Wanneer je een e-mail stuurt is het altijd belangrijk om goed aan te geven vanuit welk e-mailadres je e-mailt. Wanneer je een e-mail stuurt naar een e-mailadres dat bij ons gehost wordt, kan het gebeuren dat je e-mail geblokkeerd wordt. Onze mailservers zijn namelijk ingesteld om het afzendadres van iedere ontvangen mail te controleren. Klopt het e-mailadres niet, dan wordt de e-mail niet doorgelaten. Deze service heet Sender Address Verification (SAV).

In dit artikel leggen we uit wat SAV is, hoe dit werkt en hoe je ermee omgaat. Ook leggen we uit hoe je SAV kunt uitschakelen om legitieme e-mails wel te kunnen ontvangen.

Wat is SAV?

SAV houdt in dat de e-mailadressen van je inkomende mail worden gecheckt. Mocht de SAV zo’n e-mailadres twijfelachtig vinden (het is niet duidelijk wie de verzender is), dan wordt de e-mail van dit adres niet toegelaten in je mailbox. Als je de SAV controle uitschakelt, zal de mail van dit adres wel binnen komen.

Waarom komt mijn e-mail niet binnen?

Soms wijzigen mailservers het afzenderadres van een e-mail. Hierdoor verandert het afzenderadres naar een niet bestaand adres. Dit heeft te maken met de configuratie van de mailserver. SAV kan om deze reden niet verifiëren of het afzender adres daadwerkelijk bestaat en zal de e-mail weigeren.

Het kan ook mis gaan als de mailserver het druk heeft of omdat er sprake is van een cluster aan mailservers die niet goed met elkaar communiceren. Vaak houden mailservers ook een cache bij. Dit houdt in dat als een e-mail is geweigerd, dat het weigeren van e-mail afkomstig van deze afzender voorlopig zo blijft. Hoe lang de cache wordt vastgehouden is afhankelijk van de verzendende mailserver.

Hoe herken ik dat SAV een e-mail heeft tegen gehouden?

Wanneer je als ontvanger e-mail had moeten krijgen en dit niet gebeurd is, kan de verzender van de e-mail een bouncemail ontvangen. Hierin staat Sender Address Rejected vermeldt. Wanneer je dit ziet staan, staat SAV ingeschakeld bij de ontvangende partij en houdt dit je e-mail tegen.

Als ontvangende partij kun je de hulp van onze helpdesk inschakelen. Zij kunnen in de inkomende mail logs kijken wat er precies met de e-mail gebeurd is. Negen van de tien keer zal de e-mail door SAV tegengehouden zijn. De ontvangende partij zal dan SAV tijdelijk moeten uitschakelen, om de mail te kunnen ontvangen. Hoe je SAV uitschakelt staat verder in dit artikel uitgelegd.

Hoe kun je dit als verzender voorkomen?

Veel spam wordt verzonden vanaf een niet-bestaand adres. Daarom houdt SAV in de praktijk wel 80 tot 90% van alle spam tegen. Keerzijde is dat soms een legitieme mail geweigerd wordt, enkel omdat er een foutje is gemaakt bij het instellen van het afzendadres. Dit is voornamelijk het geval bij webscripts (PHP) die mail versturen met een niet-bestaand adres (vaak iets als www-data@www.domein.nl).

Instructies om je PHP scripts een correcte afzender te laten gebruiken, vind je op de pagina Return-path instellen bij PHP mail functie. Instructies voor formmail.pl vind je op de pagina Feedbackformulier gebruiken.

Een andere bron van fouten is wanneer het domein van de afzender verkeerd geconfigureerd is, bijvoorbeeld door een weinig ervaren provider. Wanneer de mailserver voor dit domein eruit ligt EN er geen fallback server is ingesteld, kan het afzendadres niet gecontroleerd worden en wordt de mail geweigerd. Onze mailserver geeft in dat geval een foutcode 450, wat betekent: “probeer het later opnieuw”.

Het komt ook voor dat het domein van de afzender wel goed geconfigureerd is, maar de firewall de SAV blokkeert. Dan krijgt hij een foutcode 450…read timeout. Als de verzendende mailserver een zywall firewall heeft, kan het helpen de firmware te upgraden.

SAV uitschakelen in het Service Panel

De ontvangende partij kan (tijdelijk) SAV uistchakelen om een e-mail alsnog te ontvangen. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  1. Login op het Service Panel.
  2. Selecteer de gewenste domeinnaam
  3. Klik op het tabblad Instellingen.
  4. Klik op de optie E-mail
  5. Onderaan staat de link om Sender Address Verification instellingen te wijzigen.
  6. Vink het vakje SAV uit bij het specifieke e-mailadres
  7. Klik op Opslaan.

UCE Protect

Als je van smtp.byte.nl als uitgaande mailserver gebruik maakt, kan het voorkomen dat een e-mail terugkomt met de melding:

 82.94.214.67 is UCEPROTECT-Level 1 listed

Dit is een bekend probleem met de UCEPROTECT blacklist. Deze lijst maakt geen onderscheid tussen spammers, en mailservers die van Sender Address Verification gebruik maken. Omdat onze mailserver van SAV gebruik maakt, is niet te voorkomen dat onze mailserver af en toe op deze blacklist voorkomt. We raden daarom af om UCEPROTECT te gebruiken.

10