Dit artikel richt zich op ons shared cluster platform. Websites op dit platform worden of zijn verhuisd naar onze zus Combell. Staat je site al op de servers van Combell? Vraag dan Combell om raad.

Heb je een Hypernode, dan staat je shop op een geïsoleerde node. Verwacht je een bezoekerspiek, zorg er dan voor dat je je pakket op tijd upgrade naar een groter pakket om de extra bezoekers op te kunnen vangen. Je kunt op elk moment weer downgraden.  

 

Wanneer een site meer bezoekers gaat ontvangen, ondersteunen wij graag. Ons cluster netwerk is robuust genoeg om pieken op te kunnen vangen. Door de redundante opstelling wordt de load verdeeld en meestal is er ruim voldoende performance over. Meestal? ja! Ook wij worden wel eens verrast. We hebben over het algemeen zo veel performance vrij in ons shared cluster dat niemand het zou merken als er een webserver tussenuit klapt. Toch komt het voor dat een site ineens deze performance (meer dan een webserver aan performance) in zijn eentje opslurpt. Dan moeten we erg snel reageren om het cluster stabiel te houden en in de meeste gevallen betekent dat dat we een druk bezochte site uit moeten schakelen.

Natuurlijk heb je de ene dag meer bezoekers dan de andere. Als andere websites in het cluster echter minder goed bereikbaar zijn omdat jouw internationale reclamecampagne aanslaat en de stabiliteit van het shared cluster gaat hierdoor achteruit, moeten we reageren. Met enige voorbereiding aan onze kant en aan de kant van de website kunnen we dit voorkomen.

Wat verstaan wij onder een bezoekerspiek?

Een piek is het moment dat jouw site ineens veel meer bezoekers aantrekt dan normaal. Als het aantal bezoekers te hoog is of de site op een dusdanige manier ingericht is dat de belasting van de extra bezoekers de web- of databaseservers omver dreigt te trekken, is het te laat om optimalisaties door te voeren en moeten we de site uitschakelen.
Een piek zie je niet in alle gevallen aankomen. Een goed voorbeeld hiervan is het “Slashdot Effect”. Slashdot.org is een grote technologie-website waar miljoenen mensen per dag de laatste technologie-gerelateerde nieuwsberichten lezen. Een minder aangenaam bij-effect (met name rond 2004, toen de site erg populair was) hiervan was dat veel van de websites waar in artikelen naar verwezen werd, kort na publicatie van de artikelen onbereikbaar werden omdat de webservers waar ze op gehost werden in plaats van 300 bezoekers per dag, 300 bezoekers per seconde te verwerken kregen en hier niet tegen opgewassen waren.

Wat kun je doen?

Geef tijdig aan dat het druk wordt

Als bekend is dat het druk gaat worden, horen we dat graag ver van tevoren. Hoe eerder hoe beter! Een week is eigenlijk te kort dag. Als we de site tijdelijk op een eigen server (Dedicated server) neer moeten zetten om de piek te verwerken, dan hebben we tijd nodig om deze in te richten en de site te verhuizen. Op het moment dat je een paar weken van tevoren aangeeft dat het druk gaat worden, is er ook nog ruimte om eventuele optimalisaties aan de site door te voeren.

Start je binnenkort een grote reclamecampagne? Op het moment dat je een grote reclamecampagne gaat starten die veel mensen te zien krijgen kun je ook een piek in de bezoekers verwachten. Omdat bekend is wanneer deze campagne loopt, kunnen we ons hier wel goed op voorbereiden door de impact van een grote bezoekersstroom op onze apparatuur te beperken, en onze apparatuur erop in te richten.
Er zijn een aantal manieren om je voor te bereiden op een piek zodat je buren er geen last van krijgen.

Processorkracht besparen

Bij bijna alle sites worden PHP berekeningen gedaan voor elke getoonde pagina. Met een normaal bezoekersaantal is dat geen enkel probleem. Wanneer echter veel bezoekers tegelijk dezelfde pagina willen zien, en deze moet elke keer berekend worden, dan kan dat ertoe leiden dat de hiervoor verbruikte processorkracht uit de hand loopt.Op het moment dat je weet dat je veel bezoekers op (bijvoorbeeld) de homepage gaat ontvangen, is het daarom een goed idee hier een statische pagina van te maken. Dat maakt deze pagina wellicht iets minder dynamisch, maar het is een eenvoudige oplossing die enorm veel processorkracht scheelt.

Een piek beperkt zich in meeste gevallen tot een specifiek gedeelte van een site, in de meeste gevallen zal dit de homepage van de site zijn, maar het kan natuurlijk ook dat men via een actie link op een specifieke pagina in de site terecht komt. Het gros van de bezoekers tijdens een piek zal niet verder klikken dan deze pagina. Het is belangrijk dat de focus op de efficiëntie van deze pagina ligt. Als het echt niet mogelijk is om een platte landingspagina te maken, dan is het belangrijk om te kijken of de landingspagina zo veel mogelijk geoptimaliseerd kan worden door zo veel mogelijk gegevens te cachen en PHP zo min mogelijk berekeningen te laten doen. Dit met vooral als doel om er voor te zorgen dat deze pagina snel blijft voor alle bezoekers.

Bandbreedte beperken

Het komt niet vaak voor dat ons bandbreedte-limiet gehaald wordt, maar als je je bedrijfsfilmpje (bij ons gehost) op de voorpagina van de site plaatst op het moment dat jullie superbowl-commercial live gaat, gaan we het waarschijnlijk niet redden.
Als je een grote file wilt hosten (meer dan 1 Mb, dat is niet “groot”, maar wel als duizend mensen het ineens opvragen), zorg dan dat mensen moeten klikken om het te downloaden. Als de file groot is en erg veel publiek gaat trekken is het misschien een idee om deze op een CDN te hosten. Een CDN is een netwerk wat speciaal ingericht is om platte bestanden uit te serveren en meestal betaal je een paar tientjes voor terabytes aan data-verkeer. Hiermee zorg je dat de site zelf snel blijft.

Hoe ondersteunt Byte bij verwachte bezoekerspieken?

Het gros van de pakketten die we aanbieden is shared hosting, dat wilt zeggen dat je het webcluster en de databaseserver waar jouw site op draait met andere gebruikers deelt. Als we horen dat het echt druk kan worden zullen we in de meeste gevallen tijdelijk een dedicated server inrichten. Deze zullen we nooit uitschakelen met als reden dat de server load te veel wordt, omdat je er geen anderen mee hindert. Zo kan jouw site de hele campagne online blijven en dat is natuurlijk belangrijk.

Fair use limieten

Om onze servers snel en stabiel te houden hebben we een manier nodig om het BPU gebruik binnen de perken te houden. Om die reden werken we met BPU fair use limieten (m.u.v. MCU pakketten).
Hoe meer bezoekers je op je shop ontvangt, hoe meer serverbelasting je echter nodig hebt. Het is dus goed mogelijk dat, naar mate je shop/website populairder wordt, je langzaamaan toch het fair use limiet aantikt of overstijgt. Je wil echter niet voor een incidentele piek afgerekend worden. Daarom zijn onze fair use limieten en bovengrenzen heel ruim.
Meer informatie en overzichten over de fair use limieten en bovengrens vind je in het artikel BPU fair use limiet.

10