclients gelden specifieke instellingen om mail te kunnen verzenden of ontvangen. Check hieronder of je mailcliënt genoemd wordt en doorloop stap voor stap of alle instellingen correct zijn.

Configuratie van mobiele mailclients:.

Configuratie van Gmail en GoogleApps.

Doorgeven van e-mailproblemen

Wanneer je er ondanks bovenstaande aanwijzingen nog steeds niet uitkomt, kun je je e-mailproblemen aan ons doorgeven door een e-mail te sturen naar support@byte.nl of via ons contactformulier. Zorg daarbij voor zoveel mogelijk informatie over je probleem met daarbij in ieder geval antwoord op de volgende vragen:

  1. Kun je inloggen via onze webmail?
  2. Indien je gebruik maakt van een mailclient (Outlook, Thunderbird, MacMail, etc.), welke versie gebruik je (Bijv. Thunderbird versie 3.1.15)?
  3. Wat is het exacte tijdstip van verzenden en ontvangen van mails die niet zijn aangekomen (datum, tijd)?
  4. Wat is het gebruikte afzenderadres (e-mailadres, staat in je e-mailprogramma)?
  5. Welke server gebruik je voor uitgaande e-mail (SMTP, staat in je e-mailprogramma bij je e-mailinstellingen)?
  6. Welke server gebruik je voor inkomende e-mail (POP of IMAP, staat in je e-mailprogramma bij je e-mailinstellingen)?
  7. Exacte identificatie van het probleem:
    • Wanneer de verzender van een e-mail een afwijzing ontvangt of als de e-mail met vertraging is aangekomen, geef ons dan de e-mail headers door. Zie hiervoor de pagina Mail Headers.
    • Wanneer je een foutmelding krijgt, geef ons deze dan letterlijk door (d.m.v. de tekst te kopiëren of een screenshot te maken). Zie hiervoor de pagina Screenshot Maken.

Relevante andere pagina’s

0