Mailheaders beschrijven de route die een e-mail aflegt. Als je een probleem met het verzenden/ontvangen van je e-mail hebt, kun je door middel van de mailheader zien waar de e-mail is langsgegaan en zien wat er mogelijk aan de hand is. Heb je e-mailproblemen en neem je contact op met Byte? Dan vragen we je meestal om een e-mailheader. Dit artikel legt uit hoe een e-mailheader is opgebouwd en waar je deze terug kunt vinden.

Mailheader voorbeeld

Een e-mailheader ziet er ongeveer zo uit:

Received: from mx.c1.byte.nl ([[127.0.0.1]])
by localhost (mail3.c1.internal [[127.0.0.1]]) (amavisd-new, port 10024)
with ESMTP id WQiKV-r4rtRP; Wed, 16 May 2007 12:17:13 +0200 (CEST)
Received: from smtp.byte.nl (misc2.c1.internal [[10.1.1.14]])
by mx.c1.byte.nl (Postfix) with ESMTP id 769577E47;
Wed, 16 May 2007 12:15:13 +0200 (CEST)
Received: from pc (a82-92-232-77.adsl.xs4all.nl [[82.92.252.77]])
by smtp.byte.nl (Postfix) with ESMTP id 33FE76217A;
Wed, 16 May 2007 12:13:13 +0200 (CEST)

Hoe lees ik mailheaders?

  • Mailheaders lees je van onder naar boven.
  • Je ziet steeds wie het stuurt naar wie.
  • In het voorbeeld hierboven:
    • De PC stuurt het naar smtp.byte.nl om 12.13
    • Onze uitgaande mailserver zoekt wie het moet ontvangen en stuurt het door (en inkomende mailserver bij Byte).
    • Deze levert het om 12.17 netjes af in de mailbox.

Mail vertraagd?

In de meeste gevallen ligt de oorzaak van een mailvertraging niet bij Byte. Byte monitort en behandelt mailvertragingen direct. Alle mail wordt via één mailcluster afgehandeld, als hier problemen zijn, merken we dit ook direct in ons eigen werk. Als er mailvertragingen zijn, dan melden we dit op onze onderhoud en storingen pagina. Als je daar geen melding ziet staan, dan ligt de oorzaak in vrijwel alle gevallen niet bij Byte.

Meestal is het de uitgaande mailserver van de ISP/provider (deze ontvangen gigantische hoeveelheden mail en spam) die zorgt voor vertraagd afgeleverde mail.

Hoe vind je een mailheader?

Het vinden van de mailheader programma verschillend. Hieronder leggen we uit hoe je een mailheader kunt vinden in een aantal populaire e-mail programma’s.

Mailheaders in Outlook Express

  1. Selecteer in de Inbox het mailtje dat teruggekomen is.
  2. Druk op CTRL-F3 en je ziet een schermpje met allerhande termen als “received” en “return-path”.
  3. Selecteer de tekst met de muis of CTRL-A. Kopieer met de rechtermuisknop (copy) of met CTRL-C.
  4. Stuur een mailtje naar support@byte.nl en plak hierin de tekst met de rechtermuisknop (paste) of CTRL-V.

Mailheaders in Outlook

  1. Klik in de Inbox rechts op het mailtje dat teruggekomen is.
  2. Selecteer Options.
  3. Er verschijnt een popup venster Message Options. De email headers staan in het vak Internet headers.
  4. Klik in dit vak en selecteer de tekst met de muis of CTRL-A. Kopieer met de rechtermuisknop of met CTRL-C.
  5. Stuur een mailtje naar support@byte.nl en plak hierin de tekst met de rechtermuisknop (paste) of CTRL-V.

Mailheaders in Thunderbird

  1. Klik op het mailtje.
  2. Typ CTRL-U
  3. Kopieer de hele tekst en stuur deze naar support@byte.nl

Mailheaders in Mac Mail

  1. Selecteer in de Inbox het mailtje dat terug gekomen is.
  2. Ga naar ‘Weergave’ (View) in de menubalk
  3. Ga naar ‘Bericht’ (Message)
  4. Selecteer ‘Bronversie’ (Raw Source)
  5. Er wordt nu een venster geopend met daarin de broncode van de e-mail met bovenaan de header.
  6. Kopieer de header en stuur deze naar support@byte.nl
11